Dat is niet bekend, maar er zijn drie functies denkbaar. Ten eerste kan het zijn dat de hik moet voorkomen dat mensen te grote brokken voedsel inslikken. Ook kan het dat de hik een teveel aan lucht uit de maag moet verdrijven. Omdat er mét die lucht ook vaste deeltjes kunnen meekomen, sluit de stemspleet de luchtpijp af. Normaal houdt het strottenklepje die vaste deeltjes tegen, maar in dit geval doet de stemspleet dienst als noodklep. De derde mogelijke functie van de hik is het trainen van de ademhalingsspieren van het ongeboren kind – de hik blijft dan ‘per ongeluk’ ook na de geboorte bestaan, terwijl hij dan eigenlijk overbodig is. Maar misschien is dit allemaal onzin en heeft de hik gewoon geen nut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het nut van de hik is niet echt bekend, dit zouden de oorzaken kunnen zijn.
Het kan zijn dat de hik moet voorkomen dat mensen te grote brokken voedsel inslikken.

Ook is een mogelijkheid, dat de hik een teveel aan lucht uit de maag moet verdrijven. Met die lucht kunnen ook vaste deeltjes meekomen, waardoor de stemspleet de luchtpijp afsluit. Normaal houdt het strottenklepje die vaste deeltjes tegen, maar in dit geval doet de stemspleet dienst als noodklep.
De derde mogelijke functie van de hik is het trainen van de ademhalingsspieren van het ongeboren kind (de hik blijft dan ook na de geboorte bestaan, terwijl hij dan eigenlijk overbodig is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, anders bestond dat niet, dat fenomeen hikken... Of wij dat als mensheid precies weten hoe en wat, doet er niet aan af, wij weten namelijk niet de functie van het hikken of waar het vandaan komt, die reflex... Maar daarom is het niet gezegd dat het GEEN functie heeft... Het heeft een functie, maar wij weten niet welke...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het fenomeen kanker bestaat ook! NUT??