Wat zijn de voordelen van roken?

mensen roken wel maar wat zijn daar de voordelen van of heeft het alleen nadelen, waarom roken ze dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
45.6K

Het beste antwoord

- Door te roken loop je een aanzienlijk kleinere kans op het (vroegtijdig) ontwikkelen van ziektes als Parkinson, Alzheimers en dergelijke.

- Bepaalde auto-immuunziektes komen vrijwel niet voor onder rokers, of tenminste significant minder, ook zijn de gevolgen minder erg als een roker die ziektes wel zou krijgen.

- Roken kan bij sommigen op aanzienlijke wijze stress reduceren. Stress kan op zichzelf en door de gevolgen die het heeft ook dodelijk zijn.

- Er is vastgesteld dat rokers 50% minder kans hebben om bepaalde vormen van kanker op te lopen. (bijvoorbeeld bepaalde soortend darmkanker).

- Roken verhoogt je concentratievermogen.

- Roken verbetert de coördinatie over de grove motoriek.

- Er zijn aanwijzingen in de richting van een gunstig effect op de stofwisseling bij rokers.

- Ondanks het verkleuren van het gebit is het wel zo dat de problemen die normaal spelen in de mond (zoals tandplak en dergelijke) over het algemeen minder zijn bij rokers, er lijkt dus een soort beschermende werking van roken uit te gaan.

- Rokers hebben minder kans op DVT (trombose) na een operatie.

Er zijn ongetwijfeld nog meer dingen te bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Voordelen van roken
Voor veel rokers heeft het roken ook fijne kanten. Anders zouden ze niet roken. Sommige mensen roken omdat ze altijd hebben gerookt. Bijvoorbeeld na het eten. Andere mensen roken als ze stress hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft zijn voordelen, maar die wegen echt niet op tegen de nadelen :-).

Ik ben namelijk iemand dat altijd ligt te prullen met allerlei dingen. Alles dat in mijn buurt ligt is potentieel slachtoffer. Een sigaret heeft die drang vervangen. Ik kalmeer en moet niet meer prullen met al die dingen.

Als ik terug in de tijd kon zou ik stoppen. Ik merk alleen nu dat ik het moeilijk heb om het prullen met de sigaret weer af te leren. De verslaving is hard.

Beginnen roken is bijna altijd groepsdruk direct of indirect. Ik ben slachtoffer geworden in mijn puberteit en dan is 'erbij horen' nu eenmaal belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met dit stukje? Ik ben namelijk iemand dat altijd ligt te prullen met allerlei dingen. Alles dat in mijn buurt ligt is potentieel slachtoffer. Ik neem aan dat je in het begin bedoelt: "Ik ben namelijk iemand die' in plaats van dat, dat is niet erg of zo, maakt me ook niet uit, maar het viel me op. Waar ik eigenlijk op doel is dat prullen, ik ken die uitdrukking of dat woord als zodanig niet en ik begrijp dus ook niet hoe iemand of iets daar slachtoffer van zou kunnen worden. Hierdoor begrijp ik de strekking van je antwoord niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel voorzichtig geformuleerd :) het antwoord ligt erin dat ik belg ben denk ik. In België is prullen het zelfde frunniken (denk ik :-)) Bijvoorbeeld het bierkaartje op café dat nadat ik voorbij gekomen ben in duizenden stukjes over de tafel verspreid ligt. Kortom: Prullen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, ik begrijp nu wel wat je bedoelt, dan is het me geheel duidelijk en nu zie ik ook wat je het voordeel vindt. Dan krijg je alsnog een plusje van me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je! :-)
Het heeft als voordeel dat je een jaar of 10 eerder dood gaat.
Dus minder lang huur, gas, water, en licht betalen;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wel voor al die sigaretten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en we hoeven minder lang zijn of haar aow te betalen
Ik ben ruim 4 maanden geleden gestopt en voel mij (bijna) super en hen niet de behoefte om weer te gaan roken maar................................

Sinds 3 maanden zit mijn neus pot dicht. Na 2 antibiotica kuurtjes kwam er toch uit dat ik een poliep in mijn neus heb..... oorzaak waarschijnlijk een allergie die onderdrukt is door roken!!!!!!!!!!!

Het schijnt dat roken (nicotine) een allergie (kan) onderdrukt. Als je stopt reageert je lichaam extra heftig waardoor allergieën 3 dubbel en dwars aankomen (schijnt na 2 jaar gestabiliseerd te zijn dus hoop doet leven)). Dus stoppen met roken is goed voor je gezondheid op LANGER TERMIJN!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grootste voordeel is dat je veel frisse lucht krijgt overdag omdat je heel erg veel pauzes kunt nemen terwijl je op kantoor zit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Noem dat maar fris ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze staan ook met - 10 buiten hoor, de sukkels :)
Het voordeel van roken is het tegengaan van stress . je wordt er rustig van als je zenuachtig bent . en als je een moeilijke beslissing moet nemen steken ook veel mensen dan een sigaretje op om even op andere gedachten te komen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik word er rustiger door.Het onderdrukt mijn eetlust en ik spek de staatskast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen voordeel aan het roken.

Rokende mensen zijn zich hier echter niet van bewust. Hun eigen gevoel zegt ze dat het roken hen beter doet voelen .

Er was een rokende man, Allan Carr, die heeft voor zichzelf opgeschreven op een papiertje.

- aan de ene kant van een lijntje de voordelen ( links)

- aan de andere kant van het lijntje de nadelen ( rechts) .

Tot zijn stomme verbazing kwam hij tot de slotsom dat alle voordelen eigenlijk nadelen waren .
Alle voordelen kon hij doorstrepen en aan de nadelen kant bijschrijven. Alle voordelen van het roken zijn eigenlijk nadelen.

Bijvoorbeeld als iemand die rookt een sigaretje opsteekt dan denkt hij dat de sigaret hem/ haar beter doet voelen.

In feite voelde hij/ zij zich door onthoudingsverschijnselen SLECHTER dan een niet- roker. Door het roken van het sigaretje voelt hij/ zij zich tijdelijk even NET zo goed als een niet- roker.

Dit verschijnsel doet zich voor bij alle "voordelen" van het roken. Het zijn eigenlijk nadelen die goed gepraat worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aantal van de voordelen die ik in mijn antwoord noem zijn wetenschappelijk bewezen of er zijn sterke aanwijzingen dat uit meer onderzoek een positief effect te verwachten valt. Ik zeg niet dat er geen nadelen zijn, of dat die nadelen niet zwaarder wegen dan de voordelen, maar de vraag ging over voordelen. Ik geef je overigens geen minnetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt helemaal, de rokers zoeken constant zielige excuses om de harde waarheid te verdoezelenn +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We (rokers) zijn in deze vraag en de bijbehorende antwoorden en reacties nu al voor zielig uitgemaakt en voor sukkels. Vind je dat zelf een normale manier om met mensen om te gaan Hans?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk. Ik vind het wel leuk dat mijn verhaaltje over Allan Carr theorie onder jouw verhaaltje kwam te staan. Ik wist dit niet maar vind het een interessant toeval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zijn zeker voordelen.Vraag maar eens aan mijn kinderen of aan mijn vriendin wat er gebeurt als ik niet rook.Dan ben ik echt niet te genieten hoor,hahaha.En allemaal die nadelen...ach...zo heeft werkelijk wel alles een voor en een nadeel.Het wordt tijd dat de niet rokers zich met hun eigen gaan bemoeien.De rokers worden al genoeg getreiterd,tenminste...dat proberen ze de rokers te doen.Lukt toch niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Bingrid . Ik snap dat wel en ik denk ook dat wat je bedoelt werkelijk zo is .
Maar op langere termijn is het denk ik anders. Op langere termijn zou je ook als niet- roker te genieten zijn door je kinderen. Maar het vergt een andere denkwijze.
Overigens gun ik iedereen zijn sigaretje hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sluitend verhaal +1
Een voordeel wat nog niet genoemd is, is volgens mij dat je iets te doen hebt als je niets om handen hebt. Bijvoorbeeld als je op bus staat te wachten, of als je op iemand staat te wachten, of wat dan ook. Anderen staan er onbeholpen bij, maar de "ander" rookt heel stoer een sigaret. Verder heeft het vrijwel alleen nadelen (behalve dan voor de tabaksindustrie): het is slecht voor je gezondheid, enorme stank in je kleding, overlast voor andere niet-rokers, het verslavende effect en de verspilling van geld, de negatieve indruk die je geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan zijn omdat het een band schept, maar dat kan ook op andere gezonde manieren. Bijvoorbeeld door met een aantal collega's een rondje te lopen tijdens de lunchbreak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik sta er liever onbeholpen bij dan dat ik zielig aan een sigaretje sta te leurken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ben je een "gezellige " roker loenie. Helaas voor jou zit het niet mee uit maatschappelijk oogpunt. Ook zie ik steeds meer "gezellige "rokers stoppen.
Maar met "ieder zijn ding " heb je een punt gescoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Leonie: wellicht kom dat doordat de afgelopen jaren de rokers steeds meer een verdoemhoekje worden gedrukt. Dat schept voor de 'die-hard' rokers een sterkere band.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loenie: Waarom zou je willen stoppen? Lees mlodewijk zijn verhaal nog eens goed door, en steek er nog eentje op....
Het voordeel van roken is .
Dat je geen cafe meer in mag kom je ook weer van de drank af
Restaurand,s zijn verbode terijn val je daar ook weer van af je bent er niet welkom
Aparte rook pleken sta je gezelig bij elkaar in de kou
enz enz ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
roken verbetert de concentratie
roken is gezellig, als anderen tenminste ook roken
roken is leuk, het geeft je een houding
roken is lekker, als je verslaafd bent
roken is stoer, je laat zien dat je gezondheid je niets kan schelen
roken is verzet tegen de overheid, tegen je ouders, tegen je familie, die willen liever niet je rookt
roken verkort je leven, je sterft liever kuchend en hoestend dan wegkwijnen van ongelukkigheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als meisje zag ik er de voordelen ook helemaal niet van in.(nu nog niet trouwens), en besloot om niet te roken,
Op een klasseavond was het: doe niet zo kinderachtig, neem een trekje, en ik vond het nog vies ook, dus zag ik echt het voordeel noch de noodzaak ervan in.

Volgens mij hebben rokers wel veel meer pauzes op het werk. Ooit werkte ik in de zorg, en was het na een half uur of zo, ga je even mee roken. Ik had geen zin in een verblijf in een stinkhok en werkte gewoon door tot de koffiepauze. In die tijd was het wel ongebruikelijk om niet te roken en ik plaatste mij buiten de groep, in feite niet leuk, maar toch zag ik het voordeel niet.
Nu roken heel veel mensen niet, gelukkig.

Er zijn geen voordelen. Er is het image van stoer en onafhankelijk aan verbonden, misschien dat mensen daar intrappen soms.
Nu word ik ook benauwd van de rook, dus dat maakt het al minder aantrekkelijk.
Ik vind een glaasje drinken zo af en toe wel heel lekker.
En zo zijn er nog wel een paar dingen....
Maar roken: nee, dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk zijn er geen voordelen aan roken.

Er zijn ook geen voordelen aan snoepen.....

Ik rook, maar niet waar anderen bij zijn die niet roken.
Niet in een rookkamer, want die stinkt.
Niet in de buurt van mijn man.

Ga af en toe op zolder uit het raam van mijn mozaiek-atelier hangen, om een sigaretje te roken. Vind ik lekker en ontspannend en ik ben eigenwijs.
Voordelen heeft het niet, maar ik doe er ook niemand kwaad mee, behalve mezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roken is ontspanning. Ik beloon mezelf met een heerlijke sigaret na een dag werken en een beetje huishouden. Altijd samen met een glas wijn, en het ontspant me enorm. Och dat is zo lekker! (ik rook verder overdag niet, geen belangstelling ervoor)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in de file staat ruik je de uitlaatgassen niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roken is goed voor geheugen & concentratie. O ja en voor de schatkist naatuurlijk.
Zie ook link. . .

http://www.goeievraag.nl/vraag/roken.22236
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geeft alleen de voordelen die je zelf bedenkt.

Ook de rookwarenindustrie en de belastingontvangende overheid hebben er voordeel mee. Hoewel de eerste voor werkgelegenheid zorgt en de tweede ook nuttige (en helaas ook minder nuttige) overheidsuitgaven kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoort erbij.. (de club die eerder doodgaat) Je bent vet stoer.. En je hebt altijd vrienden die een sigaretje van je willen of met je mee, in dat vet stoere tochtige hoekje, gaan roken.. Dat zijn wel voordelen waarvoor je het wilt doen toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roken doet helemaal NIETS voor je !

Roken vermindert stress niet! het veroorzaakt ernstige stress, omdat de hunkering naar een volgende sigaret alweer begint als je een sigaret uitdrukt, omdat de nicotine snel wordt afgebroken! Zo gezien is een sigaret een medicijn dat de ziekte veroorzaakt en in stand houdt.

Roken vult geen leegte op - het creëert een leegte

Rokers hebben niet minder last van auto immuunziekten. Ze hebben er juist meer last van! Van de meeste reuma aandoeningen is roken de hoofdveroorzaker.

Roken verbeter de motoriek niet. Nicotine tast het zenuwstelsel aan!

Roken is als het dragen van te krappe schoenen, om te kunnen genieten van het moment dat je ze uittrekt. En dan zeggen dat dat moment stress verlicht, je concentratie laat toenemen en nog meer magische dingen voor je doet! Niet-rokers zijn voortdurend in die staat van vrijheid zonder verslaving.

De voordelen van roken bestaan NIET !

En stoppen-met-roken is gemakkelijk als je de illusie (!) van de sigaret éénmaal begrijpt. Het is een DRUGSVERSLAVING. De drug heet nicotine en trekt snel uit je lichaam. Alles wat je jezelf en door de maatschappij en andere rokers hebt laten wijsmaken over roken
( bijvoorbeeld dat stoppen-met-roken zo ontzettend moeilijk is) is onzin en moet je doorbreken.