Regelmatig menstruatie en mirena, maar toch paar keer af en toe heel erg licht bloed ?

Hoi,

Ik heb een mirena spiraaltje al 1,5 jaar en elk keer heb ik gewoon netjes regelmatig menstruatie. Nu sindskort heb ik heel erg lichte bloed die je kan zien bij t afvegen bij wc. Ene dag is dat zo voor eventjes, en dan na een week weer niet. Wat betekent dit ? Iemand idee ? Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.7K

Antwoorden (4)

Je spiraal maakt hormonen aan. Je lichaam doet dat ook. Het zou kunnen dat je spiraal niet meer geschikt is. Of dat deze vervangen moet worden. Ga even naar de huisarts die kan je zo doorverwijzen naar de gynaecoloog. En die kan je dan weer adviseren wat te doen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij de mirena spiraal is het heel vaak zo, dat vrouwen na een tijdje minder of zelfs helemaal niet meer menstrueren.
daarom word mirena vaak voorgeschreven aan vrouwen met een hele zware menstruatie.

het is dus heel normaal dat je na verloop van tijd een verandering ziet in menstruatie patroon.
ook is het mogelijk dat je korte periodes meer afscheiding krijgt (dit is dan je vervangende menstruatie).

mocht je pijn of andere klachten krijgen, of maak je je bezorgd, altijd even contact opnemen met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoogstwaarschijnlijk betekent het helemaal niets.

Het verschil van een Mirena met de gewone pil (combinatiepil) is dat de pil twee soorten hormonen bevat (een progestageen en een oestrogeen hormoon) terwijl het mirena-spiraaltje maar één type hormoon bevat, namelijk een progestageen hormoon. Hetzelfde is het geval met de minipil, de prikpil en Implanon (hormoonstaafje). Het nadeel hiervan is dat je je menstruatie niet echt kunt 'regelen', en dat je onregelmatig bloedverlies kunt krijgen.

Bij de combinatiepil kun je eigenlijk zelf kiezen wanneer je een bloeding hebt, dit doe je door een stopweek te houden. Hetzelfde geldt voor de nuvaring, de hormoonpleister, etc. Bij middelen waarbij je alleen progestagene hormonen hebt, heb je geen stopweek. Het hormoon wordt continu afgegeven. In jouw geval doet je spiraaltje dat. Vaak zie je dat bij vrouwen de menstruatie lichter wordt of zelfs helemaal verdwijnt, maar het nadeel is dat dit niet vantevoren te voorspellen is, en dat je het ook niet kunt beïnvloeden. Zo heb jij nog steeds een regelmatige menstruatie met het spiraaltje. Daaraan zie je al dat het voor iedereen anders is, want veel vrouwen zullen je vertellen dat het spiraaltje zo ideaal is omdat "je helemaal niet meer vloeit". Bij veel vrouwen IS dat ook zo, maar dus niet bij iedereen, en je weet nooit vantevoren hoe jouw lichaam gaat reageren.

Onregelmatig bloedverlies is dus simpelweg één van de nadelen van de zogenaamde "progestageen-alleen" methoden. Voor een vrouw met een hormoonspiraal is dat dus niets bijzonders. En zolang je alleen maar heel licht bloedverlies hebt, hoef je er ook niets mee te doen. Als het je niet hindert (dat is natuurlijk heel belangrijk, een anticonceptiemethode moet bij je passen als vrouw, je moet je er dus prettig bij voelen) is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals iemand hiervoor al antwoordde, zolang je geen steken of andersoortig pijn in je buik hebt, hoef je je geen zorgen te maken. Ik heb zelf al 12 jaar een mirena (niet dezelfde hoor, je wisselt om de 5 jaar) en mijn ervaring is dat er wat de bloedingen betreft geen pijl op te trekken valt. Dan is er maandenlang niets aan de hand, en dan heb je opeens weer elke maand een kleine bloeding. Waarom dit is weet ik niet. Het belangrijkste is dat je geen pijn hebt en de bloedingen niet te zwaar zijn.