Is er een alarmeringshulpmiddel voor mensen met een spraakbeperking waarmee je met één druk op de klopt de ambulance en de politie kan alarmeren? Dank

Bij voorkeur een hulpmiddel dat vergoed wordt door de zorgverzekering en/of door de gemeente. Dank!

11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je hulpmiddelen nodig hebt, kun je bij de gemeente een aanvraag doen, zij sturen het CIZ naar je toe en die bepalen wat je nodig hebt en of het vergoed wordt, zij zoeken ook uit welk bedrijf je kan helpen, schrijf dus alles op wat je nodig hebt en ga daarmee naar je gemeente.
Wouter2011
11 jaar geleden
Dank! Waar moet ik naar toe bij de gemeente?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gewoon bij de balie vragen of bellen naar het gewone nummer. zij sturen je dan naar hun contactpersoon of maken ene afspraak voor je bij die persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou bij het WMO-loket moeten zijn voor o.a. woningaanpassingen. Maar communicatieapparatuur valt onder de zorgverzekeraar, niet de WMO.

Het beste antwoord

Bekend is de personenalarmering, dat is een alarmknop die je bijvoorbeeld om je hals kunt dragen. Wordt vooral veel gebruikt door ouderen of gehandicapten die snel (kunnen) vallen, zodat ze iemand kunnen waarschuwen als ze niet overeind kunnen komen. Tegenwoordig is het m.i. vooral handig voor ouderen: ik heb zelf zo'n alarm gehad maar betaalde elke maand voor het onderhouden van de aparte telefoonlijn (veel zorgverzekeraars vergoeden wel de apparatuur en het gebruik van de alarmcentrale, maar je moet wel zelf de aparte telefoonlijn betalen) en ben daarmee gestopt. Nu draag ik altijd mijn mobiele telefoon bij me, ik kan me namelijk weinig situaties indenken waarin ik niet zelf een nummer zou kunnen indrukken, maar wél zo'n knop. Voor mensen met een spraakbeperking of voor slechthorenden worden allerlei aparte voorzieningen (zoals een beeldtelefoon) steeds minder gebruikt, omdat we tegenwoordig sms hebben en allerlei chat voorzieningen via internet.

Zo'n personenalarm zou dus één optie kunnen zijn, maar meestal word je dan doorverbonden met de centrale en krijg je iemand aan de lijn via de intercom die vraagt wat er is. Je zou natuurlijk wel afspraken kunnen maken over signalen of over welk nummer ze moeten waarschuwen als er geen antwoord komt.

Verder zijn er de gewone huisalarmen, die zijn vaak te programmeren met verschillende noodnummers. Die nummers worden dan geactiveerd als bijvoorbeeld een ruitbreeksensor afgaat, maar kunnen ook geactiveerd worden met een noodknop. Je kunt dan een bericht in (laten) spreken dat afgespeeld wordt aan degene die opneemt, en je kunt uiteraard een noodnummer als 112 programmeren als noodnummer of - bij sommige systemen - als één van de noodnummers. Een voorbeeld van zo'n huisalarm vind je via deze link: http://reviews.conrad.nl/7866-nl_nl/045781/alecto-alecto-da-100-draadloos-alarmsysteem-reviews/reviews.htm
Dat zijn alarmcentrales die normaal gesproken niet vergoed worden, maar je zou kunnen proberen of de WMO bij wil dragen als dit de enige manier is waarop iemand hulpdiensten in kan schakelen in geval van nood.

Toegevoegd na 5 minuten:
Waarschijnlijk veel makkelijker:

"Doven, slechthorenden en spraakgehandicapten bellen voor spoedeisende hulp het alarmnummer 0800-8112. Als er geen spoed bij is, maar wel hulp nodig is, kunnen zij bellen met 0900-1844."

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/doven-en-slechthorenden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat dit precies is wat de vraagsteller bedoelt.
compleet en duidelijk. van mij een plus.
Wouter2011
11 jaar geleden
Hartelijk dank!

Andere antwoorden (2)

Er zijn apparaatjes die je omhangt en waarbij je met een druk op de knop een centrale kunt allarmeren. maar net als mn ander antwoord: ga praten met soc dienst in uw gemeente
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het probleem is dat als je een spraakprobleem hebt, dat je wel die knop in kunt drukken, maar als ze dan roepen "wat is er" kun je niet antwoorden.
Er bestaan GSM telefoon, voor o.a. ouderen, met programmeerbare alarm button.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie b.v. link: