Kan de mens ook zonder emoties, dus door alles rationeel te bekijken?

Denk aan bijvoorbeeld; Stoïcijnse psychologie.

Toegevoegd na 32 minuten:
Daarnaast vraag ik mij af of emoties nodig zijn in het leven als rationeel denken ook tot één van de mogelijkheden behoort.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een mogelijke wetenschappelijke definitie is dat een emotie een cognitief proces is dat het rationele gedrag beïnvloedt. Het staat vast dat emoties wel degelijk nut hebben. Zo zorgt angst ervoor dat een mens (maar ook een dier) die de emotie beleeft, geen dingen doet die schadelijk voor hem zouden kunnen zijn. Het is een mechanisme voor zelfbehoud. We zijn niet altijd even blij als we door emoties worden overvallen, maar dat doet niets af aan het nut ervan. Emoties geven vaak de juiste energie in situaties waarin (onmiddellijke) actie geboden is. Een emotionele impuls die je zonder na te denken, de juiste beslissing laat nemen. Achteraf kun je het uiteraard rationaliseren, maar maakt dit verschil voor de actie die je hebt genomen? Emoties kunnen ook met leren te maken hebben en het feit dat je als voorbeeld ook medelijden kunt voelen wanneer je een ramp op tv ziet bij het journaal – je kunt dus medelijden hebben met ramp-beelden omdat je rationeel gezien de betekenis van die beelden inziet. Emoties komen soms onbewust, ongewild, onverwacht en onbedoeld. In bepaalde gevallen zou je het weg kunnen rationaliseren en is het wellicht zelfs gewenst. Maar m.i leren we zowel van het denken als het voelen en zijn beide - en ook de combinatie van beide - even belangrijk.

Nee, dat kan helemaal niemand. Zelf de strengste rechter niet.

Als ik de stoici goed heb begrepen, dan ontkennen ze niet dat ze emoties hebben, maar proberen ze die als het ware te kanaliseren. Emoties kun je niet uitbannen. Wel heb je invloed op hoe je ermee omgaat, en dat kan je gedachten weer een andere lading geven. Ze werkt de RET (Rationeel Emotieve Therapie/Training ) eigenlijk ook.

Misschien zou "de mens" kunnen functioneren zonder emoties. Werken, eten, voortplanten, in principe zijn daar geen emoties voor nodig. Het leven zou zonder emoties geen doel hebben, maar zonder emoties zou ook niemand het erg vinden dat het leven geen doel heeft. De mens zal alleen niet meer de mens zijn zoals we die nu kennen zonder emoties. Aangezien het gedrag dat een mens maakt tot wie hij of zij is, bepaalt wordt door emoties. Als mens met emoties vind ik het een verschrikkelijk idee om een mens zonder emoties te zijn, maar als mens zonder emoties zou ik er niet over nadenken hoe het zou zijn om emoties te hebben. Toegevoegd na 1 minuut: Of het mogelijk is om als een mens met emoties een mens zonder emoties te worden betwijfel ik, aangezien het iets is wat in je zit. Je kan het misschien onderdrukken maar nooit helemaal wegkrijgen.

ik heb het gevoel van niet.

Ja en nee. Nee voor de gemiddelde mens en Ja voor de mens met een storenis in het Autistisch spectrum. Zelf ken ik als autist (helaas) geen emotie. Klinkt gek, maar het is zo. Wellicht hard wat ik nu schrijf, maar als er een aardbeving is zoals in Haïti dan zie ik dit als een ramp maar vertoon geen emotie. Ik denk dan alleen; wat een puinhoop; hoe zou dit zo snelmogelijk weer opgeruimt kunnen worden zodat we verder kunnen gaan met de dagelijkse zaken. Een tweede voorbeeld: Mijn dochter is ook autistisch en afgelopen jaar toen we van vakantie terug kwamen moeten we noodgedwongen langs een ernstig ongeluk. Twee vrachtwagens op elkaar waarvan de achterstes volledig was uitgebrand. Om de opmerking van mijn partner dat deze man/vrouw het waarschijnlijk niet heeft overleefd zei mijn dochter; ach het is ook wel makkelijk omdat het weer een crematie scheelt. Dit is namelijk al gebeurd. Dus binnen een bepaalde groep zijn er geen emoties zoals de meeste deze kennen en wordt er wel (en wellicht zonder dat ze het zelf door hebben) rationeel gedacht. Probleem is alleen dat wij (ik zelf val ook onder deze noemer) niet in staat zijn om die beslissingen te nemen op rationeel gebied, die nodig zijn. Dit vanwege andere factoren en/of kenmerken van onze beperking.

Rationeel wordt gestuurd door de emotie, ook al lijkt dat niet zo.

Emotie en ratio werken continu met elkaar samen. Je kunt wel je emotie onder controle houden, maar nooit uitschakelen. Emotie is een soort instinct van de mens. Ieder mens (ook autisten) hebben emotie. Angst, liefde, pijn, verdriet enz. Wanneer je emotie zou uitschakelen, door b.v. medicijnen dan werkt je ratio ook niet meer. Want hoe moet je immers reageren op iets wat totaal geen emotionele waarde meer heeft. Al zou je het wel kunnen, dan nog zal het geen betekenis hebben. Een voorbeeld; Stel je gaat op safari en je besluit om vanuit je ratio te handelen als er een wild dier achter je aan komt. Als puntje bij paaltje komt en je staat oog in oog met een tijger, dan zal allereerst je emotie, in dit geval, angst en paniek, spreken. Vervolgens ga je aan de hand van die emotie een beslissing nemen. Dat kan een fractie van een honderdste seconde zijn, maar toch heeft eerst je emotie gesproken. Ander voorbeeld: Ik las in een van je reactie over een rechter. Stel een rechter moet een oordeel uitspreken over een kindermoordenaar. Hijzelf heeft een jaar geleden een kind verloren. Deze rechter zal altijd zijn emotie mee laten spreken. Ook al schakelt hij dat uit en handelt volgens de wet.

Nee, helemaal zonder emoties zou je stoppen met leven, je maakt een winst en verliesrekening en je trekt de stekker er uit. Emotie stuurt je leven, emotie ligt aan de basis van elke beslissing, want zonder emoties kun je niets willen. Je kunt b.v. een mooi huis willen (maar mooi bestaat alleen bij de gratie van emotie), dan is het handig om ratio te hebben zodat je niet in een huis gaat wonen wat je niet kunt betalen, want daar word je niet gelukkiger van. Ratio is dus onmisbaar en behoedt je meestal voor de grootste catastrofes, maar het blijft een kille rekenmachine; je kunt er geen waarde mee aan dingen geven. Alleen het gevoel kan maken dat iets je dierbaar is en zonder dat laatste heeft het leven geen zin.

Autisten kunnen (blijkbaar) zonder emoties leven, dus ja. Voor anderen is het m.i. niet haalbaar. Rationaliteit is een mooie manier om achteraf goed te praten wat we vanuit onze emoties hebben beslist.

Probeer je eens voor te stellen wie je voor een persoon bent als je geen emoties hebt. Dus geen geluk kent, geen plezier, geen liefde. Dat zijn de andere emoties dan welke men zou willen onderdrukken: angst, verdriet, boosheid... Depressiviteit is volgens mij een uiting van dit zelfbeschermingsmechanisme. Leef je dan wel? Wat is het nut van zo een leven? Je kan met rationeel denken natuurlijk emoties relativeren. Maar die emotie is er, die situatie ook en jouw oorsprong voor die emotie. In dit vlak is relativering ook verdrukking. Soms goed, maar het is een symptoom bestrijding (de emotie). Het haalt niet jouw oorsprong weg van de emotie. Dus nee, een mens kan niet zonder emotie. Ik zou niet zonder willen. En net zoals alle contradicties, plezier kent men niet als men verdriet niet kent. Beide zijn nodig.

Mens en emotie zijn niet los van elkaar te zien. Je kunt proberen alles zo rationeel te bekijken,toch komen er steeds weer emoties aan te pas.

Ja dat kan. Maar ik wil wel graag mijn antwoord toelichten. Emoties zijn reacties op gedachten die reageren (weerstand bieden) tegen een GEVOEL. Dus: iemand heeft een ervaring; het bijbehorende gevoel wil zijn doorstroom aanvangen; het psychisch systeem van de persoon heeft angst voor dit specifieke gevoel (conditionering); het gevoel wordt onbewust tegengehouden; er vindt een innerlijk conflict plaats (ik voel // nee, dit wil ik niet voelen, dus ga naar mijn hoofd, dan ga ik het daar wel mee oplossen) Nu wordt alles opgeblazen en groot! en DAT is het ontstaan van emoties. (want het hoofd kan geen gevoelens oplossen, het kan alleen maar denken) Waneer iemand een staat van angstloosheid heeft ontwikkeld tegen zijn eigen gevoelens, oftewel, wanneer iemand geen weerstand meer biedt tegen zijn eigen gevoelens (of dit nu mooie of negatieve gevoelens zijn), dan kan iemand gewoon rationeel blijven en zijn hoofd gebruiken waar het voor bedoeld was!

"Kan de mens ook zonder emoties, dus door alles rationeel te bekijken?" De mens is: 1- geest (denken = rationele) 2- ziel (voelen = emotiole) 3- vlees (lichaam = fysieke) de ene mens kan wel rationeler, of emotioneler, zijn (of kijken), dan de andere mens; Maar als er één van de drie zou ontbreken, dan kan men (naar mijn mening) geen mens zijn...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100