Moet ik om een verdoving vragen bij het boren en vullen van gaatjes?

Aanstaande zaterdag is het zover. Er moet een 2-vlaks vulling geplaatst worden. Op de vraag of ik verdoofd wilde worden, heb ik nee geantwoord.
Zo'n injectienaald in mijn gehemelte vind ik maar onprettig en pijnlijk. Echter hoe pijnlijk is nu zo'n 2-vlaks vulling?
Het is alweer 5 jaar geleden dat ik gaatjes had en ik weet het gewoon niet meer. Dus:
Moet ik nu wel of niet om een verdoving vragen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Wat je ook kunt vragen, veel tandartsen doen dit tegenwoordig: of de plek waar de verdoving gezet wordt, zélf eerst verdoofd kan worden met een creme voordat hij prikt. Dan is die prik zelf ook niet pijnlijk.

Bij mij is het nooit echt pijnlijk geweest, en doe het zonder verdoving. Bij wortelkanaal behandeling heb ik wel om verdoving gevraagd. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe pijn gevoelig je bent. Je gaat het zeker voelen als er geboord wordt, en zeker als er bij de zenuw spul gebeurt.

Ik zou het doen hoor: gewoon een spuitje vragen! Je ligt dan veel meer ontspannen in de stoel. Het is toch een aardige vulling die je gaat krijgen en die moet netjes uitgeboord worden. Ik vraag zelf wel altijd aan de tandarts hoe diep hij moet boren en dan beslis ik terplekke. Het is maar net hoeveel je kunt verdragen...

Ik weet uiteraard niet hoe gevoelig je bent, maar de pijn valt meestal nog wel mee, alleen de laatste keer niet, toen die lichtelijk een zenuw raakte. Waar hebben we het eigenlijk over: het boren is doorgaans in uiterlijk 10 seconden voorbij, zo'n verdoving heb je de halve dag last van.

Het is erg pijnlijk, maar het hangt er ook vanaf hoe diep dat de tandarts moet gaan... Dat kan ik van hieruit niet inschatten... En hoe goed kun je tegen pijn, dat kan ik ook niet inschatten... Ik wil dat nooit een verdoving, niet omdat ik pijn wil lijden, maar omdat ik gemerkt heb dat als ik het niet laat verdoven ik per saldo de minste last heb van alles... Het doet inderdaad even heel erg pijn, maar het is meteen weer verdwenen... Heb je daarentegen wel verdoving gekregen, dan voel je toch iets, (vergeet die additionele prik niet) en duurt het nog uren voordat alles weer normaal is in je gevoel... Dus ik besloot om niet meer te verdoven en ik heb daarbij ook gemerkt als ik in staat blijf om compleet ontspannen in die beruchte stoel te zitten, dat het heel erg meevalt... Voor mij is het een mooie manier om eens even goed intense pijn te voelen en te kijken wat dat met me doet... Ik kies er niet voor, maar ik heb geen keuze, het moet toch gebeuren... Ik kan jou niet adviseren wat te doen, ik kan je alleen maar laten zien hoe het voor XiniX is en de afweging die ik voor mezelf genomen heb... Zonder verdoving is kort maar krachtig en met verdoving, moet je bijna wel een uurtje gaan slapen om alle ongemakken naderhand te doorstaan...

persoonlijk zou ik me absoluut laten verdoven. een gaatje vullen kan erg pijn doen, een klein spuitje daarentegen plaatselijk zal je veel minder voelen

Het is natuurlijk erg persoonlijk hoeveel pijn je kunt en wilt verdragen. Zelf heb ik nooit een verdoving gehad bij een vulling. Zie er altijd wel tegenop maar achteraf valt het altijd weer mee.

Ha, die Jojo; Het nadeel van een verdoving is inderdaad de prik en het lamme gevoel in je mond de paar uur erna. En als je goede ervaringen hebt met boren en vullen kun je dat ongemak vermijden door je niet te laten verdoven. Ik heb zelf de laatste jaren gemerkt dat ik in mijn gebit een stuk gevoeliger ben geworden voor boorwerk en kies dus wel voor een verdoving; dan maar dat prikje, maar ik zit wel een stuk minder gespannen in de stoel; ook voor de tandarts fijner werken. Vraag anders zijn voorkeur.

Ik heb een keer een gaatje laten boren zonder verdoving, en ik voelde er eigenlijk heel weinig van. Nu vertelde de tandarts me wel dat hij heel oppervlakkig geboord heeft, dus of dat in jouw geval zo zal zijn dat weet ik niet. Leg het eens voor aan de tandarts. Voor mij scheelde het in ieder geval dat ik er daarna meteen vanaf was en niet nog dagen met een pijnlijke wang rondliep.

De keuze voor wel of geen verdoving is heel persoonlijk. De een heeft nauwelijks pijn tijdens een tandheelkundige behandeling en vindt het een bezwaar dat een verdoving pas na een paar uur is uitgewerkt. De ander kan pas relaxen in de stoel als de te behandelen tand of kies goed verdoofd is. En uiteraard kun je ook tijdens de behandeling vragen om een verdoving, omdat de pijn te vervelend is.

bij mijn tandarts voel ik de verdovingsprik helemaal niet hij gaat eerst met een creme over het tandvlees. ik zou het echt niet zonder verdoving doen.

Ja hoor dat mag en kan. Bij onze tandarts vragen ze het bij voorbaat al.!

ik laat helemaal niks boren zonder verdoving brrr de verdoving zelf vind ik niet pijnlijk. maar mis ben jij wat harder dan ik...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100