Is 'weinig lusten' (als in eten) psychisch?

Dat vraag ik mij af. Een vriendin van mij, die lust echt heel weinig. Dit hoewel haar hele familie totale alleseters zijn, en zo is zij ook opgevoed. Maar ze eet best eenzijdig, simpelweg omdat ze heel weinig lust. Ook alcohol, of prik, of andere voor anderen 'lekkere' dingen lust ze niet, nooit gelust ook.

Is dit nou psychisch, psychosomatisch, of lichamelijk te verklaren? Ik wil haar helpen om meer te gaan lusten, vooral omdat mensen om haar telkens opmerkingen erover hebben (eet nou gezellig mee dat soort dingen), hoewel ze het echt niet lust. Maar of ik haar kan helpen weet ik niet, dan zou ik eerst moeten weten wat het zou kunnen veroorzaken.

Ze is trouwens 28 jaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (7)

Ik denk dat het per persoon verschillend is.
Je kunt denken aan een eetstoornis, of gewoon minder willen eten als een ander. Dat zegt weer genoeg over iedereen zijn behoefte. Ik vind het lastig om vanuit hier daar een oordeel over te geven. Maar wat ik niet zo handig vind dat andere voor haar gaan bepalen dat ze meer moet gaan lusten. Dat moet ze zelf bepalen. Ze moet geen druk gaan ervaren, omdat het vaak averechts gaat werken. "eet nu gezellig mee" dat is niet handig om dat op te leggen. Zij kan het helemaal niet ervaren als "gezellig". Zodra ze erg mager wordt en haar gezondheid eronder gaat leiden wordt het een ander verhaal. Dan moet ze naar een arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zussen lusten ook heel weinig, ook altijd al gedaan. Veel groenten ergens doorheen en vreemde dingen als garnalen en vis eten ze echt niet. Terwijl ik wel weet dat ze soms bij andere mensen het wél eten omdat ze het niet durfen af te slaan, maar bij ons thuis er niet 'aan toe willen geven'. Ik zou dus denken dat het net als bij mijn zussen psychisch is en en doordat ze het al zo lang volhoud om te zeggen dat ze iets niet lust, het ook nooit gaat proberen te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is een familiekwaal... Van generatie op generatie gaat dat al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit hoewel haar hele familie totale alleseters zijn, en zo is zij ook opgevoed. Lezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zucht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, gefeliciteerd je staat op 1....
Jammer dat veel van je antwoorden zo compleet slecht zijn. Lees je überhaupt wel de extra uitleg bij een vraag?
Haar hele familie, behalve haarzelf niemand uitgezonderd, zijn alleseters.
Waarom moet alles richting psychisch. !
Zij is waarschijnlijk een kieskeurige dame die zich dit eet patroon heeft aangewend.
In haar jeugd , misschien, hierin niet is bijgestuurd. Zie daar weer een kieskauwer geboren..
Ik zou zeggen, helemaal geen aandacht aan schenken of energie in stoppen, ze is oud en wijs genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Relax, ik zeg niet dat het psychisch is, het is mijn vraag juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pijnboompitje,
Ik ben echt heel relaxte.
Maar ik zie het woord psychisch te pas en te onpas langs komen. Vandaar mijn reactie. Ik heb dus gekozen voor mijn meest logische oorzaak. En niemand heeft de wijsheid in pacht.
Bovendien ook heel erg moeilijk om van een afstand hier een oordeel te kunnen geven.
Natuurlijk kun je zeggen, het is een mogelijkheid, maar dat is zo nietszeggend.
Groetjes Liesbeth.
Het is heel eenvoudig. Ik heb het ook. Van huis uit ben je gewend je moet eten wat de pot schaft. Tegenwoordig kan je gewoon kiezen. Ik wil ook niet meer alles eten en let ook op mijn gewicht. Ik heb hier geen psycholoog of wie dan ook voor nodig. De ene dag eet ik heel gezond, en de andere dag niet. Het maakt niet uit. Leef zoals je leeft, het maakt niet uit. Ben gewoon gelukkig, dat is het belangrijkste, dan heb je ook geen therapeut nodig. Veel liefs want dat helpt. Gea.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je eet en hoe je eet komt overeen met hoe je in de wereld staat.

Iemand die veel dingen niet eet omdat ze die niet lekker vindt zal waarschijnlijk ook veel dingen in de wereld niet accepteren (niet willen innemen), omdat ze ze niet 'lekker' vindt.

Daarnaast heb je mensen die erg goed aanvoelen wat wel en wat niet goed voor hen is, ze luisteren heel goed naar hun lijf. Zeker alcohol, prik en veel andere zogenaamde lekkere dingen vallen onder het kopje 'niet goed voor het lijf'. En wat voor de één wel goed is hoeft dat voor de ander nog niet te zijn.

Ik weet niet of je haar hierbij kunt helpen, dit is iets dat ze zelf zal moeten doen, ze moet zelf onderzoeken wat bij haar de oorzaak is en vervolgens zelf vaststellen of ze er iets aan wil veranderen.

Veranderen omdat anderen dat graag willen, heb ik altijd als een erg slechte reden gezien. Iemand die goed naar zichzelf luistert, moet je niet doof maken, ze kan er wel voor kiezen meer te luisteren en in gesprek te gaan met zichzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat vindt zij er zelf van?
Eenzijdig eten kan ongezond zijn.
Met de gegeven informatie is het op de vraag moeilijk antwoorden.
Zo zijn er vragen als:
-wat eet zij?
-eet zij misschien ook op momenten dat jij het niet weet?
-hoe is haar gezondheidstoestand?
-lijst zij zelf onder haar eetgedrag?
-is zij psychisch, voor zover kan worden beoordeeld, oké?
Het zijn allemaal vragen die kunnen bijdragen aan de oplossing van jouw vraag.