Lachgas is een verbinding van stikstof en zuurstof. Het dient als drijfgas voor het maken van sommige eetwaren. Ook in de medische sector wordt het gebruikt.

Na inademen verdrijft het gas de zuurstof uit de longen. Daardoor ontstaat een lacherig gevoel dat lijkt op dronkenschap.

Lachgas heeft invloed op de hersenen waardoor duizelingen, hoofdpijn, evenwichtstoornissen, bewustzijnsverlies, coma en zelfs hartstilstand kunnen volgen.
Door het evenwichtsverlies val je. Omdat het bewustzijn vermindert, is dat niet zomaar bij te sturen. Verkeerd vallen zit er dus dik in.

Lachgas rechtstreeks uit het gaspatroon is zo extreem koud dat je longen bevriezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het anaesthetiseert bij voldoende inname...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lachgas komt via de longen in het bloed terecht. Het hart brengt het bloed met lachgas direct naar de hersenen en andere organen. Het heeft een remmend effect op de werking van het centrale zenuwstelsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer lachgas in je lichaam terecht komt blokkeert het de glutamaatreceptor in de hersenen, daardoor ervaar je een roes. Je waarneming verandert: wat je hoort, ziet en voelt, loopt in elkaar over. Geluiden kunnen anders klinken, je kunt tintelingen ervaren en lachbuien krijgen. Dit laatste verklaart de naam.

Het effect is afhankelijk van de dosering, maar de roes duurt over het algemeen enkele seconden. Effecten kunnen echter ook langer duren, iets wat met name gevaarlijk is wanneer het gas in het verkeer wordt gebruikt. Wanneer je naast het lachgas te weinig zuurstof krijgt, bestaat de kans dat je flauwvalt.