Waarom is het nodig dat het middenoor het geluid "äangepast" voordat het in het slakkenhuis aankomt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het middenoor bestaat uit gehoorbeentjes, middenoorspiertjes en de buis van Eustachious(het middenoor staat hierdoor in verbinding met de keel en zorgt ervoor dat de luchtdruk gelijk blijft)
De belangrijkste functie van het middenoor is het aanpassen van het geluid.--> zodat het beter kan worden waargenomen in het slakkenhuis.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit wordt op verschillende manieren gedaan:
- Het trommelvlies heeft een veel groter oppervlak dan de opening van het slakkenhuis dus alle trillingen worden versterkt
- Door de hefboomwerking die de gehoorbeentjesketen heeft.

In het middenoor zijn 2 spiertjes. Deze spannen aan waarneer er een te hard geluid is. Het middenoor moet hiervoor luchthoudend zijn, en die wordt weer in bereikt door de buis van Eustachius. Deze functie kan evt. tijdelijk overgenomen worden door een 'draintje'(klein buisje in het trommelvlies)
Het middenoor systeem is een 'passief' systeem. het geluid wordt niet versterkt maar wordt alleen aangepast.