Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is misselijkheid precies?

Pijn wil ik het niet noemen,al is het soms moeilijk te verdragen. En waar ontstaat dat gevoel precies? In je darmen, je maag?

Toegevoegd na 1 week:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Misselijkheid is een onplezierig gevoel in de buik dat vaak gepaard gaat met (een neiging tot) braken. Andere benamingen voor braken zijn spugen, overgeven en
vomeren.
Normaal wordt alles wat wij eten en drinken door de spieren van de slokdarm en de maag in de richting van de darmen vervoerd. Bij spugen wordt het voedsel in omgekeerde richting verplaatst. Dit gebeurt door krachtige samentrekkingen van de buikspieren. Wat in de maag zit, komt dan in golven naar buiten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onderstaande link.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je voelt dat je de controle verliest over zaken waarvan jij altijd dacht wel controle te hebben... Dat maakt de misselijkheid...

Het is vaak gevoeld in de buik, maar hoofd kan net zo goed...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oorzaken
Overgeven en misselijkheid worden vanuit de hersenen (het braakcentrum) gestuurd. De klachten duiden erop dat in een bepaald deel van de hersenen alarm is geslagen. Dit gebied in de hersenen staat onder andere onder invloed van het evenwichtsorgaan en het maagdarmkanaal. Misselijkheid is vaak niet ernstig, maar wel erg vervelend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overgeven... Dat vind ik pas erg! Daar heb ik wel een zekere angst voor!
Bij mij is het een gevoel in de maag,met telkens kokhalzen.
Elke ochtend,na het opstaan,had ik vervelende hoestbuien,met misselijkheid tot gevolg. Dat bleek uiteindelijk veroorzaakt te worden door het gebruik van Ascal (aspirine) als bloedverdunner. Nu ik tegen die misselijkheid (weer) een medicijn heb gekregen,ben ik er van verlost.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding