Ww aanvraag achteraf is dit mogelijk na psychische ziekte?

Door deze psychische belasting is persoon x als een kluizenaar gaan leven en had geen licht, gas en water.
Pas sinds kort proberen mededorpelingen deze persoon te helpen en zijn op zoek naar de wettelijke regels hoe om te gaan met ww uitkering achteraf aanvragen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat kan, maar alleen als betrokkene rechten heeft opgebouwd. Dan kan deze met terugwerkende kracht aangevraagd en uitgekeerd worden. Als betrokkene nu onder de nieuwe of nog onder de oude regelgeving komt te vallen valt nog te bezien. Logica verteld mij van dat betrokkene een ( indien van toepassing ) arbeidverleden heeft opgebouwd en werkloos is geraakt tijden de oude regeling en zal derhalve ook nog de oude rechten bezitten. Ik weet niet of er een bepaalde limiet aan deze rechten zitten. Als hij 15 geleden recht had op ww en hij gaat deze nu opeisen, dan denk ik niet dat zo 1.2.3. gaat. Beter is om met betrokkene of een vertegenwoordiger van hem rond de tafel gaat zitten met de uitkerende instantie. Klinkt vreemd, maar soms werken er toch echt mensen bij dergelijke instanties die wel meedenken met de klant.

Voor een WW-uitkering moet de persoon beschikbaar zijn geweest voor de arbeidsmarkt en, gelet op het feit dat hij/zij ziek was, lijkt het me dat dit niet het geval is (geweest). Mogelijk komt hij/zij wel in aanmerking voor een Wajong- of WIA-uitkering. Voor een Wajong-uitkering moeten de klachten al vóór het 17e levensjaar bewijsbaar aanwezig zijn geweest. Voor een WIA-uitkering gelden andere entree-eisen voor wat betreft gewerkt hebben en het volmaken van een wachttijd. De persoon kan in ieder geval contact opnemen met het UWV. Die kunnen hem/haar dan verder helpen. Het telefoonnummer is 0900-9294.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100