Hoe praat ik meer over mijn gevoelens?

Vanuit mijn stage kreeg ik feedback dat ik meer over mijn gevoel moet praten. Dit voelt voor mij echter heel vreemd. Ik kan goed over gevoelens praten in situaties waarbij het moet zoals, reflecties op mijzelf of vakken op school. Echter wanneer ik dit tijdens mijn stage moet doen (ik loop stage in de zorg) voelt dit voor mij heel onnatuurlijk. Ik vind het vreemd om in situaties waarin ik niet weet wat ik moet doen bijvoorbeeld te zeggen: ik voel onmacht.

Hoe kan ik beter mijn gevoelens bespreken met andere?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou je over je gevoelens moeten praten. Als dit niet in jouw persoonlijkheid zit... Zal dit nooit makkelijk zijn.
Dit soort opmerkingen komen vaak van mensen waarbij het gevoel de drijfveer van het bestaan is. Zij vinden het omgaan met gesloten personen moeilijk omdat ze daar onzeker van worden. Ze zien niet direct wat er speelt.
Antoni
10 jaar geleden
Meestal speelt er helemaal niets...

Antwoorden (2)

Ik denk dat ze bedoelen je meer te uiten over hoe je je voelt, bijvoorbeeld; het zegt als je iets moeilijk vindt en zeggen wat je leuk vindt om te doen. Je mening over dingen geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allereerst is dit een bekend probleem waar veel studenten/stagelopers tegenaan lopen.

Je kunt twee dingen doen. Één: je kunt acteren alsof je aan het reflecteren bent. Met andere woorden: er een goed verhaald omheen breien.

Twee: Ik zou je zelf willen adviseren om eens goed te doorgronden waarom je hier moeite mee hebt. Vaak is dit gelegen in je jeugd/opvoeding/sociale omgeving etc. Dit zijn dingen waar je niet zomaar mee om kan gaan zonder dat je de achtergrond ervan weet. Acteren is zeker een manier om je studiepunten/stage te halen. Maar als hulpverlener zul je later vaker op je gevoelens moeten reflecteren. Kun je dit niet goed dan zal dit je vroeg of laat in de weg komen te staan. Praat eens met een studiebegeleider/psycholoog.