Zijn er wetenschappelijke bewijzen voor het bestaan van de typering "avond- of ochtendmens"?

Ik voel mij in de ochtend zo ontzettend beroerd. Ik heb het dan koud, en heb een pesthumeur. Mijn vrouw heeft het in de avond koud. Ik heb het dan prima naar mjijn zin en wil tot laat opblijven. Is dit gewoon karakter, of zijn wij echt in te delen in het vakje avond- of ochtendmens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja, hier zijn vrij recent onderzoeken naar gedaan waaruit bleek dat er wel degelijk iets bestaat als ochtend- en avondmensen.

Deze "ontdekking" zorgt er wellicht voor dat er in de toekomst veel aanpassingen komen op de arbeidsmarkt, aangezien de avondmensen op een later uur beter presteren.

Meer informatie op:

http://www.gezondheidsnet.nl/geest/nieuws/3230/ochtendmensen-presteren-beter-in-de-ochtend

http://nip.m3.mailplus.nl/landingpages/aovakliteratuur/dec2008/3.html

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF24062009_045
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja die wetenschappelijke grondslag is er wel degelijk... Men neemt heel vaak je temperatuur op gedurende 24 uur... Het verloop van die temperatuur geeft een heel duidelijk inzicht in welk type slaperd dat je bent...
Verder zijn er een aantal vragen te beantwoorden, die ook al een indicatie geven, maar wel degelijk is vast te stellen aan reproduceerbare resultaten dat je een ochtend- of een avondmens bent...

Ja dat kan wetenschappelijk vastgesteld worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je wel in te delen bent in het vakje avond- of ochtendmens, maar dat dit wel veranderlijk kan zijn.
ik ben altijd een uitgesproken nachtuil geweest, maar sinds een jaar of vijf ga ik met de kippen op stok.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Rieneke jij bent er s,morgens ook altijd vroeg bij op GV merk ik weleens.
Rieneke1
14 jaar geleden
8 uur op is uitslapen ;)
heerlijk zo rustig wakker worden.
Ik denk dat het voor iedereen verschillend is,ik ben echt geen avondmens.
Ik verheug me erop om s,morgens om 6 uur op te staan,en koffie te zetten en de krant te lezen.
Maar daar tegenover staat dat ik ook om 11 uur s,avonds naar bed ga,heb mijn slaap ook nodig.
Ik kan mezelf ook niet voorstellen dat iemand een ochtend humeur heeft,ik ken dat helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
heerlijk he, +1
Ja. In elk geval ik heb er met regelmaat artikelen over gelezen waarin het fenomeen "avondmens" werd erkend. Ook werd gesteld dat managers dit ook beter kunnen accepteren. Iedereen wordt namelijk gedwongen van "9 tot 5" te werken, terwijl avondmensen in een ander tijdschema veel productiever zijn.

Het is natuurlijk wel de vraag wat je verstaat onder een "wetenschappelijk bewijs". De vraag is ook of het zit in je genen, of dat het maatschappelijk bepaald is, of dat het gewoon ligt aan je leefgewoontes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Misschien had ik beter kunnen schrijven 'velen' i.p.v. 'iedereen'.
Jazeker.

Ochtend- en avondmensen
De biologische klok loopt niet bij iedereen gelijk. Die individuele afwijkingen bepalen onder andere of je een ochtendmens of avondmens bent.

Ochtendmensen gaan ’s avonds graag vroeg naar bed en worden ‘s ochtends vroeg wakker. Avondmensen daarentegen voelen zich ’s avonds op hun best en hebben dan ook moeite met op tijd naar bed gaan. Deze mensen komen ’s ochtends moeilijk op gang.

Je bewust zijn van je natuurlijke ritme van opstaan en naar bed gaan is belangrijk omdat slaapproblemen kunnen ontstaan door niet te luisteren naar dat natuurlijke ritme. Avondmensen hebben het in onze maatschappij doorgaans moeilijker dan ochtendmensen omdat het maatschappelijk ritme meer gericht is op activiteit gedurende de dag en rust gedurende de nacht.
Je kan wel kleine aanpassingen maken in je natuurlijke ritme. Omdat licht je biologische klok beïnvloedt kunnen avondmensen om ’s ochtends beter op gang te komen even bewust in helder daglicht kijken. Zo stabiliseer je je ritme. Maar een avondmens zal nooit een ochtendmens worden (en omgekeerd ook niet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me zeker in te delen.Ik ben een avondmens. Overdag werk ik op de automatische piloot omdat je nou eenmaal de kinderen niet savonds naar school kunt brengen en van dat soort dingen. Zo rond het cup-a-souptijdstip ontwaak ik en functioneer prima. Lastig want na een paar uur moet ik weer naar bed omdat de wekker weer heel vroeg gaat ;-).