Wat is de kans dat ik in m'n leven ooit een beroerte krijg?

Iemand uit de omgeving bij ons (een student van 18j) is onlangs overleden door een beroerte. Hij had nog nooit van z'n leven last ervan en kreeg naar zeggen van mensen die erbij waren opeens hoofdpijn waardoor hij opeens overleed aan een hersenbloeding.

Nu voel ik me er zelf ook niet zo goed bij, hoe kan da nu gebeuren bij zo'n jongeman die nog een heel leven voor zich heeft? Er moet toch wel een duidelijke oorzaak zijn..?

Nu krijg ik er zelf ook rare gedachten van en denk ik bij mezelf: wat als ik ooit hoofdpijn krijg? Wat als ik opeens een beroerte krijg?
Wat is de kans?

Ben 16j en heb vaak last van stress, nu kom ik er ook nog achter dat stress deze dingen veroorzaakt. Ben er echt nie goed van eigelijk..

Kan iemand me wat info hieromtrent geven aub?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Ritsuka
10 jaar geleden
werken aan je stress kan in elk geval veel schelen, voor je algehele gezondheid
SimonV
10 jaar geleden
Kans lijkt niet zo groot: http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/hartvaatstelsel/beroerte/omvang/
Ivana
10 jaar geleden
De kans dat je onder een auto komt is waarschijnlijk groter. Maak je je daar ook iedere dag zorgen om? Of de kans dat je bij het uitgaan in elkaar wordt geslagen? Kom op…dan kan je wel overal bang voor zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja idd maar de zaken die jij opnoemt zijn dingen die je ZELF in de hand hebt. En mensen voelen zich veiliger bij dingen die ze ZELF kunnen voorkomen. Bv: hoeveel mensen zijn er niet bang op om een vliegtuig te kruipen terwijl een autorit veel gevaarlijker is? :p Maarja, what are the odds..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een aneurysma in de hersenen is gewoon domme, domme pech, zeker bij jonge mensen.

Het beste antwoord

De kans dat je het krijgt is niet erg groot, zeker niet als je nog jong bent, maar het kan iedereen gebeuren. Ik heb 2 aneurysma's, ze zijn bij toeval ontdekt toen er een MRI scan van mijn hoofd gemaakt werd. Bij mij zijn ze ontstaan door een tumor die op het bloedvat drukte. Een aneurysma kun je vergelijken met een fietsband waar een zwakke plek inzit, dan bolt het gedeelte waar de zwakke plek zit op, dat gebeurd ook met je bloedvat als je een aneurysma hebt. In mijn geval was dit niet te voorkomen, maar ik had wel het geluk dat het ontdekt is, 1 van de 2 is afgeklipt, zodat deze niet meer kan knappen, de andere is nog niet gevaarlijk groot, dus krijg ik daarvoor 2 keer per jaar een MRI scan, zodat ook bij deze op tijd ingegrepen kan worden. Ik heb nooit hoofdpijn gehad, dus daaraan zou ik het niet ontdekt hebben. De hoofdpijn schijnt pas te komen als het al te laat is. Wel had ik regelmatig slapende handen en armen, dat is wel een teken dat er 1 zou kunnen zitten, als je dat regelmatig hebt dan is het verstandig een arts te raadplegen. Ook is roken 1 van de oorzaken, als je dat niet doet verklein je daardoor de kans hierop. De kans dat je hieraan overlijdt is er wel, maar dat hoeft niet, een eenzijdige verlamming komt vaker voor, zeker als het op tijd ontdekt wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik vermoed (maar dat weet ik niet zeker, te weinig informatie) dat het hier om een hersenbloeding ging en dan kan dat zijn ontstaan door een aangeboren bloedvatafwijking waardoor op een bepaalde plek in de hersenen zomaar een bloedvat knapt: een aneurysma. De kans dat je dat hebt is ontzettend klein.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Hoef je niet te vermoeden, want dat staat in de toelichting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja inderdaad het woord hersenbloeding staat er in, zie ik nu ook, maar we weten dan nog niet of het die vorm is die ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee viri, een vat met een verslapping waardoor er een breuk op kan treden, daar hoef je verder geen kluwen van bloedvaatjes voor te hebben.
De kans is sowieso al klein dat je komt te overlijden door een beroerte, maar op jonge leeftijd is die kans bijna nihil. Natuurlijk komt het op jonge leeftijd voor, net als bijvoorbeeld een hartstilstand, etc., maar verhoudingsgewijs is de kans zeer klein. Op latere leeftijd komt het vaker voor. Dat kun je grotendeels voorkomen door een gezonde leeftijd aan te houden, waarbij het belangrijkste is dat je niet te dik wordt en geen hoge bloeddruk hebt. Langdurig hoge bloeddruk geeft ellende. Erfelijk is het niet, maar het kan wel familiair zijn, d.w.z. dat het in de bepaalde families veel voorkomt. Dan zou je daar preventief een keer naar kunnen laten kijken. Als dat allemaal niet het geval is kun je je beter niet te druk maken en genieten van je leven. Uiteindelijk gaan we allemaal dood en zijn daarvoor honderden manieren. Als je je om alle redenen druk moet gaan maken heb je geen leven meer. Ik begrijp ook wel dat je bang bent nu het zo dichtbij je is gebeurd, maar probeer dit wel in de juiste context te zien. De kans dat je dit overkomt is echt uiterst klein. Mijn advies: Pluk de dag en geniet!