Mijn nagels zijn extreem zwak, en scheuren ver in. Nagelverharders helpen niet. Kan dit te maken hebben met een (even lang optredende) artrose?

En zou het nemen van nepnagels, of gelnagels dan een optie zijn, of worden mijn eigen nagels dan alleen nog maar zachter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
eet en drink je wel gezond en genoeg?
mijn nagels en haar werden een stuk beter toen ik op mijn eten ging letten
Ritsuka
11 jaar geleden
geen nepnagels! gaan je eigen nagels helemaal kapot van
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk wel dat ik gezond eet en genoeg drink. Toen ik vanmiddag mijn nagels weer eens zo kort mogelijk knipte, besefte ik ineens dat die zwakke nagels gepaard gaan met periodes dat mijn vingers vergroeien door de artrose. Kan toeval zijn, maar wel frappant!
Jouw caffeine-antwoord was gefundeerder dan het mijne, vandaar die +!

Het beste antwoord

Bij de voeten is dat logisch, door het zwakkere kraakbeen kunnen je voeten van stand veranderen, waardoor je schoenen gaan knellen en je nagels scheuren, voor je handen gaat dit verhaal niet op, dus nee, naar mening heeft dit niets elkaar te maken. Geen kunstnagels gaan proberen, die beschadigen het oppervlak van je nagels en daarvoor moeten je nagels ook opgeruwd worden met een vijl, om de kunstnagel vast te kunnen zetten, ook dat is slecht voor de nagels.
Vijl uw nagels op de juiste manier, altijd in één richting en nooit heen en weer. Doe het nooit meteen na een douche of bad, omdat de nagels dan zacht zijn en eerder breken. Gebruik bovendien liever een kartonnen nagelvijl dan een metalen. Die laatste gaat namelijk langere tijd mee, waardoor schimmel zich erin kan ophopen.
Zijn uw nagels broos en droog, eet dan meer voedsel met vitamine A (kaas, abrikozen. broccoli of wortels) en calcium (yoghurt, kaas, sesamzaad/tahin of amandelen), wat de nagelgroei bevordert en zink.
Was uw handen altijd grondig voor u naar bed gaat, droog ze af met een handdoek en smeer ze in met een niet hydraterende geparfumeerde handcrème.
Drink veel verse vruchten- en groentesappen. Wortelsap bijvoorbeeld is rijk aan calcium en fosfor, wat helpt om uw nagels te versterken.
Eet minder suiker en drink minder alcohol. Zwakke nagels kunnen veroorzaakt worden door ijzertekort of leverproblemen als gevolg van een hoge alcoholconsumptie.
Verminder de hoeveelheid verzadigd vet in uw voedsel maar zorg wel voor voldoende eiwitten. Het verdient aanbeveling behalve vitamine A de hoeveelheid vitamine B, C, D en E in uw voedsel te verhogen.
Knip uw nagels zo vaak als nodig is. Gebruik een kartonnen nagelvijl om daarna ruwe hoekjes bij te vijlen of als u een gebroken nagel hebt.
Droog natte handen na huishoudelijk werk, tuinieren of baden ten minste twee minuten lang af met een goed absorberende handdoek. Na het zwemmen of douchen moet u ook uw tenen zorgvuldig afdrogen, ook ertussen. Blijven die vochtig, dan is er meer risico op schimmel.
Knip uw teennagels recht af. Dit helpt bij veel (maar niet bij alle) mensen tegen het ingroeien van de teennagels. Dit is vooral van belang bij diabetici. Het verdient aanbeveling dat die hun voeten regelmatig door een professional laten controleren om problemen te vermijden.
Gebruik nooit nagellakremover op basis van aceton of formaldehyde. Dit kan bij sommige mensen allergische reacties uitlokken.
Bespreek dit probleem met uw behandelend arts.