40.000 doden door roken!!!

Waarom heeft iedereen het altijd over die 40.000 rokers die ieder jaar overlijden. En hoor je maar zelden iemand over de 60.000-80.000 overigge doden die in hetzelfde jaar overlijden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Om je vraag letterlijk te beantwoorden: over de overige overleden (die niet onder jou 40.000 rokers vallen) wordt ook gemeld maar in mindere mate. Roken kan kanker veroorzaken. De discussie over roken voert momenteel gewoon de boventoon, dit zakt wel weer af. Meeroken is niet gezond maar in de zon liggen ook niet (dit veroorzaakt kan huidkanker veroorzaken). Roken is iets waar je voor kiest, de zon is er gewoon, die kun je niet even uitzetten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat die niet altijd een zo duidelijk aanwijsbare doodsoorzaak hebben wellicht? Ik bedoel, ja kan wel roepen dat er dit jaar weer 50000 doden zijn gevallen door ouderdom, maar wat kan je daar aan doen.. Roken is iets waar je zelf voor kiest en die doodsoorzaak kan je dus wat aan doen, ik denk dat het daarom gemeld wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nog een kleine toevoeging van die 40 000 doden schijnen er behoorlijk veel dood te gaan door passief meeroken. Dus doordat andere om hen heen roken. Dat is natuurlijk iets wat nieuws is maar dat mensen doodgaan door ouderdom niet zoals al gezegd werd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat roken, hard gesteld, in feite een vorm van zelfmoord is. Gelukkig overlijdt niet iedere roker aan de gevolgen van roken, maar zelfs één is al teveel. Veel rokers verwijzen naar de fatale gevolgen die overmatig alcoholgebruik kan hebben. Maar dat doe je alleen jezelf aan, "mee-rokers" lopen ook het risico van een voortijdige dood...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar als je door je gebrek aan zelfcontrole, veroorzaakt door alcohol, in een auto stapt, onveilige seks hebt, je partner of je kinderen gaat slaan enzovoort dan lopen anderen wel degelijk het risico van een voortijdige dood. Niet alle rokers vallen er anderen mee lastig, maar dit wordt wel heel gemakkelijk als argument gebruikt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En wat dacht je van de slogan: "Deelname aan het verkeer kan dodelijk zijn!" Dit zijn er in Nederland per jaar nog altijd 1136 te veel...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Roken is een 'genotsmiddel,' het verkeer niet.
Je loopt in je leven wel meer riscio's, maar sommige kun je voorkomen. Roken is daar één van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dronken achter het stuur stappen of je kinderen doodslaan kun je ook voorkomen door niet te drinken.
Gelukkig rijden bestuurders onder invloed nooit mensen dood, ontsaan er nooit vechtpartijen met dodelijke afloop onder invloed of noem tig andere dingen. Dus blijft alcohol inderdaad iets wat men alleen zichzelf aan doet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat dacht ik dus ook (zie mijn reactie op vorige antwoord) :).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige argumenten raken helaas kant noch wal. Misdrijven en overtredingen worden op één hoop gegooid met roken. Vallen oorlogen hier ook onder, relletjes, mishandelingen enzovoorts? Waar slaat dit op?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Roken kan niet alleen kanker veroorzaken, het veroorzaakt ook kanker. Gelukkig niet bij iedere roker, maar wie dit feit ontkent houdt zichzelf voor de gek. De zon kun je niet uitzetten, maar je hoeft er niet (urelang) in te liggen en er zjn beschermingscremes tegen schadelijke UV-straling. Het KWF heeft hier duidelijk regels voor.