Hoe kan ik mijn weerstand weer op topniveau krijgen icm intensief sporten?

Ik ben in de afgelopen twee jaar vijftig kilo afgevallen en zit inmiddels in mijn laatste fase waarin ik het 'buikje' weg wil krijgen en flink spiermassa wil opbouwen. Mijn schema is een combinatie van cardio en spieren. Ik ren drie keer per week 5/10/5 KM, fiets 15/10/15 KM bergopwaarts en combineer dit met het trainen van de spieren. Maar sinds december word ik lichamelijk tegengehouden. Ik heb een hoop migraines gekregen, een griepje en ben sinds gister voor de derde keer snip verkouden! De laatste verkoudheid hielt drie weken aan. Ik wil heel erg graag weer sporten, maar weet dat ik deze verkoudheid ook weer uit moet zitten. Wat kan ik doen om weer een verkoudheid/griep te voorkomen? Ik eet voldoende groenten, fruit, koolhydraten en vezels en eet gevarieerd. Daarbij slik ik speciale vitamine voor sporters, visolie en neem ik soms een shake. Toch word ik steeds ziek. Weet iemand hoe ik dit toch kan voorkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Trouwens wel goed bezig met je afvallen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Migraines komen waarschijnlijk omdat je teweinig zout binnenhoud.
tinus1969
10 jaar geleden
Mss minder koolhydraten? http://melchiormeijer.wordpress.com/2011/11/11/hormese-comfort-heeft-een-prijs/
Ritsuka
10 jaar geleden
Moet je even kijken of dat voor jou werkt, ik werd duizelig van te weinig koolhydraten. Nu ik minstens 50% koolhydraten eet op werkdagen gaat het een stuk beter. Maar misschien werkt het voor jou wel, probeer het uit en luister naar je lichaam.

Het beste antwoord

Je lichaam geeft duidelijk aan dat er een grens is bereikt. Je bent ook wel heel erg intensief bezig. Neem in elk geval een week rust, en beoordeel dan nog eens je sportschema. Het moet wel vol te houden zijn.
Je bent elke keer ziek omdat je je lichaam te hard traint denk ik, je neemt geen tijd om te herstellen.
Je zegt er niet bij hoe vaak je fietst en hoe vaak en hoe lang je krachttraining doet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bekijk ook eens goed wat je nu allemaal binnenkrijgt. Krijg je wel genoeg eiwitten binnen? Minstens 100 gram, tot ongeveer 2x je lichaamsgewicht in kg in gram eiwitten. Dan herstellen je spieren beter en kun je massa opbouwen.
En je verbrand natuurlijk ook veel, kijk eens of je wel genoeg kcal binnen krijgt. Vitamines is waarschijnlijk niet nodig, als je gezond eet krijg je alles wel binnen.

Toegevoegd na 49 minuten:
"Overtraining may be accompanied by one or more concomitant symptoms:
Persistent muscle soreness
Persistent fatigue
Elevated resting heart rate
Reduced heart rate variability
Increased susceptibility to infections
Increased incidence of injuries
Irritability
Depression
Mental breakdown"

Je hebt sowieso 'increased susceptibility to infections', want je bent vaak ziek. En misschien herken je andere dingen ook wel.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik train om de dag en dan zo'n 2,5 tot 3 uur dus ik begin met fietsen (warm-up) ga dan de spieren trainen en sluit af met hardlopen.. Dat ging tot december goed.. Hoe doet een topsporter dat dan? Zij trainen toch wel meer?
Ritsuka
10 jaar geleden
jij bent geen topsporter, je bent gewoon een normaal persoon met werk en hobby's. Topsporters houden zoiets ook niet het hele jaar vol, ze trainen naar een wedstrijd toe en hebben ook een 'off-season'
Ritsuka
10 jaar geleden
Je traint wel erg lang per dag, kun je het niet beter wat verdelen? Ik doe bijvoorbeeld ma, wo en vrij krachttraining (circa 45 minuten), en di, do, en za hardlopen (meestal ook iets van 45 minuten).
Langer is niet altijd beter, zoals je zelf al gemerkt hebt.
Ritsuka
10 jaar geleden
http://experiencelife.com/article/for-olympic-athletes-food-is-fuel-and-a-weapon/