hoeveel kilo val je af bij kaakoperatie herstel?

Ik word over ongeveer 2 weken geopereerd aan me onderkaak. De kaakchirurg, en ook wat ik gelezen heb op internet.. vertelde me dat ik wel ga afvallen in de herstelperiode aangezien ik alleen vloeibaar voedsel na binnen kan werken. Dit vind ik niet zo erg, ik wil al een tijdje afvallen maar heb er nooit doorzetting voor. Maar, ik heb vorige maand een hele grote aankopen aan kleding gedaan, een hele nieuwe garderobe. Niet aan gedacht dat ik nog geopereerd ging worden en kilo's kwijt ging raken..

Mijn vraag is dus, hoeveel val je af ongeveer in de herstelperiode na de kaakoperatie?

En hoeveel kilo is 1kledingmaat minder??

Ik vraag me af of ik straks, ook al ben ik afgevallen, gewoon in me eigen oude kleren pas.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
Je weet dat het tijdelijk is he, dat afvallen.
Je valt snel af, omdat je weinig kunt eten, alleen maar vloeibaar.
Maar als je daarna weer op je 'oude' manier gaat eten, kom je weer terug bij je oude gewicht.
Waarom lukt het niet om af te vallen? Eet je misschien te weinig? Zit je lichaam al bij een gewicht waar het zich prettig voelt?
Ritsuka
10 jaar geleden
Het is niet dat je er doorzettingsvermogen voor nodig hebt, daar zijn de meeste 'dieten' op gebaseerd. Ze zijn superstreng, je moet vanalles laten staan wat je lekker vind (vaak brood, aardappels, pasta en rijst) en na een tijdje houd je het niet meer vol en ga je het weer eten.
Dan voel je je alsof je gefaald hebt, maar eigenlijk is het de schuld van het 'dieet'. Die word expres zo gemaakt dat je snel afvalt, maar uiteindelijk te ongezond en moeilijk is om lang vol te houden.
Dus je stopt ermee, komt weer aan, voelt je schuldig, enbegint uiteindelijk opnieuw 'want het werkte zo goed'

Het beste antwoord

Dat is niet te voorspellen, alles hangt af van hoelang het uiteindelijk duurt en wat je uiteindelijk toch binnen krijgt. Minder gewicht betekent niet automatisch minder lichaams omvang. Denk eens aan je darmvulling. Als je alleen vloeibaar krijgt heb je ook minder vaste stof in je damen. Stel dat je lichter word, dan zal je daarna extra moeten opletten op wat je eet om niet heel snel weer op je oude gewicht + wat extra te komen. Afvallen is verandering van je eetpatroon. Waarbij vooral een houden stelregel vrijwel altijd opgaat: matig de hoeveelheden en de tussendoortjes.