roken voor de aanmaak van serotinine, is dat echt een oplossing?en wat is een alternatief?

mijn vriendin zegt dat ze zoveel rookt omdat haar hersens een bepaalde stof niet aanmaken,ze noemt hierbij de serotinine, ze heeft enorme depresieve klachten en erg geiiriteerd kort lont snel boos enz.
ze zegt dat de dokter het beter vond dat ze rookte omdat ze anders helemaal niet handelbaar meer was, alleen mag ze eigenlijk niet roken ivm haar longen.
ikzelf vind het een beetje raar verhaal, roken voor een stofje.endan je longen naar de klote helpen, lomgarts had gezegt dat ze zo over 10 jaar aan zuurstofapparaat zit.
ze slikt geen anti depresiva, heeft st janskruid geprobeerd maar werd het erger.
diverse bachbloesems enz maar niets gevonden.ik ben van mening dat er iets te vinden moet zijn vooral in de alternatieve zorg.
daarnaast las ik dat 5-htp kan helpen, wie weet er een oplossing?vervanging?

Weet jij het antwoord?

/2500

Bedoel je serotonine? Het is onzin dat iemands hersenen geen serotonine aanmaken. Je vriendin gebruikt dat als excuus omdat ze helemaal niet wil stoppen met roken, omdat ze verslaafd is. Wel is het zo dat tabaksrook kan functioneren als MAO remmer. Het enzym MAO (in het kort even) breekt serotonine af, en tabaksrook kan dit afbraakproces dus remmen. Zie bron voor meer uitleg. Door te stoppen met roken kan hierdoor (grotere) depressiviteit optreden, naast nog allemaal andere verschijnselen. Mij lijkt stoppen met roken beter, omdat anders inderdaad je longen er aan gaan, maar ik ga niet in tegen een dokters advies natuurlijk, die zal er wel z'n redenen voor hebben. MAO remmers zitten ook bijvoorbeeld in sommige anti-depressiva, en ook in sommige kruiden en natuurproducten. 5-htp is ook een anti depressie middel, maar met een andere werking, en moet je zeker niet combineren met MAO-remmers. Een arts die een anti-depressiva kan voorschrijven kan beter helpen, dat kun je beter niet zelf doen. Maar als je vriendin, en daar ziet het naar uit, helemaal niet wíl stoppen met roken, dan helpt dat vast ook niet. bron: De werking van tabaksrook is echter niet alleen aan nicotine toe te schrijven. Er is nog een tweede farmacologisch effect. Tabaksrook heeft namelijk ook een remmende invloed op het mitochondriale enzym monoamine oxidase (MAO). Dit enzym bestaat in twee vormen: type A en type B. Door het inhaleren van tabaksrook wordt zowel MAO-A11 als MAO-B12 geremd. MAO-A katalyseert de afbraak van noradrenaline en serotonine. MAO A-remming wordt geassocieerd met een antidepressieve en anxiolytische werking door toename van noradrenaline en serotonine ter plaatse. De remmende invloed van roken op MAO-A is waarschijnlijk (mede) verantwoordelijk voor het optreden van een recidief depressie na het stoppen met roken bij mensen met een depressieve stoornis.

Bronnen:
http://medischcontact.artsennet.nl/Nieuws-...

De aanmaak van serotonine is niet afhankelijk van antidepressiva. Het is een proces dat van nature plaatsvindt in de hersenen. Dit kan dus ook op een betere manier gestimuleerd worden door: - voldoende te slapen. Slaap geeft het lichaam de kans om zichzelf te verjongen en voor te bereiden op een nieuwe dag. Te weinig slaap verstoort de hormoonproductie en weerhoudt het brein van het produceren van voldoende serotonine. De meeste mensen hebben minstens zeven uur kwaliteitsslaap per nacht nodig om zich goed te voelen. Bevorder de nachtrust door een uur voor het slapen de lichten te dimmen en het aantal activiteiten te minderen. - te sporten. Regelmatig sporten stimuleert op natuurlijke wijze neurotransmitters. Zelfs lichte sporten als wandelen en yoga zijn al effectief. Na het sporten blijft tryptofaan lang actief. Daaruit wordt serotonine gesynthetiseerd. Zorg dat de inspanning niet te lang is, omdat dit de feel good-stofjes kan afbreken. Wekelijks 3 tot 5 keer sporten gedurende 30 tot 60 minuten geeft het beste resultaat. - gebalanceerd te eten. De productie van neurotransmitters is afhankelijk van een constante stroom van voedingsstoffen van hoge kwaliteit. Vers fruit, groenten, en eiwitten bevatten de stoffen die de hersenen nodig heeft om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden, waardoor tevens de hormoonproductie in balans blijft. Schrap geraffineerde voedingsmiddelen. - voldoende gezonde vetten te eten. Vetten zijn essentieel voor de productie van hormonen en neurotransmitters. Zonder voldoende inname van vet is het onmogelijk voor het lichaam om voldoende serotonine aan te maken. Vermijd voedingspatronen die arm zijn aan vet, en kies voor gezonde vetten. - vitamine B-supplementen te slikken. Alle vitamine B’s bevorderen de productie van serotonine, maar vooral een tekort aan B6, B9 en B12 kan invloed hebben op het humeur. Ze verminderen angst en depressie. - stimulerende middelen en andere chemicaliën te vermijden. Suiker, cafeïne en alcohol geven een tijdelijke vlaag van feel good stofjes. Maar deze substanties zorgen op langere termijn ervoor dat de hersenen verminderd werken wat betreft het in balans houden van de stemming. Beperk de inname ervan. Daarnaast is het belangrijk kunstmatige zoetstoffen te vermijden, omdat deze het natuurlijke hormonale proces verstoren. - zonlicht te koesteren. Zonlicht stimuleert de aanmaak van serotonine. Dagelijks voldoende licht bevordert het humeur en het energieniveau.

Bronnen:
http://jessevandervelde.com/serotonine-de-...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100