kan je onvruchtbaar worden van straling ?

Als kind ben ik zwaar ziek geweest en heb door vele onderzoeken regelmatig RX-straling gehad. Weet iemand of je hier onvruchtbaar van kan worden ? Kan er mij ook iemand vertellen hoeveel een vruchtbaarheidsonderzoek kost? ik hoor namelijk vaak dat het niet word terugbetaald als je nog niet aan het proberen bent.

bedankt !

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Die kans schijnt wel te bestaan. In ieder geval wordt in vele bronnen toegegeven dat het de zaadkwaliteit vermindert. De mate waarin is natuurlijk sterk afhankelijk van de mate van bestraling.

Ik vond 1 bron die resultaten weergaf van een test reeds(!) uit 1966:
HTML: http://www.ntvg.nl/artikelen/invloed-van-r%C3%B6ntgenbestraling-op-de-vruchtbaarheid-van-de-man
PDF: http://www.ntvg.nl/sites/default/files/migrated/1968102240001a.pdf

Daar wordt namelijk vermeld dat bij veelvuldige blootstelling slechts 5 van de 56 testpatiënten nog volledig vruchtbaar waren.

Voor alle zekerheid heb ik van het artikel nog even een schermprintje gemaakt en als bijlage hieraan toegevoegd.

Best schokkende resultaten, dus sterkte gewenst vanaf deze kant.

Toegevoegd na 9 minuten:
------------------------------------------------

Even een toevoeging, want ik had een man in gedachte, maar zie net dat het hier om een vrouw gaat.

Bovengenoemde test gaat specifiek over mannen, maar bekend is dat straling ook in vloed heeft op de ongeboren vrucht tijdens de zwangerschap; bron:
http://www.zwangernu.nl/straling.php