Port (wijn) bevat suiker en alcohol. Wat is het netto-effect op je bloedsuiker? (Van belang voor diabetici)

Dat is van belang voor diabetici.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (1)

Alcohol kan een daling van het bloedglucosegehalte geven, vaak pas enige uren nadat het gedronken is. Als de maag leeg is en het bloedglucosegehalte goed of iets aan de lage kant, kan dit zelfs een hypo veroorzaken.
Sommige alcoholische dranken, waaronder port, bevatten naast alcohol ook koolhydraten. Of deze koolhydraten de hypo kunnen voorkómen is een kwestie van uitproberen. De koolhydraten in de drank geven eerst een snelle stijging en vervolgens kan úren na het drankje een bloedglucose-verlaging ontstaan door de alcohol. Hoe meer alcohol de diabeet gebruikt, hoe groter de kans is op een hypo.
De minste kans op problemen geeft het als de alcoholische drank wordt gebruikt bij een maaltijd.

Bij bepaalde bloedglucoseverlagende tabletten - sommige sulfonylureum-derivaten - is het wel oppassen geblazen. Die kunnen in combinatie met alcohol vervelende bijwerkingen geven, zoals een soort opvlieger of zelfs een hypo. Ook kan alcohol de werkingsduur van deze tabletten verlengen. De hypo kan dan dus pas uren later optreden. Drinkt een diabeet regelmatig alcohol, dan moet deze persoon dat een keer met een arts of diabetesverpleegkundige bespreken, zodat hij of zij goed inzicht krijgt in het effect van alcohol op de bloedglucose.
Wie kortwerkende insuline gebruikt kan de hoeveelheid insuline aanpassen aan wat gegeten en gedronken wordt. Door ervaring leert die persoon hoe het eetpatroon en de hoeveelheid insuline op het gebruik van alcohol afgestemd kunnen worden.
Amadea