Is het normaal als je je neus lichtelijk snuit, je pijn in je nek en keel voelt? (bij verm. holte ontsteking)

Dit omdat ik helemaal vol zit (ws ontstoken holtes), ben al langs de huisarts geweest en heb antibiotica en pijnstiller gehad.
Maar ik was vergeten te vragen hoe die nekpijn veroorzaakt word.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.4K

Het beste antwoord

Bijholteontsteking is vaak een gevolg van een bacteriële of virusinfectie, soms door gebitsproblemen of hooikoorts. Omdat de bijholten dichtbij de hersenen liggen kan een bijholteontsteking gevaarlijk zijn.
Er bestaan meerdere bijholten dus ook meerdere soorten bijholte-ontstekingen. Een kaakholte-ontsteking is ook een ontsteking van een van de neusbijholten.
Pas als er zich slijm (snot) gaat ophopen in één of meer bijholten is er sprake van een bijholteontsteking. Klachten ontstaan wanneer het slijm zich ophoopt in de bijholten doordat het slijmvlies gezwollen raakt en de afvoergangetjes geheel of gedeeltelijk verstopt raken. Door de druk in de bijholten kunnen er pijnklachten optreden.
Een ontsteking kan zich ook vrij makkelijk verspreiden van de ene naar de andere bijholte.
Een voorhoofdsholteontsteking gaat meestal vanzelf weer over en duurt niet langer dan vier weken. Over het algemeen zijn de klachten binnen een week verdwenen. Een niet goed behandelde bijholteontsteking kan chronische klachten veroorzaken.
Van pijn in de nek heb ik nooit gehoord. De klachten zijn vaak; hoofdpijn en pijn in de bovenkaken of achter de ogen zijn de belangrijkste verschijnselen van bijholteontsteking. Ook kan er een drukkend gevoel of vol gevoel zijn in het hoofd en de kiezen en kan pijn doen bij het kauwen. Verder is er meestal een verstopte neus, vaak met geelgroen slijm. Dit slijm kan ook achter in de keel terechtkomen, waardoor je gaat hoesten.
De pijn is vooral 's ochtends en word erger bij voorover bukken. Je kunt koorts hebben en zich ziek voelen.

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Spanning, kan niets anders zijn dan spanning... En alles wat gespannen staat doet pijn als er nog meer spanning op komt even... Dus relax, niets is onder controle...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die nekpijn komt erbij omdat je spieren vast gaan zitten en verkrampen. Je keel is ook normaal. het hoort erbij en je krijgt het gratis. Daarom heet het specialisme ook KNO ( keel,neus oren). Dit omdat alles bij elkaar hoort en in elkaar over loopt wat betreft de bijholtes.
Sterkte, je bent er even zoet mee.
amc
14 jaar geleden
Bij bijholte ontsteking is het verkeerd je neus te snuiten, door het snuiten bouw je de druk in je bijholte verder op en gaat juist alles dicht zitten, waardoor de ontsteking erger wordt, hierdoor krijg je meer pijn en meer klachten en moet je meer snuiten enz.
Klinkt misschien vreemd, maar je kan beter je neus ophalen dan snuiten!
Als de ontsteking over gaat, mag je wel je neus snuiten om alles schoon te snuiten.
Bij ontstoken neusbijholte en voorhoofdholte onstekingen, kan de pijn uitstralen naar je kiezen , kaak, ogen, hoofd en nek.
Wat vaak helpt, masseer de zere kant van je neus , tussen je oog en neus in, van onder naar boven, doe het zo stevig dat je warmte gaat voelen, ga slapen op de zere kant, drink pepermunt thee om de neusslijmvliezen te laten krimpen, niet slapen in een onverwarmde ruimte, buk zo min mogelijk en doe iets aan je weerstand.

Toegevoegd na 50 minuten:
Het drinken van 3 maal daags brandnetel thee zuivert het lichaam, veel mensen hebben hier baat bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, goed antwoord Ed! Je bent me net voor, jammer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw verhaal is ook prima hoor!
Ja dat heel makkelijk, maar het kan ook zijn dat je voorhoofd holte onstoken is. Dat kan ook de oorzaak zijn i.v.m neusslijmvlies. In dit geval om dat te herstellen. kan je eventueel in een lauw water een beetje zout in doen, en roeien. en dan met een thee lepel even bijde neus gaten in in snuiven. en dan heel rustig weer snuiten. Dat helpt meestal wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een onsteking gaat het lichaam fanatiek aan de slag om weer gezond te worden. Daartoe zetten klieren op, vooral die in de nek. Hoe erger de ontsteking hoe meer je klieren opzetten en dit kan dan in de nek ook spierpijn veroorzaken.
Als je je neus snuit, zelfs heel lichtjes, dan gebruik je spieren die nu geïrriteert zijn.
Waarschijnlijk voel je al pijn als je lichtjes op de zijkant van je nek drukt.