Ik lees vaak iemand voor. Als ik begin met voorlezen lijkt het soms alsof mijn keel wordt dichtgeknepen. Dat kan behoorlijk zeer doen. Hoe komt dat?

Het komt niet door een te droge keel, ik drink vrij veel.
Het maakt ook niet uit of ik die dag weinig gepraat heb of wat meer heb gepraat. En ik heb het dus niet altijd als ik voorlees.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Amadea
11 jaar geleden
Ben je op dat moment zenuwachtig, of gewoon relaxt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben dan niet zenuwachtiger dan anders maar ik ben wel van nature een nerveus iemand. Ik ben eigenlijk nooit 100% relaxed. Ik heb wel van jongs af aan een slechte ademhalingstechniek. (Heb daar fysiotherapie voor gehad maar dat heeft niet geholpen).
Amadea
11 jaar geleden
Was dat de Alexander techniek? Zo niet, dan kan ik je aanbevelen om daar een cursus in te volgen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of het de Alexander techniek was. Ik zal eens googelen wat die techniek inhoud.

Het beste antwoord

Ik denk dat dit komt doordat je ineens wil gaan beginnen met een lang gesprek waardoor je een grote hap lucht neemt.. Het kan ook zijn dat je te snel achter elkaar doorpraat. Tip: Raadpleeg een huisarts als het echt heel pijnlijk wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kan zijn dat in de kamer waar jij voorleest de lucht te droog is. Dit kan zijn door gebrek aan ventilatie of door het ontbreken van waterverdampers. Als je dan wil beginnen met voorlezen dan haal je eerst diep adem en vervolgens krijg je last van de droge lucht in de kamer. Als dit het probleem is, dan is dat uiteraard eenvoudig op te lossen, zodat jij weer met plezier kunt voorlezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ventileer elke dag geruime tijd en met dit mooie weer staat zelfs de hele dag iets open en ik heb ook waterverdampers staan en hangen dus daar zal het niet aan liggen. Maar bedankt voor uw antwoord.
Zijn gewoon spanningen hoor, mijn keel gaat ook nog weleens "branden" als ik ergens tegenop zie.
Is niks aan te doen, zal wel overgaan als je je wat zekerder gaat voelen en het meer "onder de knie" hebt.
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan er misschien helemaal niets mee te maken hebben, maar als het niet aan de droogte in de kamer ligt, en je hebt het niet altijd, kan het misschien interessant zijn om te zien waar het over gaat in het boek als je keel dichtgeknepen wordt. Mogelijk triggert iets in het verhaal je wat met jou (verleden?) te maken heeft?
Een dichtgeknepen keel kán o.a. een uiting zijn van je aangedaan voelen.
Kristal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het bij aanvang van het voorlezen en dan weet ik nog niet waar het over gaat.