Wat kun je doen aan een kaak die uit de "kom" schiet?

vaak schiet er achter in mijn kaak een "botje"of zo scheef, en met een beetje draaien schiet hij dan weer op de plaats
(de onderkaak)

Tijdens het eten, knapt het de hele tijd.

Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
26K

Het beste antwoord

Ik heb daar ook jaren last van gehad..
Mijn tandarts heeft mij toen een plastic bitje aangemeten, die rust gaf aan mijn kaakkommetjes.
In het begin droeg ik deze alleen s nachts, later heb ik heb ik hem ook een tijdje overdag gedragen.
Je ziet er niks van omdat hij van doorzichtig plastic is, alleen als je gaat eten, moet je er aan denken dat je het bitje er een half uur van te voren uit haalt.
Doe je dit niet, dan kun je je kaken niet op elkaar krijgen ( kauwen)
Ook heb ik een doorverwijzing gekregen naar een fisio speciaal voor mondmassage..
Alles bij elkaar heeft het mij geholpen, heb al jaren geen last meer.
Ik mag allen geen appels afbijten, dan moet ik stukken snijden, of grote happen nemen van bv een hard broodje.

Ga eens langs je tandarts en vraag hier maar eens na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel, hier heb ik t meeste aan! We gaan naar de dokter.

Andere antwoorden (10)

Gapen, en ontspannen is dan het beste wat je kunt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het vaak gebeurd: Een arts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het beetje is kun je proberen te gapen.
maar niet te vaak achter elkaar als je er stevig las van hebt. ( om kneuzingen te voorkomen.)

En zo nodig een arts bellen/naar toe gaan.

Je kunt hem trouwens ook weer goed slaan.
-Just Joke :')
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry minnetje, door gapen schiet ie juist weer uit de kom
Dan heb je waarschijnlijk overbelaste kaakkopjes.
Ga ermee naar de huisarts, die kan je doorverwijzen naar een fysiotherapeut.
Daar krijg je oefeningen om je kaakkopjes te ontspannen. Hiermee haal je de pijn weg en ook de irritaties van het geknap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dit ook al eens gehad. Bijna vond ik het wat angstig omdat ik vaak gezien heb bij iemand met een spierziekte dat de kaak volledig uit het scharnier was. Erg pijnlijk. Onder normale omstandigheden kan dit niet gemakkelijk omdat de spieren en pezen de kaak op de plaats houden. In sommige gevallen kan het zijn dat er teveel ruimte in het gewricht zit. Kaakgewrichtsklachten komen geregeld voor bij jongeren. Het is niet erg duidelijk waarom. Het is lastig dat het alleen te behandelen is met een splint (bitje).
Ook zijn er met het stijgen der jaren maar weinig mensen met klachten. Boven de 35 bijna niemand.

Bij extreme en aanhoudende last (na minimaal 1 jaar splint dragen) zijn ingrijpender behandelingen mogelijk. De kans van slagen daarvan is niet goed in te schatten op individueel niveau. Probeer het zoveel mogelijk te ontzien, voorzichtig met gapen en dergelijke. Daarmee is het bij mij weer over gegaan. Mocht dit een probleem blijven dan is een bezoek aan je huisarts wel aan te raden voor een doorverwijzing naar een fysiotherapeut. En je tandarts kan je eventueel doorverwijzen naar een gnatholoog.
Dat is een tandarts die zich speciaal bezighoudt met kaakgewrichtsklachten.

Beterschap ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
degene met deze klacht is toch echt boven de 35
Foto van je kaak laten maken bij de tandarts en om hun mening vragen!
Mijn tandarts zei de laatste keer dat we het even in de gaten gingen houden. Die van mij schiet niet uit de kom, maar knapt wel steeds, en scheef kauwen is erg pijnlijk op hetzelfde punt...

vandaar ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm... goed idee misschien.
Ik heb het al mijn hele leven... knakken, vastschieten en weer losschieten... volgens de huisarts is er niets aan te doen. Je gewrichten rondom je kaken zijn gewoon iets slapper en soepeler en dat veroorzaakt de instabiliteit.
Natuurlijk kun je ontspannen, gapen of kaakbewegingen maken, dat verlicht soms wat. Maar het zal niet helemaal weggaan.
Wellicht heb je meerdere soepeler spieren en/of gewrichten in je lichaam?

Het is irritant maar niet gevaarlijk. Je kunt altijd een fysiotherapeut om advies vragen overigens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Raadpleeg je tandarts. Als je de kaak niet "spontaan" terug krijgt op zijn plek, ermee naar de dokter of spoedeisende hulp gaan. Laat anderen ervan afblijven want met ondeskundig handelen ben je nog slechter af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is behoorlijk normaal volgensmij, je moet er alleen geen tik van maken. dus dat je het express gaat doen.
Toen de tandarts dat tegen me gezegd heeft deed ik het niet meer, en was t na een tijd gewoon weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er ook jaren last van gehad. Ik kreeg het advies om een tijdje geen harde dingen te eten, en mijn kaken niet verder dan 2cm van elkaar af te doen. Dit heeft goed geholpen, ik heb er nu nog maar zelden last van!