Ww aanvraag achteraf is dit mogelijk na psychische ziekte?

Door deze psychische belasting is persoon x als een kluizenaar gaan leven en had geen licht, gas en water.
Pas sinds kort proberen mededorpelingen deze persoon te helpen en zijn op zoek naar de wettelijke regels hoe om te gaan met ww uitkering achteraf aanvragen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

WW gaat niet meer lukken ; daar wordt gekeken naar wat je de afgelopen zes maanden gewerkt hebt, en dat moet dan een minimaal aantal weken zijn.
Voor een bijstandsuitkering (of zelfs WAO) komt hij natuurlijk wel in aanmerking.
Ik zou hiervoor overigens zeker hulp zoeken bij een bevoegde instantie, in eerste instantie het maatschappelijk werk in je woonplaats. Die kunnen je de juiste wegen wijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan, maar alleen als betrokkene rechten heeft opgebouwd.
Dan kan deze met terugwerkende kracht aangevraagd en uitgekeerd worden.
Als betrokkene nu onder de nieuwe of nog onder de oude regelgeving komt te vallen valt nog te bezien.
Logica verteld mij van dat betrokkene een ( indien van toepassing ) arbeidverleden heeft opgebouwd en werkloos is geraakt tijden de oude regeling en zal derhalve ook nog de oude rechten bezitten.
Ik weet niet of er een bepaalde limiet aan deze rechten zitten.
Als hij 15 geleden recht had op ww en hij gaat deze nu opeisen, dan denk ik niet dat zo 1.2.3. gaat.
Beter is om met betrokkene of een vertegenwoordiger van hem rond de tafel gaat zitten met de uitkerende instantie.

Klinkt vreemd, maar soms werken er toch echt mensen bij dergelijke instanties die wel meedenken met de klant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen als persoon X vanuit een baan ziek is geworden en ontslagen (na een ziekteperiode langer dan 2 jaar) kan hij aanspraak maken op WW, mits hij hersteld van zijn ziekte is en het ontslag buiten zijn eigen schuld is ontstaan.

In andere gevallen zou hij recht op 'n ziektewet uitkering moeten hebben of WGA (als hij nog een baan heeft of kortgeleden heeft gehad).
De WGA of daaraan gerelateerde uitkeringen als WIA en IVA moet hij zelf aanvragen bij het UWV. Deze aanvragen gaan meestal vooraf aan een naderend ontslag wegens langdurige ziekte die naar verwachting nog langere tijd zal voortduren.

Heeft persoon X helemaal geen baan of die al langere tijd niet meer gehad dan bestaat er geen recht op WW of ziektewet uitkering op grond van een arbeidsrelatie met een werkgever.

Persoon X kan dan wel een beroep doen op de WWB (bijstandswet). Ook in de WWB kan hij in de ziektewet belanden als hij door ziekte nog arbeidsongeschikt is.
Voor de WWB gelden wel specifieke eisen zoals bereidheid tot leren en/of werken en een vermogenstoets.
De WWB moet worden aangevraagd bij de gemeentelijke sociale dienst in de gemeente waar persoon X woonachtig is.

De WWB is het laatste sociale vangnet waar iedere ingezetene van Nederland wel recht op heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een WW-uitkering moet de persoon beschikbaar zijn geweest voor de arbeidsmarkt en, gelet op het feit dat hij/zij ziek was, lijkt het me dat dit niet het geval is (geweest). Mogelijk komt hij/zij wel in aanmerking voor een Wajong- of WIA-uitkering. Voor een Wajong-uitkering moeten de klachten al vóór het 17e levensjaar bewijsbaar aanwezig zijn geweest. Voor een WIA-uitkering gelden andere entree-eisen voor wat betreft gewerkt hebben en het volmaken van een wachttijd.
De persoon kan in ieder geval contact opnemen met het UWV. Die kunnen hem/haar dan verder helpen. Het telefoonnummer is 0900-9294.