Is BMI nog steeds een goede gezondheidsgraadmeter?

Ik las een artikel over het feit dat BMI tegenwoordig met een korrelzout moet worden genomen: zie http://bodymassindex.asia/bmi-as-a-general-guideline/

Echter vraag ik mij nog steeds af of ik het wel als een gezondheidsgraagmeter moet zien of dat ik er anders naar moet gaan kijken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
BMI is helemaal geen gezondheidsgradmeter.
BMI is alleen een gewichtsgraadmeter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is "een" maat, maar niet "de" maat. Kortom, een indicator die kan helpen kwantitatief inzicht te krijgen, maar geen heilige koe waarom alles draait. Lijkt me ook wel logisch. De laatste paragraaf says it all:
"BMI is still a great guideline. However, while thinking broadly, it can be said that completely nullifying the concept of body mass calculation would not be appropriate because this parameter could at least give a fair approximate analysis of eminent health problems in people. But, it needs to be understood that the overall health and fitness of a person’s body can’t be judged with precision without considering the factors like stamina, physical activity level, smoking, drinking habits, and type of food consumption, which can’t be generalized with a single scientific formula."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn advies: neem ALLES wat je leest met een korrel zout! (figuurlijk)
Ritsuka
10 jaar geleden
BMI is nooit gezondheidsmeter geweest. je kunt beter kijken naar dingen als bloeddruk, conditie en vetpercentage/spiermassa.

Antwoorden (2)

Nee, je BMI zegt alleen iets over je gewicht t.o.v. je lengte, het zegt bijvoorbeeld niets over je vetpercentage. Bovendien wegen spieren bijvoorbeeld veel meer dan vet! Je gewicht zegt ook eigenlijk niets over je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, de in het artikel genoemde info is juist. BMI is bedacht om in een grote groep te kijken of er overgewicht voorkomt, en is dus heel geschikt voor het beoordelen van hele bevolkingsgroepen. Maar niet voor individuen.
Voor individuen kan het nl. behoorlijk afwijken. Zo heeft een bodybuilder die bijna geen vet heeft, volgens zij BMI overgewicht, omdat spierweefsel zwaar is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bovendien hoeft iemand met overgewicht helemaal niet minder gezond te zijn dan iemand met iedeaal gewicht.