Mag je met een te hoge bloeddruk wel in de sauna?

Heb net sinds een maand een te hoge bloeddruk door medicijnen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.9K

Antwoorden (5)

In principe is het zo dat in de saune je bloedvaten verder open gaan. Hierdoor heeft het bloed 'meer ruimte' om te stromen, en zal je bloeddruk dalen. Bij het afkoelen stijgt de bloeddruk weer als de bloedvaten weer samen trekken.

In principe is het naar de sauna gaan dus niet gevaarlijker met een hoge bloeddruk. Echter: Je gebruikt medicatie. Ik zou kort de huisarts bellen als je je zorgen maakt: Hij kent je medische achtergrond en weet ook waarom je bloeddruk verhoogt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In theorie zou het met een iets hoge bloeddruk wel kunnen, maar dit is zeker iets om eerst met je arts te overleggen.

Wat er in de sauna gebeurt: in de sauna zelf wordt je bloeddruk wat lager doordat je bloedvaten wijder worden. Tijdens het afkoelen vernauwen die bloedvaten juist, en wordt je bloeddruk wat hoger. Of dat laatste in jouw zou leiden tot een té hoge bloeddruk, kan een arts je beter vertellen dan ik.

Het is dus het afkoelen dat problemen kan veroorzaken. Maar als je niet goed afkoelt, kun je net zo goed niet naar de sauna gaan, dit is onlosmakelijk met elkaar verbonden.

In ieder geval dus niet zomaar doen zonder eerst medisch advoes in te winnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor het medisch advoes... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, moest natuurlijk advies zijn. Iets te snel getypt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat had ik wel begrepen hoor. Ik vond het verder ook een goed antwoord, vandaar de +1
Uw bloeddruk is niet altijd constant. Hij stijgt als u zich opwindt of zenuwachtig maakt of wanneer u eet. Hij daalt als u slaapt of als u rustig en ontspannen bent. Maar wat gebeurt er met uw bloeddruk in de sauna?

Door de hoge temperatuur in de saunacabine worden de bloedvaten wijder, met name de bloed vaatjes in de huid. Het bloed heeft dus niet alleen minder weerstand in de bloedvaten maar ook een veel groter stroomgebied. Het gevolg hiervan is dat de bloeddruk daalt. Hoe hoger die bloeddruk is hoe meer hij zal dalen.

Bij het afkoelen gebeurt het tegenovergestelde. De bloedvaatjes worden weer nauwer of sluiten zich.
Het bloed heeft weer een kleiner stroomgebied en een grotere weerstand. Met als gevolg dat de bloeddruk stijgt. Bij mensen met lage bloeddruk meer dan bij mensen met een normale bloeddruk.
Waarmee we maar willen zeggen dat sauna een regulerende invloed heeft op uw bloeddruk.

Maar daar hoort wel wat bij.

Je moet je in de sauna wel aan de regels houden. Dat houdt iedere goede sauna-exploitant zijn gasten steeds weer voor. In woord en geschrift.

En uw bloeddruk vertelt u dat het geen loze praatjes zijn. Want als u zich in de sauna niet aan de regels houdt - u zich niet rustig en ontspannen gedraagt; u zich niet volgens de richtlijnen afkoelt na het saunabad; u het warme voetenbad vergeet; ja,... dan doet de sauna u geen goed. Dan raakt uw gestel in de war, dan schommelt uw bloeddruk veel te sterk.

Dan zult u zich ook niet prettig voelen na een saunabad. Samenvattend kunnen we het zo zeggen:

Sauna is gezond, ook voor uw bloeddruk, maar de regels goed hanteren is een bloedserieuze zaak.

Het is overigens raadzaam om, voor uw saunabezoek, even met uw huisarts hierover te overleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja je mag wel in de sauna met een hoge bloeddruk. Ben je daar trouwens niet veel te jong voor?
Tijdens het sporten is je bloeddruk toch ook hoger en na het eten, dan zou je dat ook niet meer mogen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben er inderdaar te jong voor, maar ben gestopt met die medicijnen, dus het zou over moeten gaan
Sauna is even goed voor een te hoge of een te lage bloedruk.

Wanneer je twijfelt, altijd je arts raadplegen!

Toegevoegd na 47 seconden:
Houd je aan de regels bij een sauna.