Bij welke giftige stof krijg je blauwe nagels en lippen?

En hoe noemen ze dat ook alweer?

Toegevoegd na 6 minuten:
Zodra je met die stof in aanraking komt krijg je last van je longen en je lippen en nagels worden blauw.
Dat blauw worden heeft ook een naam.
Ben het beide kwijt;-(
Normaal kan ik het 100 keer zeggen..

Toegevoegd na 10 minuten:
En het is volgens mij een gas..sorry!!

Toegevoegd na 14 minuten:
En als iemand het antwoord zegt..zeg ik gelijk JA DAT IS HET!!!

Toegevoegd na 25 minuten:
Het is geen ingewikkeld iets..We denken nu allemaal te ver door denk ik;-)

Toegevoegd na 2 uur:
Er zijn ook badges, die verkleuren zodra er wat van die stof/gas vrijkomt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Rieneke1
14 jaar geleden
het is een tandenbreker :) +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahahaha en het is zo een simpel antwoord.
Tenminste het is geen onbekende stof/gas hoor..
Alleen ik kan er echt niet opkomen grrrr;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik heb nog wat mogelijkheden toegevoegd in reacties onder mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar gaat het nu om een vraag of een raadsel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou het word wel een raadsel zo;-)
Het is echt een serieuze vraag Italklaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koolstofmonoxide vergifitiging? bedoel je dat Kwebbeltje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Josephina, dat ook niet;-(
Ik word er echt suf van nu hahahahaha ik wil het weten...Snik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik ook nu grrrrrrr
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nitroaniline dan??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
cyanose whahahah
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neee.. het komt vaak voor in de petrochemie..
Ik kan het echt gewoon opdreunen normaal;-(
Tis ook voor het eerst dat ik hier geen goed antwoord krijg, want als ik het goede antwoord zie, weet ik het weer gelijk!
capthavoc
14 jaar geleden
is het een soort lijstje dat je opdreunt wellicht weet je de eerste stoffen wel dan kunnen wij het misschien afmaken ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Petrochemische_industrie
Cryofiel
14 jaar geleden
Al lang - het is nitrobenzeen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Tja, het is heel gewoon spul dat iedereen bij zijn schoonmaakspulletjes heeft staan. ;-)

Het beste antwoord

Ook last van je longen, dat duidt op blauwzuurgas.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee..wel bedankt voor de moeite
Cryofiel
14 jaar geleden
Het kan acrolabiale telangiectasie zijn - zie
http://archderm.ama-assn.org/cgi/content/abstract/115/4/474 . Het kan ook komen door zilververgiftiging of door chloroquine - zie
http://symptoms.wrongdiagnosis.com/cosymptoms/blue-nails.htm .
Cryofiel
14 jaar geleden
Nog een stuk of dertig oorzaken vind je op
http://www.healthblurbs.com/cyanosis-causes-blue-lips-nail-toe-finger-symptoms/ .
Cryofiel
14 jaar geleden
Misschien benzeen of tolueen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is wel iets met een op het einde argh;-( gek word ik ervan!
Cryofiel
14 jaar geleden
Etheen, ethyleen, propeen...
Cryofiel
14 jaar geleden
Fosfeen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nitrobenzeen! Wel gevonden door jou antwoorden;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Fijn, dan ben ik toch nog nuttig geweest! ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Maarreh ... hoe kwam je nu op deze vraag? En waar/wanneer heb jij met nitrobenzeen te maken gehad? 't Is niet echt een fijn stofje, za'k maar zeggeh...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moest vandaag een toelatingstest maken bij een groot bedrijf in de botlek.
En ik had die bewuste vraag fout;-(
Terwijl ik dit aan het vertellen was(thuis) wou ik weten wat het nou ook alweer was!

Andere antwoorden (17)

Cyaankali toch ?
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een plusje voor de moeite, maar dat is het niet helaas.
capthavoc
14 jaar geleden
Het kan ook rattenkruid zijn ? strychine ?
dat blauwe duidt op zuurstof tekort en dus is iemand gestikt doordat zijn zenuwen verlamd raakten en daarmee ook zijn ademhaling ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee is het ook niet;-( vervelend dat ik het niet kan vinden ook grrrr.
capthavoc
14 jaar geleden
hoe kom je er eigenlijk op ? misschien kan het ook koolmonoxide zijn maar dat is een vrij trage vergiftiging ?
Cryofiel
14 jaar geleden
Bij koolstofmonoxide krijg je geen last van je longen. Je wordt wat moe, zakt langzaam weg, en stikt zonder dat je het merkt.
Rieneke1
14 jaar geleden
en je wordt rood.
volgens mij cyankali, maar als je dood bent, ongeacht hoe, krijg je sowieso blauwe nagels en lippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U dacht dat Rotterdam zo'n degelijke stad was, he
Een stad van enkel werke en van bouwe
Een stad waar nooit een mens es op het slechte pad was, he
Een stad van enkel degelijke vrouwen
Maar dat is toch niet waar, hoor
D'r zijn d'r ook een paar, hoor
En daar ben ik er een van
Een gevaarlijke vrouw

Ik ben Ali
Cyaankali
De gevaarlijke vrouw van Rotterdam
Kijk ik es fijn gaan
Op de Lijnbaan
Zet ik iedereen in vuur en vlam
En ik lok de here mee
Naar de Kaskedee
En ik doe wat in d'r thee
En dan even later, hee
Dan zeg ik: Ober, wil u even kijken dan
D'r is een persoon niet goed geworre
Ik ben Ali
Cyaankali
De gevaarlijke vrouw van Rotterdam

U dacht in Rotterdam, daar ken je zomaar wandele, he
Een stad van enkel bouwe en van werke
U dacht in Rotterdam, de stad van Van der Mandele, he
Daar zal je van de misdaad wel niks merke
Maar dan ben u abuis, hoor
Het is t'r vaak niet pluis, hoor
En dat komp dan door mijn
De gevaarlijke vrouw

Ik ben Ali
Cyaankali
De gevaarlijke vrouw van Rotterdam
Kijk ik es fijn gaan
Op de Lijnbaan
Zet ik iedereen in vuur en vlam
En ik lok de here mee
Naar de Kaskedee
En ik doe wat in d'r thee
En dan even later, hee
Dan zeg ik: Ober, wil u nog 's even hier komme dan
D'r is weer een persoon niet goed geworre
Ik ben Ali
Cyaankali
De gevaarlijke vrouw van Rotterdam...

Tekst: J. Plugers, Muziek: C. van der Palm

Zoek dit nummer maar eens op bij youtube hhaahhaa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig Josephina, maar dat bedoel ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk, leuk leuk erg leuk, maar de vraag was...............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cyaankali
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahha ik dacht dat je het antwoord wel zou snappen ,maar geeft niet hoor Ali uit rotterdam kwam in eens in me op ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je doepoedoep ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
collodiaal zilver?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, cyaan-verbindingen. De blauwkleuring heet cyanose, maar die kan ook veroorzaakt worden door andere dingen die voorkomen dat het bloed zuurstof opneemt. Verdrinking, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
cyankali en het laat een bittere amandellucht achter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat je koolmonoxide bedoelt en het blauw worden van nagels en lippen heet dan hypoxie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee..Snik wel bedankt.
Blauwzuurgas, zwavelwaterstofgas?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zyklon B is cyanide en dat is al vrij vaak genoemd.
Arcenicum?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van nitroaniline, gevaarlijke, giftige stof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt wel of je op kou doelt... Blauwe lippen en nagels, badges die erdoor verkleuren. En het is heel gemakkelijk ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waterstofsulfide?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle gifstoffen die het zuurstoftransport in het lichaam saboteren veroorzaken dit effect.
Dus inderdaad cyanide, CO en anderen methemoglobine
vormers.(sterke reductoren)
Bij cyanide is dit trouwens een secondair effect, het schakelt de zenuwen van oa.het ademhalingsysteem uit en de zuurstof in het weefsel neemt daardoor af.
Ten onrechte heet het ook wel blauwzuur. Het is als stof niet blauw maar helder (in oplossing) of vormt zich bij
het gebruik van de gaskamer uit KCN (wit poeder) in zwavelzuur, die de gevormde HCN in gasvorm doet ontstaan.
Als je dan pakweg 40mg (dat is echt weing) hebt binnengekregen, stopt je zenuwstelsel er mee.
Omdat levend weefsel echter nog steeds zuurstof gebruikt, wordt het bloed zuurstofarm. dit nemen we waar als het blauw worden van oa de lippen en ander sterk doorbloed weefsel.
Een cyanidevergiftiging is tegen te gaan door direct amylnitriet in te laten ademen en daarna injecties (IV) van opgelost natriumthiosulfaat toe te dienen.
Dit moet ZEER SNEL na de vergiftiging met cyanide gebeuren.
Cyanide ruikt naar bittere amandelen, mond op mondbeademing valt af te raden, ook de helper kan dan snel vergiftigd raken en overigens is beademing niet erg nuttig.
Bij CO vergiftiging is het bloed bedorven, verwijderen uit de gevaarlijke omgeving is de eerste actie, wel beademen/hartmassage indien nodig in de buitenlucht en een bloedtransfusie is dan de meest doeltreffende aanpak.
Dit laatste vergt jaarlijks nog steeds vele doden, wat met schoorsteenvegen en goede controle en onderhoud van de kachel/open haard (!) te voorkomen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dichloorvos kan ook cyanose veroorzaken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blauwzuur of cyanide.Alleen bij inademing.Je kan er gerust wat van hebben in je voeding ,je gaat er echt niet van dood, ondanks het fabeltje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar cyanidevergiftiging levert juist een roze huid op. Het verschijnsel cyanose, dat heel andere oorzaken heeft dan cyanidevergiftiging wordt nogal eens verward met de gevolgen van cyanidevergiftiging.
Blauwzuur?