Hoe kan ik mijn weerstand weer op topniveau krijgen icm intensief sporten?

Ik ben in de afgelopen twee jaar vijftig kilo afgevallen en zit inmiddels in mijn laatste fase waarin ik het 'buikje' weg wil krijgen en flink spiermassa wil opbouwen. Mijn schema is een combinatie van cardio en spieren. Ik ren drie keer per week 5/10/5 KM, fiets 15/10/15 KM bergopwaarts en combineer dit met het trainen van de spieren. Maar sinds december word ik lichamelijk tegengehouden. Ik heb een hoop migraines gekregen, een griepje en ben sinds gister voor de derde keer snip verkouden! De laatste verkoudheid hielt drie weken aan. Ik wil heel erg graag weer sporten, maar weet dat ik deze verkoudheid ook weer uit moet zitten. Wat kan ik doen om weer een verkoudheid/griep te voorkomen? Ik eet voldoende groenten, fruit, koolhydraten en vezels en eet gevarieerd. Daarbij slik ik speciale vitamine voor sporters, visolie en neem ik soms een shake. Toch word ik steeds ziek. Weet iemand hoe ik dit toch kan voorkomen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je lichaam geeft duidelijk aan dat er een grens is bereikt. Je bent ook wel heel erg intensief bezig. Neem in elk geval een week rust, en beoordeel dan nog eens je sportschema. Het moet wel vol te houden zijn. Je bent elke keer ziek omdat je je lichaam te hard traint denk ik, je neemt geen tijd om te herstellen. Je zegt er niet bij hoe vaak je fietst en hoe vaak en hoe lang je krachttraining doet. Toegevoegd na 2 minuten: Bekijk ook eens goed wat je nu allemaal binnenkrijgt. Krijg je wel genoeg eiwitten binnen? Minstens 100 gram, tot ongeveer 2x je lichaamsgewicht in kg in gram eiwitten. Dan herstellen je spieren beter en kun je massa opbouwen. En je verbrand natuurlijk ook veel, kijk eens of je wel genoeg kcal binnen krijgt. Vitamines is waarschijnlijk niet nodig, als je gezond eet krijg je alles wel binnen. Toegevoegd na 49 minuten: "Overtraining may be accompanied by one or more concomitant symptoms: Persistent muscle soreness Persistent fatigue Elevated resting heart rate Reduced heart rate variability Increased susceptibility to infections Increased incidence of injuries Irritability Depression Mental breakdown" Je hebt sowieso 'increased susceptibility to infections', want je bent vaak ziek. En misschien herken je andere dingen ook wel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100