Hoe komt het dat ik een raar gevoel krijg bij pluisjes van kleding halen?

Ik krijg al sinds ik klein ben een raar gevoel bij het trekken van stof bolletjes van kleding. Soms heb ik bolletjes stof op mijn panty of trui. Als ik dit eraf trek dan krijg ik een raar gevoel tussen mijn oren? Heel apart. Een soort van rilling.. Het walmt. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het gevoel in je vingers bij het aanraken van de pluisjes triggert bij jou een assosiatie die op zjn beurt weer een gevoel van walging oproept. Dat gebeurt onbewust.

Dat gevoel van walging resulteert in een reaktie van je lichaam. Van die reaktie wordt je jezelf wel bewust (waarschijnlijk zelfs heel sterk)

Het je bewust worden van de reaktie van je lichaam bevestigt op zijn beurt weer die assosiatie van het begin. Je hersenen denken dan onbewust: "zie je wel, we hadden gelijk, die pluisjes zijn walgelijk" en leren de betreffende associatie niet af.

De enige manier is de assosiate te vervangen door een andere, een betere.

Wanneer je met de pluisjes in aanraking komt, denk dan bewust aan iets fijns. Hierdoor krijgen de hersenen de extra input dat er eigenlijk niets aan de hand is en zal de link met de oude assosiatie zwakker worden. Uiteindelijk zal de fijne assosiatie het winnen van de oude en zal het probleem voorbij zijn.

Verwacht niet te snel resultaat. Je geeft aan dit al sinds klein te hebben. Dat zit stevig verankert en leer je niet 1-2-3 af !