vanaf welke leeftijd is een vrouw meestal onvruchtbaar?

En betekent het dat een vrouw minder vruchtbaar is als ze steeds onregelmatiger ongesteld word

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

rond de 47, per vrouw verschillend...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat verschilt helemaal per vrouw.
Er zijn vrouwen die al vrij jong in de meno-pauze komen, zelfs rond hun 40-ste en daarmee verminderd- tot onvruchtbaar worden, terwijl er ook vrouwen zijn die nog op latere leeftijd nog vruchtbaar blijven, soms wel tot voorbij de 50 jaar.

Het heeft dus alles te maken met het moment in haar leven waarop de meno-pauze intreedt.
Daarbij kunnen ook andere factoren een rol spelen zoals ziekten en stress.

Er schijnt een verband te zijn tussen het moment waarop een meisje geslachtsrijp is geworden en het moment later in haar leven waarop de meno-pauze begint.
Vroegrijpe meisjes (10, 11 jaar) zouden eerder aan hun meno-pauze beginnen dan vrouwen die later geslachtsrijp geworden zijn.

Het onregelmatig verschijnen van de ongesteldheid hoeft nog niet te wijzen op een beginnende meno-pauze. Daar is meer voor nodig.

Pas als bij een oudere vrouw de menstruatie langere tijd helemaal wegblijft zonder dat er sprake is van een zwangerschap, dan kun je gevoeglijk aannemen dat zij daarmee ook onvruchtbaar is geworden. Maar dan hebben ze ook vaak last van bijkomende verschijnselen zoals stemmingswisselingen en opvliegers als gevolg van verminderde hormoonspiegels in hun systeem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aannemende, dat je bedoelt: wanneer een vrouw onvruchtbaar is na de overgang. Er zijn uiteraard ook vrouwen die nooit vruchtbaar zijn.

Dat is niet voor iedere vrouw hetzelfde. In principe kan je zeggen, dat vrouwen na hun 60ste allemaal onvruchtbaar zijn, maar álles bestaat.
Je weet pas zeker, tenzij je bloedonderzoek laat doen, dat je in de menopauze bent (in de overgang) als je 1 jaar achter elkaar niet hebt gemenstrueerd.
Dat betekent dus 1 jaar na je laatste menstruatie. Dan kan je vrij zeker zijn van onvruchtbaarheid.
Het verminderd vruchtbaar worden begint meestal al een jaar of 5 vóór die laatste menstruatie en veel vrouwen hebben dat zelf niet in de gaten. Maar vaak hebben ze wel al vage overgang-gerelateerde klachten.
Het kán zijn, dat een vrouw al minder vruchtbaar is als ze onregelmatiger menstrueert, maar daar kunnen ook heel andere redenen voor zijn.