wat kun je het beste tegen een zere nek doen?

Ik kan mijn nek al twee dagen niet bewegen, dat doet zo zeer. Ik denk dat ik laats verkeerd heb gelegen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

masseren, warm houden, kruidenkussentje warm maken en die op je nek leggen, goed kussen en matras gebruiken b.v. van tempur daar heb ik persoonlijk ook veel baat bij, zorg dat er geen tocht is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Overbelasting en foute belasting van de spieren die aanhechten aan
de basis van de schedel door te zwaar of langdurig tillen. Dit kan ook
voorkomen bij beroepen waarbij men de hele dag moet typen of
schrijven en, onbewust, de schouders heft.

Zelf doen: Warmte, rekken en hoofd zijwaarts laten "hangen" en massage. Voorkom plotseling voorover bewegen van het hoofd.
Probeer de houding te verbeteren bijvoorbeeld door het bureaublad te verhogen of verlagen of iets voorover te kantelen.
Ga rechtop zitten en voorkom dat u de schouders gaat heffen tijdens het werk. Neem eventueel een paracetamol.
Medisch: Fysiotherapie. De oorzaak moet echter ook worden behandeld.

Toegevoegd na 6 minuten:
Oefeningen tegen nekpijn;
Plaats de toppen van uw vingers op uw schouders. Maak een voorwaartse cirkelvormige beweging met de schouders.
Maak nu dezelfde cirkelvormige beweging naar achteren. Ontspan en herhaal.
Buig het hoofd zo ver mogelijk naar links en probeer uw linkerschouder te raken met uw linkeroor. Maak echter geen draaibewegingen met het hoofd gedurende deze oefening. Ontspan en herhaal.
Herhaal oefening naar rechts.

Leg uw handen plat op uw knieën. Trek uw kin in. Buig zachtjes het hoofd naar voren en probeer uw borst te raken met uw kin.
Buig zachtjes het hoofd zo ver mogelijk naar achteren. Ontspan en herhaal.
Rol het hoofd voorzichtig en langzaam en beschrijf een grote cirkel. Begin naar links. Ontspan en herhaal.
Herhaal oefening naar rechts.

Warm houden is in de eerste instantie een vereiste.
Beterscahp ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een goeie massage kan soms heel goed helpen,dan moet je je man is even lief aan kijken miss dat die dat wel wil doen.of je zusje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral warm houden. En een das omdoen als je naar buiten gaat.

Verder kan insmeren met een zalf tegen spierpijn helpen.
Deze zalf maakt het pijnlijke gebied ook warm.

En kijk of je kussen niet veel te dik of te dun is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou je nek met een infraroodlamp kunnen bestralen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
WARM HOUDEN MET EEN SHAWL EROM HEEN.
Verder een ontsteking remmende pijnstiller zoals
Naproxen/Ibuprofen/Voltaren.
Belasting vermijden zoals autorijden veel bewegen in verschillende richtingen, de nek rust gunnen door te liggen, zodat de nek het gewicht van het hoofd niet hoeft te dragen.
Wanneer het na enige dagen niet sterk verbetert, arts raadplegen.
Bij tevens onderhuidse purperen bloedinkjes arts DIRECT waarschuwen, desnoods via 112 (kans dat het NEKKRAMP is)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat je in beweging blijft!!!! Anders gaan je spieren nog vaster zitten. Houdt je nek een beetje warm, doe een sjaal om of iets dergelijks. Hoe pijn het ook doet, blijf in ieder geval gewoon bewegen en dan gaat het geleidelijk aan wel weg.
Het is natuurlijk ook een leuke smoes om jezelf eens lekker te laten masseren;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rode lamp (warmte) of hete kruik, pijnstillers gebruiken om de verkeerde houding op te heffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- warme douche of een lekker warm bad!
- Kersenpit in je nek leggen
- Blijven bewegen!!! (heel erg belangrijk)
- Zoek een lekkere masseur die t ff los maakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste oplossing: ga naar de fysio. Die weet precies wat er voor jou nek nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zere plek verwarmen. Dit kan met een warme douche (vanwege de warmte en het masserende effect van de straal) maar ook een verwarmd kersenpitkussen of een warme kruik in de nek leggen kan goed helpen.
Daarnaast is zo normaal mogelijk blijven bewegen erg belangrijk. Worden de klachten na drie à vijf dagen niet minder dan zou ik zeker de huisarts er naar laten kijken.
Deze kan dan bekijken wat er aan de hand is en je eventueel doorverwijzen naar bij voorbeeld een fysiotherapeut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou heel goed kunnen.
Tijgerbalsem is een goed middel voor de pijnlijke spier.
Het zal wel even vervelend zijn vanwege de onaangename geur maar dat moet je er voor over
hebben. Doe in de ochtend oefeningen waarbij je je nek van lins naar rechts ROLT. Geen plotselinge bewegingen maken of knikken.
Alles met beleid anders forseer je de boel.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het van verkeerd liggen komt is het waarschijnlijk spieren kwestie oplossing warmte ,massage .
als het lang aanhoud week toch even dr bellen
gr rob