Welk vak moet ik kiezen om psychiater te worden? (Natuurkunde/Scheikunde, Geschiedenis, Frans, Aardrijkskunde)

Ik moet vakken kiezen op school, dus ik kan kiezen uit de vakken Natuurkunde/Scheikunde, Aardrijkskunde, Geschiedenis, Frans. Ik mag hier 1 vak van houden, welke hiervan zou ik moeten houden om psychiater te worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Poet
10 jaar geleden
Je moet dus medicijnen gaan studeren.

Antwoorden (3)

Natuurkunde/Scheikunde.
Houd er rekening mee dat er op de Nederlandse universiteiten een numerus fixus wordt gehanteerd en louter een VWO/Gymnasium diploma niet voldoende is om toegelaten te worden bij de studie Geneeskunde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry.. moet een plus zijn. Ging verkeerd en krijg de min niet weg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan gebeuren ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Scheikunde en veel meer, maar eerst hoger onderwijs, en vele vele jaren studie,en pratijk ervaring
Eigenlijk speelt het niet zo direct een rol omdat je vanaf nul start in hoog tempo bij de langdurige opleiding tot psychiater. Maar Frans lijkt mij het interessants omdat er zeer veel nieuwe terminologie bijkomt de laatste jaren op het vlak van psychiatrie. Bijvoorbeeld: psychopathologie is nog niet opgenomen in de DSM IV, maar komt wellicht wel aan bod in de volgende DSM V. Daar hangen zeer veel begrippen aan en die begrippen ken je best in zoveel mogelijk talen, alsook dat je best ook een ruim begrip hebt van de Latijnse of Griekse oorsprong van sommige woorden. Latijn leer je niet zomaar, maar Frans is een goede opvolger daarvan en ook in het Engels zitten zowel Keltische als Franse/Latijnse woorden (colour > couleur) en taalkennis is altijd goed en zelfs essentieel als je later mensen wil 'begrijpen'.

Dus ik zou zeker voor een taalaanvulling gaan, de wetenschappelijke vakken kun je meer door zelfstudie aanvullen indien nodig.

Nog beter ware dat je meerdere optievakken tegelijk kiest: Beter de lat hoog leggen, dan de lat laag.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch wonderbaarlijk dat de universiteiten zelf wel om natuur-/scheikunde vragen als het klopt wat jij beweert....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk, de toekomst van de psychiatrie en psychologie ligt enorm op alles van het scheikundige én medische vlak. De scheikunde en natuurkunde staan op dat vlak eigenlijk zelfs nog in hun kinderschoenen. Maar nu al is het bijna onmogelijk om hierop te anticiperen, want zelfs de eenvoudige dopamine-overdrachten via de uiteinden van (zenuw)neuronen, blijkt gigantisch complex te verlopen, en dan zitten we nog maar aan de overdracht van één impuls, terwijl het in psychologie ook gaat om primo een zakelijke intake met een patiënt/cliënt (misschien noemen we die ooit ook gewoon klant als we wat eerlijker worden), waarin taal heel belangrijk is. Zelfs een zakelijk begrip als 'fiets' door u en mij, gaan over twee totaal andere fietsen, dus beeld je eens in wat u en ik onder vriendschap dan wel verstaan. En dan moet je de stap maken tussen gedrag, oorsprong van gedrag en toekomstig gewenst gedrag. Wat ik hier bedoel, is dat je scheikunde en natuurkunde van nul kunt leren, maar om een taal te leren spreken (ook het Nederlands), kun je nooit vroeg genoeg beginnen en te vaak zien we in de hogere opleidingen, dat waar leerlingen over taal struikelen, dit niet in één jaar kan rechtgezet worden. Scheikunde en natuurkunde kunnen bijvoorbeeld veel vlotter opgehaald worden in een 'tweede zittijd'. Misschien ware een beter antwoord geweest: Probeer alle vakken beter te leren kennen. Want een hogere intelligentie start altijd met een hogere interesse. Ik geloof daarom ook meer in een interessequotiënt en minder in een intelligentiequotiënt. En ook een emotioneel quotiënt, heet ik eerder een emotioneel interessequotiënt omdat men eerst oprechte interesse moet tonen voor zijn medemens. En zo kom je op het vlak van humanisme en godsdienst ook terecht... wat op zich eigenlijk dan weer geschiedenis is van duizenden jaren hoe de mens probeert een 'standaard' maatschappij met sociale gedragsmodellen te ontwikkelen (psychologie) en naastenliefde telkenmale na een periode van individualisme toch weer beter aan dat doel lijkt te beantwoorden en beter in 'een weg' is om te zetten.
Gezien je eerst geneeskunde moet studeren om psychiater te kunnen worden zou ik rekening houden met de wetenschappelijke voorkennis. Scheikunde kan hierbij heel goed van pas komen.