Hoe kun je laten vastleggen dat je geen donor-organen wilt ontvangen?

Op http://www.donorregister.nl/ heb ik ingevuld: "Nee, ik geef geen toestemming" (keuze 2). Ik wil dus niet dat mijn organen beschikbaar worden gesteld voor transplantatie na mijn overlijden.

Maar ik wil ook geen donor-organen 'ontvangen'. Waar en/of hoe kan ik dat officieel kenbaar maken?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb woensdag een afspraak met mijn huisarts(en), om dit eens aan te kaarten. Om die reden laat ik mijn vraag een paar dagen langer open, zodat ik na dat gesprek jullie even kan laten weten wat hij/zij erover zegt. Iedereen nogmaals heel erg bedankt voor de antwoorden en reacties!

Toegevoegd na 1 week:
Zojuist een date met een van mijn huisartsen gehad over dit onderwerp. Hij kon er heel kort over zijn: het is formeel niet vast te leggen. Wat hij wel kan doen - en dat gaat hij dan ook doen - is een notitie toevoegen aan mijn dossier, waarin mijn voorkeur staat.

Nogmaals bedankt jullie!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een antwoord heb ik niet, maar ik ben wel benieuwd waarom je geen organen zou willen ontvangen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wrs geloofsovertuiging?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuses, ik zie jullie reacties nu pas.
Om te voorkomen dat dit een discussie wordt, ga ik liever niet in op vragen of veronderstellingen.

Het beste antwoord

Dit kun je niet officieel kenbaar maken.
Je kan proberen een wilsverklaring op te stellen en deze stelselmatig (dwz jaarlijks) laten (ondertekenen)tekenen door een medicus (je huisarts). Inhoudelijk is dit alleen niet heel veel waard. Een medicus zal in noodsituaties zijn uiterste best doen om je te redden. Hem/haar kun je dit ook moeilijk kwalijk nemen, hier wordt een eed voor afgelegd. Aan de andere kant zijn er ook niet heel veel noodsituaties waarbij iemand per direct een donororgaan nodig heeft. Bij minder spoedeisende zaken kan in overleg worden besloten (wet op geneeskundige behandelingsovereenkomst; WGBO) een alternatieve behandelingsroute te nemen. Dit kan dan inhouden dat je een suboptimale behandeling krijgt, waardoor je kunt komen te overlijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb gezocht voor je maar ik kan eigenlijk nergens een optie vinden dat je aan kunt geven dat je geen donor organen wilt ontvangen. Het is wel bekend dat meer mensen geen organen willen ontvangen, zie daarvoor http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/publicaties/boeken/bevolkingstrends/archief/2012/2012-houdingen-tav-orgaandonatie-bt.htm

Ook op de website met de veelgestelde vragen over donorregistratie staat niets. http://www.donorregister.nl/veelgestelde_vragen/registratie/default.aspx

Ik denk daarom dat het moeilijk is om dit überhaupt te laten registreren. Je kan het natuurlijk altijd doorgeven aan je nabestaanden, zo kunnen zij er evt een stokje voor steken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, en ook voor de moeite die je hebt genomen om te zoeken. Dat had ik zelf ook al gedaan :) Tegenwoordig moet alles officieel worden vastgelegd.. waarom dit dan niet? Ik vind het vreemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is eigenlijk ook wel raar... Nou ja, dat komt vanzelf wel denk ik. Het moet gewoon een keer in het nieuws komen o.i.d.
Dat hoef je niet vast te leggen.

In de praktijk is het niet zo dat als je plotseling een hartaanval krijgt er een arts naast je staat en zegt "we hebben er nog een op voorraad, stop er dat maar in", om maar een voorbeeld te noemen.

Als je een donororgaan nodig hebt dan gaat daar een doorgaans langdurig proces aan vooraf met veel ziekte en lang wachten op een geschikt orgaan. Tijdens dit hele proces ben je geestelijk gewoon in staat aan te geven dat je geen transplantatie wilt.

Maar om heel eerlijk te zijn vraag ik mij af of je je standpunt volhoudt als je in zo'n situatie beland. En ik hoop voor je dat je dit nooit zult hoeven meemaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk gelijk, zeker wat betreft de "voorraad" :)
Maar ik blijf het vreemd vinden, dat ik het één wel kan aangeven en het ander niet - met name in bijv. een noodsituatie (zie het antwoord van Chbse).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor noodsituaties kun je een niet reanimeerpenning aanvragen (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/euthanasie/vraag-en-antwoord/wat-is-een-niet-reanimerenpenning.html). Je geeft dan aan dat je niet gereanimeerd wil worden. Maar waarschijnlijk schiet je dan door, althans ik ga ervan uit dat je bij een hartstilstand wel gereanimeerd wilt worden. Gezien de procesgang bij bij orgaantransplantaties (ziekteproces, wachtlijsten en dan ook nog moeten matchen in verband met mogelijke afstoting) is het niet verwonderlijk dat er geen"www.ikwilgeendonororgaanontvangenregister.nl" is. Er zijn al genoeg procedures, regels en registers in dit land, laten we het dan vooral bij zinvolle proberen te houden. Als je plotseling overlijd kun je niet meer aangeven dat je je organgen wel/niet ter beschikking wilt stellen. Het traject andersom geeft je ruimte genoeg om aan te geven wat je wilt. En mocht je bijvoorbeeld in coma raken dan denk ik dat op ethische gronden gekozen wordt voor iemand die er direct baat bij heeft boven een coma patient (althans dat zou ik doen). Overigens vind ik het jammer dat je je organen niet ter beschikking wilt stellen, maar waardeer ik het dat je de consequentie doortrekt.
als een van je organen erg slecht is dan wordt je benadert door een dokter dan kun je aangeven of je donororganen wil of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga er van uit dat je altijd iets bij je hebt waarop staat: Bij ongeval waarschuwen die en die, daar zou je bv ook bij kunnen zetten dat je geen donororganen wenst te ontvangen,zet er wel je handtekening onder zodat het officieel is!
Je kunt dit ook bij je legitimatie bewijs,ziekenfondskaartje e.d doen dus meerdere keren zodat je zeker weet dat het gezien wordt!
Uiteraard is het ook belangrijk om eventuele familie hiervan op de hoogte te stellen zodat zij dit,mocht jij zelf niet (meer) aanspreekbaar zijn,dit ook kunnen melden!

Toegevoegd na 10 uur:
Zoals ik het heb omschreven lijkt het er op dat dit antwoord alleen in geval van ongeval is maar uiteraard is bv een briefje bij je ziekenfonds/verzekeringspapieren (zoveel mogelijk plekken waar je denkt dat het gezien wordt) ook verstandig als je thuis of in het ziekenhuis bent ,het zelf niet kunt vertellen,zodat het altijd vindbaar is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Nee, ik heb zoiets niet bij me. Alleen het donorcodicil waarop mijn keuze staat. Goeie tip wel, om het daar bij te voegen en ook het kenbaar maken aan familie en vrienden.