Is er een manier om minder slordig te worden?

Ik ben nogal selectief slordig... Bekers met drinken verwijnen op de meest rare plekken en ik raak ook telkens mijn telefoon kwijt.. Ment andere dingen heb ik dat dus niet. Ik wil graag van deze slordigheid af komen. Heeft iemand tips?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit is zo herkenbaar, ik vond ooit een beker thee terug in mijn kledingkast achter de dichte deur. Als er al iets aan te doen is, is het behoorlijk ingrijpend. Het is nl geen slordigheid, je doet gewoon meer dingen tegelijk. Je loopt met je telefoon rond maar bergt ook de was op (zoals ik dus) en dan leg je dat ding even neer zonder er bij na te denken en daarom weet je later niet meer waar hij is. Die bekers drinken ook, die sjouw je door het huis en als er iets anders gebeurt zet je ze even weg. De oplossing zou kunnen zijn: van jezelf eisen dat je een beker alleen op tafel of op het aanrecht mag zetten. Dus ben je elders en wil je hem even kwijt moet je eerst de trap af (bij wijze van) en dan weer terug naar boven. Idem met die telefoon, vaste plek kiezen en nooit nooit meer (ook niet voor heel even) ergens anders uit je handen leggen. Dat zou moeten werken maar ik zou het niet doen, als ik iets kwijt ben ga ik gewoon in gedachten na waar ik het laatste half uur was en wat ik heb gedaan en dan vind ik alles meestal weer terug. Toegevoegd na 4 minuten: PS, o ja en als je al even iets weglegt, leg het dan iets bewuster weg. Sta je op punt een beker even in een kast te zetten denk dan bij jezelf: geen handige plek,..... ik zet hem in het zicht dan vind ik hem later makkelijker terug. (maar goed, dat wegzetten doe je onbewust dus dit is lastig toe te passen).

Het betekent dat je aan bepaalde zaken minder waarde hecht dan aan andere. Dit is mijns inziens 'normaal' gedrag. Niettemin stoort het je en wil je dit veranderen. Dit is 'lastig' omdat we nu eenmaal voor een groot deel van ons functioneren op onze automatische piloot vertrouwen. Focus is hierbij het codewoord. Bepaal welke slordigheidjes je het meest storen en ga je daar op focussen. Je zult merken dat je gedrag dan zeer snel veranderd. Belangrijk daarbij is te beseffen dat je niet alle dingen tegelijk kunt veranderen. Dit dient 1 voor 1 te gebeuren. Begin eens met op te schrijven (liefst met de hand op papier!) welke gedragingen je storen.

Alles een vaste plaats geven en je zelf dwingen dit ook vast te houden. Niet denken "ik doe het zometeen wel", nee meteen op zijn vaste plaats zetten. Huissleutels, autosleutels en bepaalde belangrijke papieren die ik later wel op zou bergen....ik ben voorheen ook van alles weer aan het zoeken geweest. Nu zorg ik ervoor dat het op zijn vaste plaats ligt. Succes,

Een simpel antwoord, maar daarmee is het niet zo simpel om uit te voeren: bewust en aandachtig in het NU zijn!!! Als je aandacht hebt, je volle aandacht, voor waar je mee bezig bent, dan gebeuren de door jou genoemde dingen niet meer. Want jij bent in je gedachten als je spullen neerlegt op vreemde plekken en niet bezig met waar je daadwerkelijk mee bezig bent in het hier en nu. Geestelijk ben je op een andere plek. Misschien is een aandachtgerichte training iets voor je? Andere benaming is Mindfulness. Wat info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness

Jezelf toch echt wat discipline bijbrengen en wat structuur in bepaalde situaties aanbrengen. Bv nadat je een beker drinken hebt gepakt en leeggedronken hebt gewoon meteen de lege beker naar de vaatwasser brengen, niet de ene keer wel en de andere keer niet, gewoon altijd doen. Dit klinkt makkelijker dan het is, ik weet het, maar na een tijdje worden deze handelingen meer geautomatiseerd en kost het steeds minder moeite. Je telefoon is een mooie eerste stap, bedenk een vaste plek voor het ding bij een stopcontact, en leg hem gewoon altijd na het bellen of sms'en of wat dan ook, op die plek neer. Elke keer!! Dus ook als je lekker op de bank hangt!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100