Uit welk materiaal bestaat een vingernagel en waar komt dit materiaal vandaan ?

En dan bedoel ik natuurlijk niet de syntetische (kunst)nagels

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

De nagelplaat, (de zichtbare bovenkant), bestaat uit 3 lagen:

* Hoornlaag (schubbenlaag), is de bovenste laag die bij uitdroging loskomt. Ook wel splijtende nagels genoemd.
* Keratinelaag (sponslaag), neemt alle voedingsstoffen op en houdt vocht en vet vast.
* Epitheellaag (onderste laag), is de bevestigingslaag van de nagelwal. Deze bevindt zich aan de zijkant van de nagelplaat.

Leuk om te weten misschien: Je haar bstaat ook uit Keratine
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van dat haar wilde ik ook vermelden, maar na jou niet meer nodig. Kudo: +1

Andere antwoorden (3)

Je nagels ontstaan door de afscheiding van hoorn. Zie bron, voor eens iets anders dan Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je nagels bestaan uit hoorn; hetzelfde materiaal als de hoorn van een neushoorn. Voor meer info kijk dan even op de onderstaande websites.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het zou denk ik kunnen maar hoe kom je dan aan al die nagels?
Nagels bestaan voor het grootste deel uit keratine

Even een paar links.