Wanneer is nachtwerk schadelijk?

Ik werk nu al jaar in een vaste nachtploeg. Ik merk steeds meer en meer dat mijn lichaam lastig doet ( hoge bloeddruk, hartritmestoornissen, slecht slapen)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Uiteraard zijn nachtdiensten niet goed voor een mens, we zijn biologisch gezien als mensen niet bedoeld om 's-nachts te werken. Naast de gevolgen voor je slaap heeft het ook invloed op je sociale leven, er is minder tijd om te besteden aan vrienden/familie omdat jij moet slapen wanneer zij werken of vrij zijn. Ik begrijp dat het heel aantrekkelijk is om in de nachtdienst werken vanwege de toeslagen maar de gevolgen van nachtwerk liegen er niet om: - kans op chronische slaapklachten - kans op depressies - verhoogde kans op hart- en vaatziekten - verhoogde kans op prostaat- en borstkanker - stress(wanneer deze wordt genegeerd leidt dit uiteindelijk tot burn-out) - kans op problemen met maag/darmen Ik denk niet dat er een limiet is die bepaald wanneer nachtwerk schadelijk, dit is per persoon verschillend, de één kan nou eenmaal meer hebben dan de ander. Je geeft aan dat je lichaam reageert op de nachtdiensten en ik raad je dan ook aan om goed naar je lichaam te luisteren. Ga eens praten met je leidinggevende(of iemand van HR/P&O). Een bezoek aan de bedrijfsarts/huisarts kan ook zeker geen kwaad, deze kan eventueel je klachten onderbouwen wanneer je werkgever je niet serieus neemt. Toegevoegd na 2 minuten: Ik weet overigens dat het moeilijke tijden zijn en dat het werk niet voor het oprapen ligt. Maar ik vind het het niet waard om gezondheidsrisico's te lopen.

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/divers...