Welk vak moet ik kiezen om psychiater te worden? (Natuurkunde/Scheikunde, Geschiedenis, Frans, Aardrijkskunde)

Ik moet vakken kiezen op school, dus ik kan kiezen uit de vakken Natuurkunde/Scheikunde, Aardrijkskunde, Geschiedenis, Frans. Ik mag hier 1 vak van houden, welke hiervan zou ik moeten houden om psychiater te worden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Natuurkunde/Scheikunde. Houd er rekening mee dat er op de Nederlandse universiteiten een numerus fixus wordt gehanteerd en louter een VWO/Gymnasium diploma niet voldoende is om toegelaten te worden bij de studie Geneeskunde.

Bronnen:
http://www.studereninleiden.nl/studies/inf...
http://www.umcn.nl/onderwijs/iwoo/aankomen...

Eigenlijk speelt het niet zo direct een rol omdat je vanaf nul start in hoog tempo bij de langdurige opleiding tot psychiater. Maar Frans lijkt mij het interessants omdat er zeer veel nieuwe terminologie bijkomt de laatste jaren op het vlak van psychiatrie. Bijvoorbeeld: psychopathologie is nog niet opgenomen in de DSM IV, maar komt wellicht wel aan bod in de volgende DSM V. Daar hangen zeer veel begrippen aan en die begrippen ken je best in zoveel mogelijk talen, alsook dat je best ook een ruim begrip hebt van de Latijnse of Griekse oorsprong van sommige woorden. Latijn leer je niet zomaar, maar Frans is een goede opvolger daarvan en ook in het Engels zitten zowel Keltische als Franse/Latijnse woorden (colour > couleur) en taalkennis is altijd goed en zelfs essentieel als je later mensen wil 'begrijpen'. Dus ik zou zeker voor een taalaanvulling gaan, de wetenschappelijke vakken kun je meer door zelfstudie aanvullen indien nodig. Nog beter ware dat je meerdere optievakken tegelijk kiest: Beter de lat hoog leggen, dan de lat laag. Succes!

Gezien je eerst geneeskunde moet studeren om psychiater te kunnen worden zou ik rekening houden met de wetenschappelijke voorkennis. Scheikunde kan hierbij heel goed van pas komen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100