hoe kun je ergens verslaafd aan raken?

als je ergens verslaafd aan bent waardoor komt dat dan precies.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Door het verslavings proces die je ondergaat.

Deze is verdeeld in de fases;
- kennismaking
- prettig vinden en leren gebruiken
- geregeld gebruiken
- overmatig gebruiken
- verslaafd zijn

Zie de link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Doordat je het heel leuk vind en je het heel veel kunt doen zonder erge gevolgen op korte termijn.
Of zoals bij eten/sigaretten/alcohol kan de fabrikant er iets doorheen doen wat verslavend is. Zoals een heel klein beetje salmiak of zout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
door een verslavende stof (drugs, alcohol) in te nemen of door iets te doen en dat zo lekker of leuk te vinden, dat je het vaker doet en te vaak doet en niet meer zonder kan (tv, gokken, games, internet).

Toegevoegd na 5 minuten:
nog wat uitleg voor je uit de bron:

Gewoonteverslaving
Een gewoonteverslaving is een verslaving aan een handeling die voor een persoon van belang is om zich goed te voelen of een kick te krijgen. Enkele voorbeelden van een verslaving aan een handeling of gewoonte:

Gokverslaving
Chatverslaving
Internetverslaving
Gameverslaving
Seksverslaving
Workaholisme

Middelenverslaving
Een middelenverslaving is een verslaving die in stand gehouden wordt door het gebruik van een middel of substantie, die op zichzelf verslavend is doordat het een directe werking in de hersenen heeft. Dit noemt men een psychoactief middel of drug. Er bestaan grof gezien 3 verschillende categorieën psycho-actieve middelen, namelijk:

De stimulerende middelen als amfetamine, cocaïne en nicotine
De verdovende middelen, bijvoorbeeld alcohol en opium
en verder bestaan er nog bewustzijnsveranderende of in de volksmond geestverruimende middelen, bijvoorbeeld THC (de werkzame stof in marihuana) of LSD.
De meest verspreide verslavingen zijn die aan alcohol en sigaretten: andere zeer verslavende middelen zijn heroïne, cocaïne, GHB en amfetamine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Seksverslaving kan ook lichamelijk zijn overigens, verder een prima stukje! Eigenlijk zijn er 4 categorieën:
Uppers (amfetamines, coke, etc.)
Downers (Benzo's, Opiaten etc.)
Dissociatieven (Ketamine, methoxetamine etc.)
Psychedelica (Paddo's, LSD, research chemicals etc.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke verslavende stof zit er dan in tv kijken of gokken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@wavaria:
"prima stukje!" dankjewel voor de plus! oh nee, geen plusje...! :-) @martine: door een verslavende stof (drugs, alcohol) in te nemen
*OF*
door iets te doen en dat zo lekker of leuk te vinden, dat je het vaker doet en te vaak doet en niet meer zonder kan (tv, gokken, games, internet).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is wel bewezen dat je met een eetverslaving wel een deel in je hersens hebt die op verslaving duiden (dus dat maakt eetverslaving wel echt een verslaving)
Dat stofje is dan natuurlijk het voedsel zelf.
Prima antwoord, kan geen plusje geven helaas.
Door je er van te voren niet voldoende in te verdiepen. Ik heb alle gekke middelen gebruikt, en het enige waar ik verslaafd aan ben geraakt is aan het internet en aan muziek. Zonder de PC aan mis ik iets en voel ik mij ongelukkig. Het is alsof mijn brein niet meer wordt gestimuleerd zonder de computer aan. Als ik dit van te voren wist, was ik er anders mee omgegaan. Over drugs is al veel geschreven. Lees je dus eerst goed in voordat je aan iets begint!

Het is vaak ook een samenspel van allerlei soorten factoren. Zo kan je opgroeien in een omgeving waar gebruik heel normaal is, en waar jou wordt verteld dat dit niet veel kwaad kan. Zeker als je er over tien jaar weer mee stopt. Vooral in de puberteit kan men denken zichzelf uitstekend te kennen, maar dat valt toch vaak vies tegen. Lees en vind jouw eigen stem. Veel dingen zijn cultureel en sociaal zo bepaald. Durf voor jezelf te denken.