Waarom houdt iemand zijn zere plek vast?

Als je ergens pijn hebt, bijvoorbeeld aan je knie, dan houdt je die plek vast net nadat de oorzaak heeft plaatsgevonden. Waarom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een hand op een zere knie zet mechanismen in gang die de pijn daadwerkelijk verminderen. Pijn zit letterlijk tussen je oren. Na een klap op je knie sturen de pijnreceptoren in de huid een elektrische impuls via de zenuwen door het ruggemerg naar de hersenen en pas als die impuls in de hersenschors aankomt, voel je de pijn. Een hand op een zere plek kan de route naar de hersenen beïnvloeden en ook de reactie die daar optreedt.

De elektrische impulsen gaan naar de hersenen via een aantal schakelstations. Daar wordt bepaald of een signaal sterker, zwakker of even sterk wordt doorgegeven. Bij pijn worden dunne zenuwvezels gestimuleerd, bij een zachte aanraking dikke vezels. Signalen uit de dikke vezels kunnen in de schakelstations de poort tijdelijk sluiten. Daardoor worden de impulsen die binnenkomen via de dunne vezels heel even tegengehouden.

Zie artikel hoogleraar pijnbestrijding Frank Huygen (Erasmus MC)
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weer wat geleerd!:)
Bij een blauwe plek helpt het ook,als je er over wrijft bijv.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En een onderzoek heeft geleerd dat vloeken kennelijk ook helpt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welk onderzoek JodenHartog? + voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt SimonV! Goed en gedetailleerd antwoord. Nogmaals bedankt voor je tijd en moeite om m'n vraag te beantwoorden! Gr. Deniz

Andere antwoorden (1)

Ik heb het ooit geweten, maar weet het niet meer precies. In ieder geval vermindert het daadwerkelijk de pijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Flauw dat je alleen minnen krijgt en geen reden waarom.
Van mij geen min, wel een uitleg.
Als je iets niet weet, dan kan je een ander niet helpen met zijn/haar vraag en is het zinloos te schrijven dat je het niet weet ;-)
Antwoord geven op een vraag betekent dat je er iets van (denkt) te weten, waarmee je de vraagsteller kunt helpen.