Worden voorgeschreven medicijnen vergoed?

Ik heb netvan de dokter medicijnen voorgeschreven gekregen, die kan ik morgen bij de apotheek ophalen, maar de dokter wist niet of de medicijnen vergoed waren. Aangezien mijn moeder op dit moment gewoon haast geen geld heeft, nog maar net om brood te kopen, en ik mijn salaris pas volgende week ontvang, vroeg ik mij af of iemand weet of ze volledig vergoed worden, want ik heb ze echt nodig

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ligt aan je verzekering
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt ook aan het medicijn.

Het beste antwoord

Ik ben het niet eens met de mensen die hierboven zeggen dat de meeste medicijnen vergoed worden. Ik slik behoorlijk wat medicijnen en mijn kind ook, en de meeste worden niet vergoed. Dit terwijl ze wel degelijk door specialisten worden voorgeschreven. Van 1 medicijn is dat omdat er een goedkopere variant van is, maar die kunnen we niet gebruiken vanwege de tijdslimiet van de werking. Van een ander omdat er een ander medicijn is met dezelfde hoofdstof, maar waar ik voor de hulpstoffen allergisch bleek. Een ander medicijn voor adhd wordt niet vergoed omdat het middel ook gebruikt kan worden bij stoppen met roken, maar dit bleek het enige adhd medicijn wat hielp na jarenlang proberen. En weer een andere door een internist voorgeschreven, wordt ook gezien als zelfhulpmiddel en wordt daarom ook niet meer vergoed etc. Ik heb zelf een rekening bij de apotheek. Dus dan wordt het pas aan het eind van de maand afgeschreven.

De apotheek weet ook niet altijd wat je vergoed krijgt, omdat dat per verzekeraar verschilt. Wat je het beste kunt doen is de apotheek bellen en dan vragen om de medicijncode. Daarna kun je je zorgverzekeraar bellen, en die kan aan de hand van de code zeggen hoeveel je vergoed krijgt. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat ligt aan de medicijnen je krijgt of direct te maken met bij betalen of je krijgt een rekening van de zorgverzekering. Je kunt het ook eerst even aan de apotheker vragen dan weet je het ook. Niet alle medicijnen zijn volledig vergoed door de zorgverzekering.
ronron1212
11 jaar geleden
Bijna alle medicijnen worden wel vergoed maar je hebt helaas een eigen risico van 350 in dit jaar. Dat betekent dat de eerste 350 euro van ziekenhuisbezoek en medicijnen je zelf moet betalen tenzij je nog geen 18 bent.

Bij de meeste verzekeraars krijg je pas achteraf een rekening hiervoor en kun je de medicijnen nu wel gewoon gratis ophalen. Neem wel een verzekeringsbewijs mee (pasje) als je daar niet of nauwelijks bekend bent.

Soms worden medicijnen niet vergoed en die moet je dan wel zelf betalen. Als je neerzet wat je moet halen kunnen we daar wel een antwoord op geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O, dat is mooi, want ik ben 17, heb ik geluk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok ook weer opgelost TENZIJ je dus een medicijn voorgeschreven krijgt wat niet vergoed wordt bijv iets tegen schimmelinfecties. Welk medicijn moet je halen?
Het is niet precies te zeggen welke geneesmiddelen worden vergoed. Als u van een bepaald geneesmiddel wilt weten of u zelf moet bijbetalen, dan kunt u www.medicijnkosten.nl raadplegen of contact opnemen met uw apotheker.

Als u inhoudelijke vragen wilt stellen over geneesmiddelen kunt u terecht bij uw apotheek of www.apotheek.nl.

Op de vergoeding van geneesmiddelen is het door de overheid vastgestelde geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) van toepassing. Dit betekent dat voor een aantal geneesmiddelen een limiet aan de vergoeding wordt gesteld. Indien een vergoedingslimiet is vastgesteld en de prijs van het geneesmiddel hoger is dan de vergoedingslimiet, komt het meerdere voor rekening van de verzekerde. Deze GVS-bijbetaling telt niet mee voor het eigen risico.

De farmaceutische hulp moet zijn voorgeschreven door een huisarts, medisch specialist, tandarts of verloskundige. De farmaceutische hulp moet zijn geleverd onder verantwoordelijkheid van een apotheker of apotheekhoudend huisarts.

Meer informatie kunt u nalezen in de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U kan dit aanvragen bij uw ziekteverzekering maar natuurlijk ook bij uw apotheek. Leg hem/haar de situatie uit en hij kan u evt een alternatief, of generisch middel voorstellen.
Generische geneesmiddelen zijn gemiddeld 30 % goedkoper.
Ik weet niet of u uit BE of NL bent maar ik heb een lijst in bron meegegeven van herkende Belgische generische middelen.
Voor Nederland kan die vast ook vinden.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik heb een link gevonden voor Nederlandse generische middelen maar u moet een RVG nummer hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste medicijnen worden vergoed, behalve medicijnen die eindigen op "pam" oxazepam etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aantal medicijnen worden inderdaad niet vergoed. Met name de benzodiazepines (oxazepam, temazepam, diazepam etc.) met een 'rustgevende' werking. Ook bij de anticonceptie pil zit in sommige gevallen een bijbetaling. Vooral bij de nieuwere varianten (YAZ+24, Yasmin etc.). Ook middelen om te helpen bij het stoppen met roken (Champix, Zyban) worden niet altijd vergoed. Malaria middelen en vaccinaties (Malarone, Havrix etc.) en sinds 2012 zijn ook de maagzuurremmers (omeprazol, ranitidine etc.) uit de basisvergoeding gehaald. Verder zit er bij sommige laxeermiddelen (lactulose, Volcolon, Metamucil etc.) een betaling bij (meestal alleen de eerste keer).

Meestal zitten antibiotica kuurtjes, middelen tegen een hoge bloeddruk, plastabletten bloedverdunners en dat soort middelen wel in de basisvergoeding.

Vraag het gewoon eens na bij de apotheek, zij kunnen goed uitleggen waarom iets betaald moet worden en of het zin heeft om bij de zorgverzekering in te dienen. En als het iets is, wat je eigenlijk meteen nodig hebt maar niet gelijk kunt betalen, valt er ook vast wel een regeling te treffen.