Hoe leer je als Borderliner om te functioneren in de maatschappij?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline-persoonlijkheidsstoornis

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is heel erg moeilijk, je kunt makkelijker de maatschappij leren om te gaan met een borderliner....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Waarschijnlijk is deze hulp alleen weggelegd voor therapeuten die hier degelijk in opgeleid zijn.
Ook de nazorg buiten de therapie groep zal ook door gekwalificeerd personeel moeten gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker weten +
Laat je niets aanpraten.
Borderline is een stempeltje.
Neemt niet weg dat je ergens last van hebt.
De wereld is groot en jij bent klein?
NEE.
Waarom is het niet andersom?
Leer in jezelf te geloven en je weet het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb jij ooit wel eens met een echte borderliner te maken gehad waar de kinderen zijn weggehaald door justitie en kinderbescherming? En die kinderen vreselijk beschadigd zijn door vreselijke onzekerheid. Het ene moment hield ze van ze en het andere moment waren de kinderen niets meer. Een stempeltje of niet, de kinderen kunnen hier vaak de dupe van zijn. En dat stempeltje neem je deze kinderen niet zomaar weer even af.
DE maatschappij zal zich moeten aanpassen aan de borderliner, helaas een andere keuze heb jij niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste moet je het bij je eigen kunnen maar ook zeker willen erkennen. En dan in ieder geval toe durven geven, en daarna hulp zoeken om dingen anders te zien omdat deze van normaal tot heel extreeem kunnen reageren. Als je hulp krijgt helpt dit niet met een paar gesprekken maar heb je echt langdurige hulp nodig en van heel dichtbij.

Het is moeiijk om met een borderliner om te gaan, en daarom is het ook moeilijk om zonder hulp te kunnen functioneren in de maatschappij. Omdat deze je het ene moment geweldig vindt en het volgende moment ben je niets meer voor deze persoon.

Dus met goede hulp kan je geleerd worden te functioneren in de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dikke plus lora!
gelukkig mindert het vaak wat naarmate iemand met borderline de dertig is gepasseerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou inderdaad wel te wensen zijn. Dit heeft het huwelijk van mijn man kapot gemaakt en na de scheiding het kind, maar voordat instanties dit willen zien, krijg je altijd het lid op de neus dat je een vader bent die wil dat zijn kind daar weggaat. Dikke map vol op zolder met een boel ellende. Uiteindelijk hebben instanties het ook gezien maar was toen te laat.
Rieneke1
14 jaar geleden
wat een bak ellende lora.
na de scheiding zit er vaak iets scheef in de verhouding rechten van de vader en rechten van de moeder.
maar in zo'n geval is het extra zuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja uiteindelijk met justitie in aanraking te zijn geweest grepen ze in maar toen was het te laat. En is uit huis geplaatst waar hij voorlopig niet uit kon en de nodige begeleiding kreeg. Maar is nog steeds goed verpest, de tijd zal het moeten leren.
Allereerst is het goed om de hoop niet te verliezen en te geloven in je eigen kunnen. Verzet je tegen het gevoel dat iedereen tegen je is. Vervolgens kun je beginnen te leren mensen te vertrouwen. Dit is een lastig proces, want als borderliner heb je het gevoel dat anderen jouw vertrouwen voortdurend schaden. Daarom vind je het ook moeilijk je te binden aan andere mensen.

Als borderliner heb je de neiging om mensen en situaties in te delen in goed of slecht. Om mensen te kunnen vertrouwen, moet je leren nuanceren. Dat betekent dat je voortdurend leert beseffen dat er niet alleen wit en zwart is, maar dat er ook allerlei grijstinten bestaan. Wie vals zingt heeft geen vals karakter. Iemand die onaardig doet, is nog geen onaardige persoon. Je moet gaan inzien dat niet elke dag hetzelfde is. Soms gaat het beter; soms gaat het slechter. Maar weet dat je uit elk dal weer kunt opklimmen. Besef dat dit groeiproces tijd kost. Je verandert niet van de ene op de andere dag. Neem die tijd, want je hebt die tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een borderliner (bah, is een etiket) mag zich best proberen aan te passen aan de maatschappij en de maatschappij zou best wat toleranter mogen zijn jegen de "borderliner". Helaas werkt dit laatste niet zo goed in de praktijk. Wel kan een persoonlijke coach (bij voorkeur iemand de jij vertrouwt) hierbij helpend zijn en een brug helpen slaan tussen jou en de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een therapievorm, specifiek voor bordeliners kan echt een uitkomst zijn.
Je wordt bewust van je eigen gedrag en hoe je hier het beste mee om kan gaan etc.
Deze therapie heb je bijvoorbeeld 2 of 3 dagen in de week, voor de duur van 6 mnd.
Overleg eens met je therapeut, of zo'n groep wat is voor je.