Wat gebeurt er als iemand overlijdt zonder uitvaartverzekering?

Komen er extra kosten?, hoeveel geld zouden de nabestaanden mogelijk moeten betalen zonder een verzekering

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Er komen geen extra kosten maar je moet rekenen op minimaal € 5.000 voor een simpele begrafenis.

Toegevoegd na 35 minuten:
Heb zelf nog iets goedkoper gevonden
Dan betaalt DELA het bedrag dat wij hadden betaald als we de
uitvaart hadden geregeld. Dit bedrag is in 2013 minimaal € 3.141.
ronron1212
10 jaar geleden
Als iemand geen uitvaartverzekering heeft, moeten zijn nabestaanden de kosten betalen. Als er uiteindelijk helemaal niemand is, betaalt de gemeente de uitvaart (maar dat is dan een erg kale bedoening).

"Wat kosten de eenvoudigste uitvaarten?

Een gemiddelde uitvaart in Nederland kost rond de 6500 euro. En dan hebben we het over een ‘normale, eenvoudige’ uitvaart. U krijgt daarvoor:

■het vervoer van de overledene naar een rouwcentrum

■100 rouwkaarten en bedankjes;

■een eenvoudige kist;

■een opbaring;

■1 rouwauto;

■1 volgauto;

■vier dragers;

■gebruik van een aula;

■100 keer koffie en cake na de uitvaart;

■een condoleanceboek;

■een algemeen graf.

Met de uitvaartkostencalculator kunt u precies uitrekenen wat uw gewenste uitvaart zou kosten.

Er zijn uitvaartbedrijven die zich aanbieden als ‘goedkoop’ of zelfs ‘de goedkoopste’. De goedkoopste aanbieder heeft al een uitvaart van 1450 euro (crematie) of 1550 euro (begrafenis). Dat houdt in:
■het melden van overlijden

■het overbrengen van de overledene;

■het verzorgen en aankleden van de overledene;

■een standaard kist;

■aangifte bij de burgerlijke stand;

■bloemversiering (één enkele roos of een andere bloem(tak);

■een begrafenis in een algemeen graf;

■een gedenkteken bij begrafenis (een tijdelijke naamplaat);

■asbestemming bij crematie;

■de service van een digitale rouwkaart.

De begrafenis of de crematie vindt dan wel plaats op een begraafplaats of in een crematorium van de aanbieder. Voor 400 euro meer krijgt u bij dezelfde aanbieder ook een afscheid in een uitvaartcentrum. Voor nog eens 1050 euro extra krijgt u tevens een aulaplechtigheid en een condoleance met koffie en thee. Uiteraard ook in een door de aanbieder gekozen locatie, meestal een van de eigen rouwcentra.

Minder keuze

Families die gebruik maken van een ‘budget uitvaart’ hebben minder keuzemogelijkheden dan bij een reguliere uitvaart. Aanbieders van budget uitvaarten kunnen deze goedkoop aanbieden omdat het systeem waarmee zij werken is gebaseerd op inkoop van grote aantallen dezelfde producten en diensten(kisten, condoleanceboeken, catering, etc.) waardoor de prijs laag is. Bij een budget uitvaart is het niet mogelijk om zelf de locatie van het afscheid en de begrafenis of crematie te kiezen."

Toegevoegd na 12 minuten:
"Als iemand geen verzekering/geld en geen vrienden heeft, en niemand regelt de uitvaart, doet de gemeente het. Evt. kinderen of echtgenoot zijn aansprakelijk voor de kosten; gemeente mag deze verhalen."
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gemeente mag verhalen maar erfgenamen zijn nooit verplicht de erfenis (inclusief begrafenis) over te nemen maar dan is er ook totaal geen erfenis.