Kan de mens ook zonder emoties, dus door alles rationeel te bekijken?

Denk aan bijvoorbeeld; Stoïcijnse psychologie.

Toegevoegd na 32 minuten:
Daarnaast vraag ik mij af of emoties nodig zijn in het leven als rationeel denken ook tot één van de mogelijkheden behoort.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Een mogelijke wetenschappelijke definitie is dat een emotie een cognitief proces is dat het rationele gedrag beïnvloedt. Het staat vast dat emoties wel degelijk nut hebben. Zo zorgt angst ervoor dat een mens (maar ook een dier) die de emotie beleeft, geen dingen doet die schadelijk voor hem zouden kunnen zijn. Het is een mechanisme voor zelfbehoud.

We zijn niet altijd even blij als we door emoties worden overvallen, maar dat doet niets af aan het nut ervan. Emoties geven vaak de juiste energie in situaties waarin (onmiddellijke) actie geboden is. Een emotionele impuls die je zonder na te denken, de juiste beslissing laat nemen. Achteraf kun je het uiteraard rationaliseren, maar maakt dit verschil voor de actie die je hebt genomen?

Emoties kunnen ook met leren te maken hebben en het feit dat je als voorbeeld ook medelijden kunt voelen wanneer je een ramp op tv ziet bij het journaal – je kunt dus medelijden hebben met ramp-beelden omdat je rationeel gezien de betekenis van die beelden inziet.

Emoties komen soms onbewust, ongewild, onverwacht en onbedoeld. In bepaalde gevallen zou je het weg kunnen rationaliseren en is het wellicht zelfs gewenst. Maar m.i leren we zowel van het denken als het voelen en zijn beide - en ook de combinatie van beide - even belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Nee, dat kan helemaal niemand. Zelf de strengste rechter niet.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik weet nou even niet of je vraag aan Loenie of aan mij gericht is, maar ik ben het het er wel mee eens. We kunnen geen beslissingen zonder gevoel nemen, want we weten niet hoe we dat uit moeten schakelen.
AWM
14 jaar geleden
Accu eruit halen en twee dagen laten drogen!
Als je dit nog kan lezen :)
Als ik de stoici goed heb begrepen, dan ontkennen ze niet dat ze emoties hebben, maar proberen ze die als het ware te kanaliseren.
Emoties kun je niet uitbannen. Wel heb je invloed op hoe je ermee omgaat, en dat kan je gedachten weer een andere lading geven. Ze werkt de RET (Rationeel Emotieve Therapie/Training ) eigenlijk ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt er van af welke emoties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Emoties zijn bv vreugde, angst, boosheid, verdriet.
Leven zonder vreugde kan wel, maar is een treurige zaak.
Leven zonder boosheid of verdriet lijkt mij niks mis mee.
Leven zonder angst is misschien niet altijd handig, omdat je daardoor in gevaarlijke situaties verzeild kunt raken. Die je vervolgens dan weer heel rationeel zou kunnen oplossen, als je daar dan nog tijd en gelegenheid voor hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat als er dan iemand met een bijl de deur inslaat, binnenkomt en als een bezetene je tafel in mootjes hakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou het verhaal van Jack Kornfield eens moeten horen, die in zijn tijd als monnik in Thailand een autorit maakte samen met de abt van zijn woudklooster. Die had zijn leven lang geoefend in het zuiver waarnemen, en niet aangedaan worden door emoties en meningen. Na een helse rit vol gevaren stapte hij uit en zei stralend: "Well, that was scary, wasn't it?"
Misschien zou "de mens" kunnen functioneren zonder emoties. Werken, eten, voortplanten, in principe zijn daar geen emoties voor nodig.
Het leven zou zonder emoties geen doel hebben, maar zonder emoties zou ook niemand het erg vinden dat het leven geen doel heeft.
De mens zal alleen niet meer de mens zijn zoals we die nu kennen zonder emoties. Aangezien het gedrag dat een mens maakt tot wie hij of zij is, bepaalt wordt door emoties.
Als mens met emoties vind ik het een verschrikkelijk idee om een mens zonder emoties te zijn, maar als mens zonder emoties zou ik er niet over nadenken hoe het zou zijn om emoties te hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of het mogelijk is om als een mens met emoties een mens zonder emoties te worden betwijfel ik, aangezien het iets is wat in je zit. Je kan het misschien onderdrukken maar nooit helemaal wegkrijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag!
Mijn doel in het leven is goed leven en een fijn leven hebben. Ik geloof ergens wel in een hemel waar ik kan komen, waarvoor ik dan goed volgens mijn geloof moet leven, dus dat is ook een doel in mijn leven. Ik ben soms niet helemaal zeker wat precies mijn doel in mijn leven is, maar ik vind nooit dat mijn leven doelloos is.
Maar vooral het plezier hebben in mijn leven zou ik niet als doel hebben als ik daar geen emoties voor had.
En ook vraag ik me af of ik wel goed zou ervaren als ik geen emoties had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welk ander doel dan voortplanten en overleven (zoals elk dier) zou een persoon zonder emoties dan hebben?
En een kutdag is een kutdag omdat wij emoties hebben bij de vervelende dingen die gebeuren. Als we geen emoties hadden zouden we er geen probleem mee hebben. Het zou simpel een onhandigheid, die tijd kost, zijn als je je teen stoot, je bus mist, of je avondeten laat aanbranden. Het zou echter nog onhandiger zijn om daar veel aandacht aan te besteden en nog meer tijd kosten, dus je denkt er niet over na dat het een kutdag is. Als je echter emoties hebt, zou je het vervelend vinden en iets in de richting van boosheid of verdriet kunnen voelen, waardoor je echt stilstaat bij dat het een kutdag is.
Een collega zonder emoties zou je trouwens niet uitschelden, uitschelden hoort namelijk bij de emotie boos, als je niet boos bent scheld je niet iemand uit. Ook rationeel heeft uitschelden geen effect meer als je degene die je uitscheld geen emoties heeft, aangezien het doel van uitschelden is, dat de gene die je uitscheld dan wel verdrietig wordt, dan wel boos, of in ieder geval zich rot gaat voelen door je woorden. Maar je voelt niks dus schelden heeft geen nut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat hier inderdaad over het negatieve, maar met mijn emoties kan ik ook een hele gelukkige dag beleven. Doordat er op die dag fijne dingen gebeuren en mooie dingen zijn. Dat zou ik niet willen missen, dus ik kan niet zonder emoties, de negatieve dingen moet ik er dan maar bij nemen. Je kan niet het ene moment wel emoties hebben en het andere moment niet, dus het is beter om altijd emoties en ratio te hebben, dan altijd alleen ratio.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, ja, in sommige gevallen zou ratio dan inderdaad handiger zijn. Veel vervelende dingen als ruzie, soms uitlopend tot moord of oorlog, zouden dan in ieder geval niet om emotionele redenen ontstaan.
Het blijft interessant om over na te denken, zeker ook als emoties eigenlijk slechts stofjes zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ruzies, moord, en dergelijke inderdaad niet zouden voorkomen als we puur op ratio zouden handelen, zou het in die gevallen handiger zijn om geen emotie te hebben. Maar de vraag is of het er echt niet meer zou zijn. Stel we willen zonder emoties nog steeds zo perfect mogelijk functioneren (ik vraag me af of dat zo zou zijn of dat we zouden vervallen tot overleven en voortplanten), dan zouden we rationeel nog op verschillende conclusies kunnen komen over wat het meest functioneel is. Zolang er geen absolute waarheid is, zullen sommige verschillen in conclusie niet op te lossen zijn en zal daar een soort "ruzie" kunnen ontstaan. Ook zou het dan misschien handiger kunnen zijn om degene die anders denkt te elimineren, oftewel te vermoorden. Misschien is het wel handiger voor de wereld om hele bevolkingsgroepen uit te moorden, zoals minder begaafden, we hebben geen emoties, dus we zullen het niet erg vinden dat deze mensen worden vermoord. (p.s. ik ga zo wel slapen ;p)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi :)
Dankjewel, jij ook weltrusten alvast :P
ik heb het gevoel van niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat dat het punt bewijst, denken en emoties hebben elkaar nodig en kunnen apart (in het geval van de mens) niet funtioneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij heeft het weten dat je leeft met gevoel te maken, dus (als dat waar is) heb zonder gevoel niet het bewustzijn en kan je je ratio niet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien dat ik het mis heb. maar voor mijn gevoel kan je niet niet voelen net als dat je niet niet kan denken. als dit wel het geval was zou de geestelijke gezondheidzorg bijv. een hele stap maken. tegen iemand die zich ontzetend naar voelt zou je dan gewoon kunnen zeggen: stop maar even een paar uur met voelen en denk maar alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is ook zo maar dan komt karakter en ervaring er ook bij kijken. e film "la vita e bella" is een mooi voorbeeld van een positieve draai aan je bewustzijn geven. maar dat heeft dan weer alles met gevoel te maken.
Ja en nee. Nee voor de gemiddelde mens en Ja voor de mens met een storenis in het Autistisch spectrum.
Zelf ken ik als autist (helaas) geen emotie. Klinkt gek, maar het is zo. Wellicht hard wat ik nu schrijf, maar als er een aardbeving is zoals in Haïti dan zie ik dit als een ramp maar vertoon geen emotie. Ik denk dan alleen; wat een puinhoop; hoe zou dit zo snelmogelijk weer opgeruimt kunnen worden zodat we verder kunnen gaan met de dagelijkse zaken.

Een tweede voorbeeld: Mijn dochter is ook autistisch en afgelopen jaar toen we van vakantie terug kwamen moeten we noodgedwongen langs een ernstig ongeluk. Twee vrachtwagens op elkaar waarvan de achterstes volledig was uitgebrand. Om de opmerking van mijn partner dat deze man/vrouw het waarschijnlijk niet heeft overleefd zei mijn dochter; ach het is ook wel makkelijk omdat het weer een crematie scheelt. Dit is namelijk al gebeurd.

Dus binnen een bepaalde groep zijn er geen emoties zoals de meeste deze kennen en wordt er wel (en wellicht zonder dat ze het zelf door hebben) rationeel gedacht. Probleem is alleen dat wij (ik zelf val ook onder deze noemer) niet in staat zijn om die beslissingen te nemen op rationeel gebied, die nodig zijn. Dit vanwege andere factoren en/of kenmerken van onze beperking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet wel uitkijken met het generaliseren van de groep mensen met een stoornis in het autistisch spectrum. Ik heb zelf ook een stoornis in het autistisch spectrum, namelijk Asperger, maar ik leef toch weldegelijk met een uitgebreid scala aan emoties. Maar zoals je jezelf en je dochter al als voorbeeld noemt, komt het wel voor dat mensen in deze categorie inderdaad (vrijwel) zonder emoties leven.
Rationeel wordt gestuurd door de emotie, ook al lijkt dat niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Samira, je noemt het een hele wijze reactie, maar je vraagt om uitleg?
Je kan alleen maar rationeel zijn als je weet wat het is en als je er mee om kunt gaan, dus moet je ook weten wat en waar emotie is bij je zelf, pas als je dat weet , kan je vanuit dat punt rationeel zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het waarnemen van een voorwerp of persoon, hebben wij al met emotie te maken, als je iets niet mooi vind, is dat ook emotie, wel veel minder sterk dan dat je de tafel heel erg mooi vind, zo mooi dat je er tranen van in je ogen krijgt.
Bij het rationeel waarnemen van de tafel, ben je al voorbij aan het emotionele waarnemen.
Stel, je ontdekt ineens dat het de oude tafel is van je lievelings oma, waar je altijd zo graag kwam en waarvan je dacht dat hij verbrand was, dan kom je niet eens meer toe aan het rationeel waarnemen.
Emotie en ratio werken continu met elkaar samen.
Je kunt wel je emotie onder controle houden, maar nooit uitschakelen.

Emotie is een soort instinct van de mens. Ieder mens (ook autisten) hebben emotie. Angst, liefde, pijn, verdriet enz.

Wanneer je emotie zou uitschakelen, door b.v. medicijnen dan werkt je ratio ook niet meer. Want hoe moet je immers reageren op iets wat totaal geen emotionele waarde meer heeft. Al zou je het wel kunnen, dan nog zal het geen betekenis hebben.

Een voorbeeld; Stel je gaat op safari en je besluit om vanuit je ratio te handelen als er een wild dier achter je aan komt. Als puntje bij paaltje komt en je staat oog in oog met een tijger, dan zal allereerst je emotie, in dit geval, angst en paniek, spreken. Vervolgens ga je aan de hand van die emotie een beslissing nemen. Dat kan een fractie van een honderdste seconde zijn, maar toch heeft eerst je emotie gesproken.

Ander voorbeeld: Ik las in een van je reactie over een rechter. Stel een rechter moet een oordeel uitspreken over een kindermoordenaar. Hijzelf heeft een jaar geleden een kind verloren. Deze rechter zal altijd zijn emotie mee laten spreken. Ook al schakelt hij dat uit en handelt volgens de wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, helemaal zonder emoties zou je stoppen met leven, je maakt een winst en verliesrekening en je trekt de stekker er uit.
Emotie stuurt je leven, emotie ligt aan de basis van elke beslissing, want zonder emoties kun je niets willen.
Je kunt b.v. een mooi huis willen (maar mooi bestaat alleen bij de gratie van emotie), dan is het handig om ratio te hebben zodat je niet in een huis gaat wonen wat je niet kunt betalen, want daar word je niet gelukkiger van.
Ratio is dus onmisbaar en behoedt je meestal voor de grootste catastrofes, maar het blijft een kille rekenmachine; je kunt er geen waarde mee aan dingen geven. Alleen het gevoel kan maken dat iets je dierbaar is en zonder dat laatste heeft het leven geen zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Autisten kunnen (blijkbaar) zonder emoties leven, dus ja.

Voor anderen is het m.i. niet haalbaar.

Rationaliteit is een mooie manier om achteraf goed te praten wat we vanuit onze emoties hebben beslist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loenie, ik ging uit van het verhaal van Ferie hierboven, die aangeeft zelf autist te zijn, dat ik niet zonder meer wilde ontkennen. Het is blijkbaar hoe Ferie het zelf beleeft.
Probeer je eens voor te stellen wie je voor een persoon bent als je geen emoties hebt. Dus geen geluk kent, geen plezier, geen liefde. Dat zijn de andere emoties dan welke men zou willen onderdrukken: angst, verdriet, boosheid...

Depressiviteit is volgens mij een uiting van dit zelfbeschermingsmechanisme.

Leef je dan wel? Wat is het nut van zo een leven?

Je kan met rationeel denken natuurlijk emoties relativeren. Maar die emotie is er, die situatie ook en jouw oorsprong voor die emotie. In dit vlak is relativering ook verdrukking. Soms goed, maar het is een symptoom bestrijding (de emotie). Het haalt niet jouw oorsprong weg van de emotie.

Dus nee, een mens kan niet zonder emotie. Ik zou niet zonder willen. En net zoals alle contradicties, plezier kent men niet als men verdriet niet kent. Beide zijn nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mens en emotie zijn niet los van elkaar te zien.
Je kunt proberen alles zo rationeel te bekijken,toch komen er steeds weer emoties aan te pas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan.

Maar ik wil wel graag mijn antwoord toelichten.

Emoties zijn reacties op gedachten die reageren (weerstand bieden) tegen een GEVOEL.

Dus:
iemand heeft een ervaring;
het bijbehorende gevoel wil zijn doorstroom aanvangen;
het psychisch systeem van de persoon heeft angst voor dit specifieke gevoel (conditionering);
het gevoel wordt onbewust tegengehouden;
er vindt een innerlijk conflict plaats (ik voel // nee, dit wil ik niet voelen, dus ga naar mijn hoofd, dan ga ik het daar wel mee oplossen)

Nu wordt alles opgeblazen en groot!

en DAT is het ontstaan van emoties.
(want het hoofd kan geen gevoelens oplossen, het kan alleen maar denken)

Waneer iemand een staat van angstloosheid heeft ontwikkeld tegen zijn eigen gevoelens, oftewel, wanneer iemand geen weerstand meer biedt tegen zijn eigen gevoelens (of dit nu mooie of negatieve gevoelens zijn), dan kan iemand gewoon rationeel blijven en zijn hoofd gebruiken waar het voor bedoeld was!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Kan de mens ook zonder emoties,
dus door alles rationeel te bekijken?"

De mens is:
1- geest (denken = rationele)
2- ziel (voelen = emotiole)
3- vlees (lichaam = fysieke)

de ene mens kan wel rationeler,
of emotioneler, zijn (of kijken),
dan de andere mens;

Maar als er één van de drie zou ontbreken,
dan kan men (naar mijn mening)
geen mens zijn...