een teek is een zwart/grijs bolletje wat moeilijk te zien is maar als je met een loep kijkt kan je zelfs kleine pootjes zien. meestal is er een rood vlekje om heen te zien maar dit is pas als de teek er al een tijdje zit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een teek is inderdaad een klein grijs/bruin/zwart beestje. En glimmend bolletje, als je een teken beet heb voel je dat op eens. Opeens een beetje voel je net als een dunne naald.

Teken komen uit het gras of uit de bomen en vallen op ademhaling, kruipen rond en zoeken een warm (vochtig) plekje om te bijten. Bijvoorbeeld je liezen, oksels, onder de borst.

Dus als je lang in het bos bent geweest controleer onder de douche even de hier boven genoemde plekjes.

Hoop dat het antwoord duidelijk is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het eerste gezicht ziet een teek eruit als een insect, maar teken zijn geen insecten. Er zijn een aantal kenmerkende verschillen. Een teek kan je herkennen aan het aantal poten (let wel: volwassen teken hebben er acht, echter een tekenlarve heeft er nog slechts zes), het aantal lichaamssegmenten (delen) en het steekorgaan op de kop van de teek. De drie belangrijkste verschillen tussen insecten en teken zijn:

• Insecten hebben drie lichaamssegmenten, maar teken hebben er twee.
• Volwassen insecten hebben zes poten, maar volwassen teken hebben er acht.
• Insecten hebben vleugels en antennes, maar teken hebben die niet.

Toegevoegd na 46 seconden:
http://www.lymenet.nl/info/teek-ixodes-ricinus.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een teek is erg klein en vaak moeilijk te zien, ook omdat ze ook bijten op moeilijk vindbare plekken, zoals tussen je haar, oksels, plooien in je huid, enz.

Maar als het beestje zich helemaal vol heeft gezogen met bloed dan kan het tot 30× groter worden, en dan is het heel duidelijk zichtbaar.

Zoek maar even in google afbeeldingen met zoekterm "teek" en dan zie je precies hoe ze eruit zien.

Ik heb in ieder geval twee duidelijke foto's voor je uitgezocht, zie de foto's.

Als je denkt dat je door een teek bent gebeten, gebruik dan een speciaal pincet om de teek eruit te halen.
Gooi het beestje niet weg! Je kan het opsturen naar het RIVM, en de teek laten onderzoeken, dan krijg je te horen of het beest drager was een ziekte, en dan is het wel verstandig om medisch advies op te zoeken.
Zie de link voor de instructie van RIVM om de teek op te sturen.

Succes!