Is het mogelijk dat een diabeet (type 1) kan doodgaan aan een overdosis insuline?

Ik heb namelijk wel eens in een serie gezien dat iemand (een gezond persoon) eraan overleed. Maar die persoon maakt toch zelf nog glucagon aan, dan kan diegene toch niet overlijden? Diabeten maken geloof ik ook geen glucagon meer aan, dus die zouden er in theorie dus aan kunnen overlijden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Gezonde mensen ook, hoor. Het ligt eraan hoeveel je tegelijk inspuit. Als dat heel veel is, kun je in een shock raken en overlijden. Dan houden je hersenen ermee op vóórdat de boel hersteld kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Glucagon is slechts een hele beperkte noodoplossing in het kader van de zgn glycogenolyse. De snelheid van het proces is (te) traag en werkt naar ik me kan herinneren slechts een half uurtje.
Diabeten maken (relatief) te weinig insuline aan. Grofweg maakt de type 2 diabeet wel insuline aan, maar is de cel (de receptor) gedeeltelijk resistent geworden. De type 1 diabeet maakt 'gewoon' te weinig insuline aan.