Is BMI nog steeds een goede gezondheidsgraadmeter?

Ik las een artikel over het feit dat BMI tegenwoordig met een korrelzout moet worden genomen: zie http://bodymassindex.asia/bmi-as-a-general-guideline/

Echter vraag ik mij nog steeds af of ik het wel als een gezondheidsgraagmeter moet zien of dat ik er anders naar moet gaan kijken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, je BMI zegt alleen iets over je gewicht t.o.v. je lengte, het zegt bijvoorbeeld niets over je vetpercentage. Bovendien wegen spieren bijvoorbeeld veel meer dan vet! Je gewicht zegt ook eigenlijk niets over je gezondheid.

Klopt, de in het artikel genoemde info is juist. BMI is bedacht om in een grote groep te kijken of er overgewicht voorkomt, en is dus heel geschikt voor het beoordelen van hele bevolkingsgroepen. Maar niet voor individuen. Voor individuen kan het nl. behoorlijk afwijken. Zo heeft een bodybuilder die bijna geen vet heeft, volgens zij BMI overgewicht, omdat spierweefsel zwaar is. Toegevoegd na 2 minuten: Bovendien hoeft iemand met overgewicht helemaal niet minder gezond te zijn dan iemand met iedeaal gewicht.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100