Waarom heeft de mens slaap nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Amadea
11 jaar geleden
Omdat hij anders dood gaat. Lees maar bij http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/mens-overleven-slaap.166286
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdens je slaap herstelt je lichaam zich en je rust uit.
Frimu2
11 jaar geleden
@ Amadea dit is wel heel kort door de bocht. De vraag is toch wel iets anders geformuleerd. Bovendien heb ik wel eens een documentaire gezien van iemand die een afwijking heeft en daadwerkelijk niet kan slapen. Hoewel dus de overgrote meerderheid aan (welke gevolgen?) zullen sterven. Kan het mogelijk zijn te overleven. De vraag waar dient het voor is derhalve best interessant. (want waarom heeft de een meer rust nodig bij wellicht minder inspanning dan de ander.)

Antwoorden (2)

Herstel bestanden , het korte termijn geheugen brengt dingen naar het lange termijn geheugen . Je ruggen graad hersteld van de zwaarte kracht ( je bent na de slaap ietsje langer ) dan allerlei hormonale processen ook nog veel onderzoek nodig . Waarom omdat wat al gezegd is je dood gaat , eerst wordt je steeds gekker je begrijpt steeds minder je gaat hallucineren wordt paranoïde koud en warm koortsig je wordt helemaal knetter . Bijna alle dieren slapen zelfs vissen ! Misschien wat anders dan jij en ik ze houden mogelijk meer bewust zijn dus alert op gevaar . Leeuwen , olifanten , katten , en ook honden ! En maak die niet wakker ! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slaap is nodig om uit te rusten, het lichaam moet herstellen van de inspanningen van overdag, zowel lichamelijk als geestelijk.

Een gezonde en regelmatige nachtrust is een belangrijke voorwaarde voor een uitgerust gevoel overdag. Tijdens de slaap komen lichaam en geest tot rust waardoor we de volgende dag in staat zijn weer op een normale manier te functioneren. Ofschoon de meerderheid van ons gemiddeld zeven tot acht uur slaap per nacht nodig heeft zijn er ook kortslapers die aan vijf uur genoeg hebben of langslapers waarvoor tien uur slaap per nacht maar net voldoende is. Een normale slaap bestaat uit vier tot vijf slaapcycli van ongeveer anderhalf uur. De diepe slaap, vooral belangrijk voor het herstel van lichaam en geest, speelt zich met name tijdens de eerste cycli af. Vandaar dat kortslapers toch voldoende uitrusten. Tijdens de laatste cycli worden de perioden met oppervlakkige slaap of REM- of droom-slaap langer. Het is dan ook normaal in de latere uren van de slaap enkele malen (bijna) wakker te worden. Ouderen slapen in het algemeen oppervlakkiger en worden daardoor ook vaker wakker.
Een gezonde nachtrust wordt dus niet zozeer bepaald door het aantal uren slaap of het aantal keren wakker worden per nacht, maar door het gevoel overdag uitgerust en fit te zijn.
Slaapmiddelen bij een slaapstoornis zijn slechts in een enkele situatie zinvol en dan nog alleen bij kortdurend (enkele dagen) gebruik. Na twee weken neemt de werking af en kun je eraan verslaafd raken. Uiteindelijk slaap je met je slaapmiddel slechter dan daarvoor maar kun je er door de verslavende werking niet meer mee stoppen.
Ceeve