Wat heeft de fontanel met springen te maken bij kinderen?

Er word gezegd dat de fontanel dicht is als kinderen kunnen springen. Waarom is dit zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.4K

Het beste antwoord

Dit is volgens mij een verkeerde conclusie. De schedel bestaat uit een aantal platen die aan elkaar groeien. Bij een foetus zit deze niet dicht omdat de baby nog door het geboortekanaal moet worden geperst. Dan is enige flexibiliteit wel zo handig.

Pas na de geboorte groeit het laatste stukje (de fontanel) dicht. Dit duurt nog even, maar het heeft er niet mee te maken dat als de fontanel dicht zit het kind opeens kan springen.

Toegevoegd na 8 minuten:
De grote fontanel groeit dicht tussen het eerste en tweede jaar. De meeste babies zijn dan m.i. nog niet vollop aan het springen. Zo lang de fontanel open is moet je voorzichtig zijn met druk van buitenaf op de schedel.

Bij sommige kinderen zijn de naden overigens pas rond het 8e jaar volledig vergroeid. Dit om te zorgen dat het hoofd nog enigzins kan groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De hersenen zijn nog onvoldoende beschermd als de fontanellen nog niet dichtgegroeid zijn. Als een kind al zou kunnen springen voordat de schedel volgroeid is zou het zijn eigen hersenen kunnen beschadigen.