Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bevatten vloeren van vinyl van 1985 ook nog asbest?

Mijn buren hebben last hun vloer eruit gehaald uit een appartement van 1985. Nu twijfel ik of er asbest in zat, want dan ben ik en het hele complex aan blootgesteld. Het zag eruit als een soort bruine vilt van ongeveer 1 cm dik met daarboven op een wit/geel achtige tegelprint van een soort zeil.
Ik heb helaas geen foto. Ik weet dat vloeren tot 1983 met asbest zijn verwerkt. Maar gebruikten ze na 1983 deze vloeren nog in de bouw?
Is er een kans dat hier asbest in zat?

Ook vroeg ik me af of je nou direct bij 1 a 2 keer in je leven blootstelling met een dosis asbest (zoals het verwijderen van een vloer) "asbest"ziektes ontwikkeld of moet je hiervoor wel vaker blootgesteld staan?

Alvast Bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
668

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De kans bestaat dat er nog asbest in zit, veiligheid is dus belangrijk in het verwerken of verhandelen ervan. Beter voorkomen dan genezen.
Beter u hiervan vooraf in te lichten.
Een algemeen verbod tot verwerken en gebruik van asbest is pas van 1998 onder druk van Europa.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding