Maakt je lichaam ook vitamine D aan als je zonnebrandolie gebruikt?

Als je in de zon zit verbrand je minder snel als je zonnebrandolie gebruikt. Zonlicht maakt echter ook vit. D in je lichaam aan. Wordt de vorming van vit.D gestopt als je zonnebrandolie gebruikt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Door zonnebrandcrème te gebruiken maakt je lichaam bijna geen vitamine D meer aan.
Je blokkeert tot wel 95%.
Dit is echter alleen het geval als je iedere vierkante centimeter van de huid dik insmeert.
Veel mensen smeren echter minder dik en slaan stukjes huid over.
SimonV
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Daarom hebben we -zelfs zomers- tegenwoordig allemaal een vitamine D tekort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.vitamine-info.nl/nieuwsartikel/article/wat-doet-vitamine-d-126/
En vit D tekort is een reden waarom zonnebrand kanker veroorzaakt. Uren lang bakken in de brandende zon is nog slechter, maar normale zon blootstelling in combinatie met gezond eten is beter dan maar blijven smeren. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zag pas één of andere reportage van een Amerikaans dermatoloog die waarschuwde tegen de risico's van de zon. Zijn ervaring was dat mensen alleen denken dat ze risico lopen als ze gaan liggen bakken aan het strand, maar hij benadrukte dat dat niet zo is: "zodra je je hoofd buiten de deur steekt, begint de schadelijke werking al". Ik heb er echt met verbazing naar zitten kijken. Natuurlijk: het is goed om je te beschermen als je langdurig in de felle zon buiten bent, zoals naar het strand of tijdens een lange fietstocht in de zomer. Zeker als je snel verbrandt. Maar tegenwoordig heb ik het idee dat mensen bang gemaakt worden voor elk beetje zonlicht dat ze vangen. Een vitamine-D tekort is daarbij een direct gevolg van een tekort aan zonlicht, terwijl het risico op huidkanker een lange-termijn risico is dat komt door de accumulatie van te veel blootstelling. Het is niet dat het risico op huidkanker niet serieus te nemen is, maar in alle waarschuwingen lijkt men de laatste jaren echt volledig te vergeten dat we de zon ook nódig hebben, en dat te weinig zonlicht ongezond is. En trouwens evengoed ook lange-termijn risico's heeft. Die link die jij noemt tussen een tekort aan vitamine D en de schadelijke effecten van de zon kende ik nog niet, Jack. Ik ga zeker lezen! O, en een plus voor een correct en belangrijk antwoord natuurlijk. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die link is enkel een bron die een beetje mijn mening weergeeft. Die mening is wel op meerdere bronnen gebaseerd, maar bronnen terugvinden is vaak een ramp. Nog een punt dat iets ingewikkelder is en waar ik geen bronnen meer over kan vinden en ook niet precies meer weet, maar waar je misschien ooit iets over tegenkomt.
Huidkanker wordt mede veroorzaakt door oxidatie (dacht ik) van onverzadigde plantaardige vetten in de huid.
Eet goed (dat is naar mijn mening weinig koolhydraten en veel dierlijk vet) dan kan je beter tegen de zon. (ik merk dat in de praktijk) Draag daarnaast geen zonnebril, dan weet je lichaam dat de zon schijnt en wapent zich ertegen. En als ik echt in de zon "moet" dan pak ik een beetje kokosolie (ongeveer factor 10)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik hiermee wil zeggen:
Er zijn vele factoren die van invloed zijn, ik wil niemand aanraden zomaar te stoppen met het gebruik van zonnebrand.
Ook niet midden in de zomer ineens je zonnebril af gaan zetten, dat kan je beter vanaf de winter doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Grappig detail, van die zonnebril. Heb je daar een link van? Of wacht, ik duik zelf wel een keer in PubMed als ik tijd over heb. Zelf blijf ik trouwens gewoon mijn zonnebril gebruiken hoor. Ik ben nogal prikkelgevoelig en zonder zonnebril plus pet met klep kan ik mijn ogen niet eens openhouden buiten als de zon flink schijnt. Dan zijn er vooral in het verkeer weer andere risico's die mee gaan tellen ;-) Ik ben wel benieuwd of er over tien of twintig jaar wellicht campagnes komen die waarschuwen tegen overmatig gebruik van zonnebrandproducten en een vitamine D tekort. In elk geval hoop ik dat de informatie die er nu is over 'verstandig zonnen' wat genuanceerder wordt. Ik begrijp dat een genuanceerde boodschap veel moeilijker te brengen is dan een simpele zwart-witte waarschuwing, maar de wereld is nu eenmaal niet zo zwart-wit als mensen soms graag zouden willen. Naar mijn mening slaat het op dit punt momenteel volledig door. Mensen zijn zo'n beetje al bang dat ze kanker krijgen als ze een keer naar buiten kijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, geen link, zou ook best eens bij categorie "mooie verhalen" kunnen horen.
Hoewel het ook zo simpel zou kunnen zijn, dat je zonder zonnebril eerder uit de zon gaat. In het verkeer draag ik een bril (verder niet) met een beetje mee kleurende glazen, maar dan zit je toch al achter het glas van je voorruit.
Vroeger liep ik trouwens de hele dag met zonnebril, kon niet zonder,
ik denk dat ook daarin voeding een rol speelt, maar genoeg andere factoren te bedenken.