Is een shisha pen gevaarlijker dan roken?

Zijn de shisha pennen gevaarlijker dan tabak roken of niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is dit even gevaarlijk ook al gaat het hier om andere stoffen die vrij komen:
Een van de stoffen die vrijkomt bij gebruik van een shisha-pen is propyleenglycol. Deze stof wordt niet alleen gebruikt in de voedings-, cosmetische, farmaceutische en kunststofindustrie, maar ook als middel om tabak vochtig te houden. Bij roken komt het grootste deel van de stof vrij in hoeveelheden die groot genoeg zijn om de luchtwegen en ogen te irriteren. De stof bevindt zich ook in de rookpluim van een sigaret en dus kunnen zowel rokers als niet-rokers hieraan worden blootgesteld. Ook kunnen bij de verbranding schadelijke, mogelijk kankerverwekkende stoffen ontstaan (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en milieu, 2012). Onbekend is of deze effecten ook optreden bij blootstelling aan de damp die (bij lagere temperatuur) vrijkomt bij gebruik van een shisha-pen.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel!