is nachtelijk eten een eetstoornis?

Ik eet meer dan genoeg overdag, maar toch kan ik het niet laten om nachtelijk ook te eten. ik MOET eten dan, anders kan ik niet slapen. Als ik gegeten heb, val ik terug in slaap.
Het rare is, dat ik mijn tanden nadien niet mag poetsen anders werkt het niet. Wat op zich toch wel vies is, ik word met een vieze smaak wakker.
Nu hoorde ik dat het nog voorkomt, dus niet zomaar een tikje is van mezelf of iets "omdat ik overdag niet genoeg eet". Het gebeurt me ook na een vijfgangenmaaltijd.
Is dit een eetstoornis?

10 jaar geleden
1K
Amadea
10 jaar geleden
Zoals jij het beschrijft lijkt het meer een tic. Zoals sommigen eerst iets aan moeten raken, of drie rondjes moeten lopen, zo moet jij 's nachts wat gaan eten. Het 'moeten' is dan een dwangneurose.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wauw lijkt me heel vervelend..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb hetzelfde.. Ik weet niet hoe jij verder in je leven staat natuurlijk maar ik persoonlijk kamp al een hele tijd met gepaarde boulimia. Ik heb dus en eetstoornis en ik MOET s'nachts eten (2/3/4 uur) ook voor t slapen en rond een uur of 7 in de ochtend weer, ik word er ook uit mezelf wakker voor het zijn ook echt eetbuien ik zelf heb ik ook een koelkast op mijn kamer en een etens mand dus persoonlijk raad ik je aan naar de dokter te gaan om te kijken hoe het met jou zit want iedereen is natuurlijk anders! Ik wens je verder veel succes ermee en mijn tips nog , probeer geen koekjes ofzo te eten ga liever voor een paar crackers !
liveisgreat
10 jaar geleden
hej, inderdaad, zo is het, het zijn echt eetbuien. zoals ik vroeger vlak voor mijn menstruatie had, heb ik sinds mijn menopauze vrij geregeld.
Maar een koelkast op je kamer zetten lijkt me in jouw geval ook wel vrij heldhaftig :-). De dagen waarop ik niet eet is het soms omdat ik geen zin heb om de trap af te gaan naar de koelkast. En dan uren wakker lig, met een goed boek om mijn gedachten af te leiden.
Maar als ik wel ga eten, slaap ik snel weer in.
Ik kan overdag ook wel eetbuien hebben, maar het komt zelden voor.

Antwoorden (2)

Het is niet zozeer een eetstoornis, het is eerder een (vervelende) gewoonte. Heb je het alleen als je 's nachts wakker wordt? Of heb je het ook vlak voordat je gaat slapen? Wat kan helpen is een flesje water naast je bed zetten en flink te drinken zodra je wakker wordt. Van water krijg je het gevoel dat je iets in je buik hebt. Hetzelfde geldt voor een glas (karne)melk drinken, alleen dan moet je ook uit bed.
Het klinkt als iets wat zich vooral in je hoofd afspeelt: als ik niet eet kan ik niet slapen. Beloon jezelf als je een nacht hebt doorgeslapen of het af hebt kunnen doen met een glas drinken. Probeer er verder niet teveel mee bezig te zijn, want hoe meer jij denkt: als ik maar niet wakker word om te gaan eten, hoe eerder je wakker zult worden om te gaan eten. En naast dat is het helemaal niet zo erg als je er 's nachts uit gaat om wat te snacken, ik doe het ook wel eens en de rest van Nederland zal het ook doen. Zolang je niet te veel eet (een plakje kaas, stukje komkommer of wat dan ook) kan het geen kwaad. probeer je honger weg te drinken en niet teveel aal lekkere dingen te denken; uiteindelijk zul je toch in slaap vallen. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
inderdaad ook vlak voor ik ga slapen, dan poets ik natuurlijk wel mijn tanden. maar ik moet behoorlijk wat "binnen" krijgen vooraleer ik terug slaap. water staat al naast mijn bed, ook knäckebröd (is lekker licht).
ik word gewoon wakker, heb geen honger, maar moet iets eten om terug te kunnen slapen. het knäckebröd is niet echt afdoende op vele momenten, dan schrok ik alles wat ik in de ijskast vind (gelukkig let ik op wat ik koop, dus weinig vette dingen en zo). maar als ik bv. kaas zou hebben zou ik dat eten. hoe vetter hoe beter en hoe sneller ik terug slaap.
ja ik ben niet zo "heb ik een stoornis?"- mens, omdat ik wel weet dat als ik me op iets focus, dat ook erger wordt. maar ik wil gewoon weten of ik hier iets mee moet doen, of gewoon denken "ah ja, ik eet 's nachts, so what". ik zit er vooral mee in dat ik 's ochtends dan soms behoorlijk misselijk wakker word omdat ik teveel gegeten heb 's nachts. maar als ik niet veel eet, slaap ik niet. écht niet.
Het ligt er aan hoe lang dit al duurt en hoeveel je eet.
Een paar plakjes kaas of het halve stuk, of misschien wel 4 boterhammen met boter en dik kaas belegd.
Of je overdag tijdens je 3 of 4 maaltijden voldoende gevarieerd eet, heeft alcohol hier een rol in, kan ook nog.
Veel water, ja ik weet het, is een algemeen bekend gegeven, maar wat de een véél noemt [2 of 3 glazen water] is voor de ander niets of in ieder geval niet genoeg [2 à 3 liter water].
Vruchtensappen, suiker, een glas kan, maar gecombineerd met fruit [meer dan 2 stuks] is het teveel. Heb je dan de neiging om het hele pak sap op te drinken? [Mijn ervaring [ik ben diabeet], is dat Campari-jus erg lekker is, maar 1 of 2 glazen om meer vragen en dan ga ik over mijn jus/suiker-limiet heen.]

Ik denk dat je misschien een verplichte "snack" een half uur voor het slapen gaan moet inplannen. Neem toastjes of beschuit/biscuit, het kan allemaal net het juiste zijn, maar pas het af en controleer na een paar weken hoe het slaapgedrag / eetgedrag en je gewicht al dan niet veranderd is. Kijk naar aanleiding daarvan of je actie wilt ondernemen.

Antwoord op je vraag: het lijkt wel zo, als je daarentegen geen problemen ondervindt anders dan het niet kunnen poetsen van je tanden... als je daarmee kunt leven : het zij zo...

Je zou dit aan drie personen kunnen voorleggen: huisarts, diëtiste en psycholoog. Het meeste verwacht ik van de psycholoog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
jawel hoor, wel problemen : ik eet de hele koelkast leeg en vermageren lukt dus niet zo goed dan :-/. en jawel, als ik sap drink drink ik een heel pak
wat is het recept van campari jus?
die verplichte snack wil ik wel es proberen... misschien helpt dat wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel herkenbaar.
Heb jij ook, wanneer je thuis bent en een fles wijn open trekt, dat je na het 2e of 3e glas concludeert dat dit een lekker wijntje is en dat de fles dan op gaat/moet?
Ken je Melatonine? is een lichaamseigen stof [hormoon] die sommige mensen niet genoeg aanmaken. Wordt dus verkocht bij de drogist in sterkte van 0,1 mg. Is een pilletje om in slaap te vallen..... [Er bestaat ook een sterkere van 5 mg die, in Nederland, op recept bij de huisarts verkrijgbaar is, ik gebruik het al járen.]
Lijkt mij wel een goed idee voor jou om 0,1 mg te proberen, dan val je wel in slaap.
Nog een idee, ik ben heel erg bezig nu met smoothies [de simpelste : blender/staafmixer, 1 banaan, magere melk, paar aardbeien/ander rood fruit -wat je lekker vindt/uitproberen] en groentesap [google hiervoor recepten want er is van alles, mij is aangeraden : spinazie of andijvie met komkommer en nog iets, ben ik nu kwijt, sorry!].
Wat ik hiermee beoog is een volle maag, een vol gevoel... Op dit moment [letterlijk] zit ik aan een groot stuk watermeloen, maar ik eet dus ook veel komkommer zo zonder iets, of radijs, of in een rauwkost slaatje met tomaten en een sausje/dressing. Wat ik bedoel is : ik probeer mijn probleem, is het wel, te sturen, lukt vaak ook niet, niets in huis, lastig, of wat je zeg eetbui/trek in al die andere dingen dan ik net beschreef.
Ik probeer ook [veel] minder brood te eten en dus ook beleg kaas en vleeswaren [te lekker]. Wat erg lekker en minder "verkeerd" is: volkoren brood, plak kaas en vers geknipte/geoogste tuinkers [zelf te kweken in de tuin/keuken en bij supermarkt te koop] Ik drink wijn, maar niet meer iedere dag [wilde ik niet meer, is ook niet goed voor mij]. Wat heel lekker is als afwisseling, is Campari-jus. Twee vingers Campari, de rest jus, simpel en lekker. Ik drink het iets zuiniger, één vinger Campari, half glas jus en aanvullen met gewoon water. Het is minder sterk, minder [verkeerde want teveel] fruitsap en water is natuurlijk geen probleem. Ik zou eerst de normale mix proberen en daarna een beetje op jouw smaak aanpassen. Is erg lekker, probeer 't...