Moet ik om een verdoving vragen bij het boren en vullen van gaatjes?

Aanstaande zaterdag is het zover. Er moet een 2-vlaks vulling geplaatst worden. Op de vraag of ik verdoofd wilde worden, heb ik nee geantwoord.
Zo'n injectienaald in mijn gehemelte vind ik maar onprettig en pijnlijk. Echter hoe pijnlijk is nu zo'n 2-vlaks vulling?
Het is alweer 5 jaar geleden dat ik gaatjes had en ik weet het gewoon niet meer. Dus:
Moet ik nu wel of niet om een verdoving vragen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Antwoorden (13)

Wat je ook kunt vragen, veel tandartsen doen dit tegenwoordig: of de plek waar de verdoving gezet wordt, zélf eerst verdoofd kan worden met een creme voordat hij prikt. Dan is die prik zelf ook niet pijnlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verschilt per persoon en per plek waar geprikt wordt. De vraagsteller zegt niet voor niets dat hij zo'n prik pijnlijk vindt.
Bij mij is het nooit echt pijnlijk geweest, en doe het zonder verdoving. Bij wortelkanaal behandeling heb ik wel om verdoving gevraagd.

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe pijn gevoelig je bent. Je gaat het zeker voelen als er geboord wordt, en zeker als er bij de zenuw spul gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het doen hoor: gewoon een spuitje vragen!
Je ligt dan veel meer ontspannen in de stoel. Het is toch een aardige vulling die je gaat krijgen en die moet netjes uitgeboord worden.
Ik vraag zelf wel altijd aan de tandarts hoe diep hij moet boren en dan beslis ik terplekke.
Het is maar net hoeveel je kunt verdragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet uiteraard niet hoe gevoelig je bent, maar de pijn valt meestal nog wel mee, alleen de laatste keer niet, toen die lichtelijk een zenuw raakte.

Waar hebben we het eigenlijk over: het boren is doorgaans in uiterlijk 10 seconden voorbij, zo'n verdoving heb je de halve dag last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Wat voor verdoving krijg jij? Ik heb 0,2 seconden last van de verdoving, namelijk bij het prikken. Terwijl je in de stoel ligt merk je niks van de verdoving. Daarna hangt je lip er hooguit een half uurtje wat raar bij  --  ALS er al in de buurt van je lip is geprikt. Normaal gesproken wordt er elders in de kaak geprikt, en heb ik helemaal nergens last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De laatste keer dat ik een verdoving gehad heb (oke, dat was voor het trekken van een tand, misschien dat ze dan iets sterkers geven) liep ik de halve dag rond met een mond die niet aanvoelde alsof die van mij was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist - al kan ik met één gaatje dat een keer gevuld en bij uitvallen van de vulling opnieuw gevuld (volledig uitgehold en gevuld) is niet echt er over meepraten, maar een verdoving lijkt me nonsens. Mijn dochter heeft ook een gaatje, ook zonder verdoving, ook nergens last van.
Bij een wortelkanaalbehandeling is het een ander verhaal, maar een vulling in alleen de tand zelf is zo oppervlakkig, dat ik zo'n paardenmiddel nergens voor nodig vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of een verdoving nonsens is, kun je nooit voor een ander uitmaken! Dat de één ergens geen last van heeft, is geen argument om de ander pijn te laten lijden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Marleen, voor het eerst ben ik het grondig met je oneens. Hoeveel pijn iets doet, hangt af van iemands pijngrens. Die is persoonlijk, en nauwelijks te beïnvloeden, zeker niet voor iets dat slechts af en toe gebeurt zoals het boren van een gaatje. Hoeveel pijn het boren doet, hangt daarnaast heel sterk af van hoe dicht de zenuwen bij de te boren plek zitten. Dat verschilt van persoon tot persoon. Wat de ene persoon nauwelijks voelt, zal voor de andere persoon ondraaglijk zijn, puur doordat bij die laatste persoon de zenuwen meer in de tand/kies liggen dan bij die eerste persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suzy : maar het DOET geen pijn, het is alleen een vreselijk rokgevoel, dat gepoer in je mond. Maar pijn ?? Nee, dat kan ik er met de beste wil van de wereld niet uithalen. Tandsteen verwijderen, met zo'n hakie, dát doet pijn.
Bij diepere behandelingen (als ze zenuwen kunnen gaan raken) kan ik het me inderdaad wel levendig voorstellen. Vragensteller heeft het echter niet over een wortelkanaalbehandeling of een kroon plaatsen, maar een doodgewone tweevlaks vulling. (Een iets meer dan de piekleine eenvlaksvulling op het kauwvlak dus).
Cryofiel
14 jaar geleden
@Marleen, hier wijkt mijn gevoel duidelijk af van het jouwe. Ik vind tandsteen verwijderen een klein beetje onaangenaam. 't Is gepoer in je mond, en het maakt een onaangenaam geluid, maar ik heb er ab-so-luut geen last van. Ik voel het, maar pijn? Nee, zekers niet. Bij boren geeft mijn tandarts meestal aan of ze verwacht dat het pijn gaat doen. Zij weet van de röntgenfoto's bij welke kiezen de zenuwen dieper of ondieper liggen. Zo kan ze heel goed voorspellen hoe pijnlijk het gaat worden. Afhankelijk daarvan geeft ze me zonder te vragen een verdoving, of stelt ze meteen voor geen verdoving te geven, of vraagt ze het - in dat geval beginnen we zonder verdoving, en geef ik een seintje als de pijn te erg wordt, waarna ze alsnog een prik geeft. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat een simpel gaatje boren heel erg pijnlijk kan zijn! Het is dat een gekneusde rib langer duurt, maar anders had ik liever een minuut lang een gekeusde rib dan een minuut lang de pijn van het boren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ouders waren vroeger ook van het 'nonsens, zo'n verdoving'. Ze hadden me goed gedrild, ik weigerde zo'n verdoving, terwijl de tandarts het wel aanbood. Ik heb daardoor heel wat pijn geleden. Ik ben niet kleinzerig (en was dat op die leeftijd ook al niet), maar het deed gewoon écht pijn. Zoveel pijn, dat blijkbaar zo zichtbaar was door mijn verkramping, dat de tandarts ophield met boren omdat hij me dat niet meer aan wilde doen. Zelf vind ik tandsteen verwijderen met zo'n hakie dan weer niet zo bijzonder. Wil dat zeggen dat het bij *jou* dus ook geen pijn doet, dat dat 'nonsens' is? Zo niet, dan snap je waarschijnlijk mijn punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@marleen: Ik sluit me bij bovenstaande reactie-gevers aan. Boren kan heel pijnlijk zijn als de zenuw vlak bij het boorgat ligt. Mijn laatste behandeling zat ik ook bijna tegen het dak van de pijn.
Tandstaan verwijderen kan ook pijnlijk zijn, maar doorgaans heb ik liever dat ze mijn tandsteen verwijderen dan boren.
Het is erg pijnlijk, maar het hangt er ook vanaf hoe diep dat de tandarts moet gaan... Dat kan ik van hieruit niet inschatten... En hoe goed kun je tegen pijn, dat kan ik ook niet inschatten...
Ik wil dat nooit een verdoving, niet omdat ik pijn wil lijden, maar omdat ik gemerkt heb dat als ik het niet laat verdoven ik per saldo de minste last heb van alles... Het doet inderdaad even heel erg pijn, maar het is meteen weer verdwenen... Heb je daarentegen wel verdoving gekregen, dan voel je toch iets, (vergeet die additionele prik niet) en duurt het nog uren voordat alles weer normaal is in je gevoel... Dus ik besloot om niet meer te verdoven en ik heb daarbij ook gemerkt als ik in staat blijf om compleet ontspannen in die beruchte stoel te zitten, dat het heel erg meevalt... Voor mij is het een mooie manier om eens even goed intense pijn te voelen en te kijken wat dat met me doet... Ik kies er niet voor, maar ik heb geen keuze, het moet toch gebeuren...

Ik kan jou niet adviseren wat te doen, ik kan je alleen maar laten zien hoe het voor XiniX is en de afweging die ik voor mezelf genomen heb... Zonder verdoving is kort maar krachtig en met verdoving, moet je bijna wel een uurtje gaan slapen om alle ongemakken naderhand te doorstaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed dat je erbij zet dat dit geen advies is maar jou beleving. Plus puntje.
persoonlijk zou ik me absoluut laten verdoven. een gaatje vullen kan erg pijn doen, een klein spuitje daarentegen plaatselijk zal je veel minder voelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk erg persoonlijk hoeveel pijn je kunt en wilt verdragen. Zelf heb ik nooit een verdoving gehad bij een vulling. Zie er altijd wel tegenop maar achteraf valt het altijd weer mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het valt altijd weer mee. +1. Ik kan het weten, als bakkersdochter (altijd meelstof in de lucht, dus nooit echt schone tanden) had ik vroeger soms 5 of 6 gaatjes per jaar.
Ha, die Jojo;

Het nadeel van een verdoving is inderdaad de prik en het lamme gevoel in je mond de paar uur erna. En als je goede ervaringen hebt met boren en vullen kun je dat ongemak vermijden door je niet te laten verdoven. Ik heb zelf de laatste jaren gemerkt dat ik in mijn gebit een stuk gevoeliger ben geworden voor boorwerk en kies dus wel voor een verdoving; dan maar dat prikje, maar ik zit wel een stuk minder gespannen in de stoel; ook voor de tandarts fijner werken. Vraag anders zijn voorkeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een keer een gaatje laten boren zonder verdoving, en ik voelde er eigenlijk heel weinig van. Nu vertelde de tandarts me wel dat hij heel oppervlakkig geboord heeft, dus of dat in jouw geval zo zal zijn dat weet ik niet. Leg het eens voor aan de tandarts. Voor mij scheelde het in ieder geval dat ik er daarna meteen vanaf was en niet nog dagen met een pijnlijke wang rondliep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De keuze voor wel of geen verdoving is heel persoonlijk. De een heeft nauwelijks pijn tijdens een tandheelkundige behandeling en vindt het een bezwaar dat een verdoving pas na een paar uur is uitgewerkt. De ander kan pas relaxen in de stoel als de te behandelen tand of kies goed verdoofd is. En uiteraard kun je ook tijdens de behandeling vragen om een verdoving, omdat de pijn te vervelend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij mijn tandarts voel ik de verdovingsprik helemaal niet hij gaat eerst met een creme over het tandvlees. ik zou het echt niet zonder verdoving doen.
14 jaar geleden
Ja hoor dat mag en kan. Bij onze tandarts vragen ze het bij voorbaat al.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik laat helemaal niks boren zonder verdoving brrr
de verdoving zelf vind ik niet pijnlijk.
maar mis ben jij wat harder dan ik...