Ik heb moeite met poepen, wat moet ik nu doen?

Hoi!
Vorige week werd ik, nadat ik het een maandje had overgeslagen, weer ongesteld. (normaal gesproken ben ik vrij regelmatig ongesteld) Sindsdien heb ik het probleem dat ik niet (of moet grote moeite en pijn) kan poepen.

*Ik heb GEEN bloed bij de ontlasting
*Plassen gaat goed
*Pijn in mijn onderbuik en bij dat staartbotje
*Tijd om te poepen is rond de 15-20 minuten. Voor een klein hoopje keuteltjes.

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
wat eet je ongeveer op een dag?
eet je wel genoeg vezels en drink je genoeg water?
Amadea
11 jaar geleden
Hoe is het met jouw gewicht, gast? Ik heb zo'n idee dat dit te laag is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel meer water drinken. Dat maakt de ontlasting soepeler.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De enige die u kan helpen is de dokter. Niemand anders

Antwoorden (7)

Hallo, dat is een benauwde klus en ik spreek uit ervaring.
Ten alle tijden naar de huisarts, hoef je je niet voor te schamen.
ik gebruik een heel erg natuurlijk laxeermiddel te weten;aloe vera drank
die koop ik bij de Action, maar is tegenwoordig ook in elke supermarkt te koop.
werkt perfect en wat ook belangrijk is, geen kramp.zoals bij gangbare laxeermiddelen.
bij mij was de boel verzakt, na 2 zware zwangerschappen en een zeer zwaar beroep.
maar dat hangt van je leeftijd en je levensstijl af.
hoe dan ook, ik wens je veel succes.
mvrgr;thelady
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel water drinken, vezels eten en bv. kiwi's en pruimen eten. Er zijn ook middelen die de dokter u kan voorschrijven, zoals psylliumvezels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verstopping wordt meestal veroorzaakt door verkeerde leefgewoontes zoals onregelmatig eten, te weinig drinken, vezelarme voeding en te weinig lichaamsbeweging. Verstopping komt ook voor bij bepaalde ziekten en gebruik van medicijnen zoals pijnstillers en slaapmiddelen. Langdurig gebruik van laxeermiddelen kan een blijvende verstopping veroorzaken. Ook tijdens zwangerschap of reizen komt verstopping vaak voor.

Wat kunt u zelf doen?
•Het is in de regel niet nodig om meteen naar de huisarts te gaan. Door uw eetgewoonte en leefwijze aan te passen kan verstopping meestal worden verholpen.
•Eet drie hoofdmaaltijden per dag en sla het ontbijt niet over.
•Drink per dag 2 liter, bijvoorbeeld koffie, thee, water, (suikervrije) limonade, melk en soep.
•Gebruik gevarieerde vezelrijke voeding. Veel vezels zitten in bruine broodsoorten, volkoren graanproducten zoals havermout en muesli, groente, fruit en peulvruchten. Rauwe vezels werken beter dan gekookte. Kook daarom groente zo kort mogelijk en eet dagelijks rauwkost.
•Zorg voor voldoende beweging. Ga bijvoorbeeld zoveel mogelijk te voet of met de fiets en neem de trap in plaats van de lift
•Houd de ontlasting niet op. Ga naar het toilet zodra u aandrang voelt.
•Laxeermiddelen en laxeerthee die de darmwand prikkelen kunt u beter niet gebruiken omdat ze de darmwand kunnen beschadigen. De verstopping gaat dan vaak niet meer over. U heeft bovendien steeds meer laxeermiddelen nodig voor hetzelfde effect.

Wanneer naar de huisarts?

Het is verstandig om naar de huisarts te gaan als de bovengenoemde maatregelen niet helpen of bij plotselinge verstopping als u al wat ouder bent. Ook als u daarbij andere klachten heeft, zoals pijn, minder eetlust, gewichtsverlies of koorts of als er bloed bij de ontlasting zit is het nodig de huisarts te raadplegen. Zo nodig kan de huisarts u medicijnen geven, bijvoorbeeld middelen met dezelfde werking als voedingsvezels (bulkvormers).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn oudtante had daar vroeger altijd een heel handig trucje voor. Het enige dat je hoeft te doen is een mooie prei zo'n twintig minuten koken (goed kapot koken dus!), en dan het kookvocht opdrinken terwijl het nog warm is. Werkt iedere keer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Werkt dat alleen met prei? Of zou het ook met ui kunnen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangezien de ui familie is van de prei is dit een logische vraag, en lijkt het mij dan ook zeer waarschijnlijk. Ikzelf zorg dat ik altijd wel een prei in huis heb. Mocht je geen prei in huis hebben, lijkt het mij met ui een prima alternatief.
Amadea
11 jaar geleden
Ken jij de smaak van uiensoep, snijboon1? In die richting zal het zijn!
Wat vervelend voor je. Goed, je kunt een laxeermiddel nemen. Zo ie zo zou ik veel drinken, doordat je ongesteld ben verlies je veel vocht. Als je te weinig vocht binnen krijgt, dan wordt je ontlasting ook hard. Veel rozijnen eten, werkt laxerend (grote kans dat je moet) en zit ook ijzer in wat weer goed is als je bloed verlies/ongesteld ben. Ook veel drop werkt laxerend. Appel met schil, sinasappel helpt een beetje. Je kunt ook van zonnatura pruimensap drinken, nou dat helpt ook. Succes, komt goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet zo op afstand niet of je gezond bent.
Maar:Je hebt daar in gezondheid zelf alle invloed op door vezelrijk te eten en minimaal 2 liter te drinken.
Kies voor vezels: bruin/volkoren brood en volkoren pasta/rijst en minimaal 200 gram groente en 2 x fruit per dag. Zure melkproducten als yoghurt en karnemelk willen ook nog wel eens helpen, maar dat effect is individueel en van de smaak moet je houden.

Bewegen helpt ook mee voor een goede ontlasting, en dan vooral hardlopen, traplopen, touwtjespringen, wandelen. Minimaal 30 minuten per dag.

Concluderend: ga voor jezelf na of je vezelrijk eet, genoeg drinkt en voldoende beweegt. Ik hoop voor je dat je probleem snel verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drink een kopje koffie en eet een volkoren boterham met boter en ham/kaas.
Bij mij helpt dit heel goed :) Probeer het eens!