Mijn zus heeft mogelijk anorexia. Wat moet ik doen?

Mijn zus is erg onzeker over zichzelf en denkt dat ze veel te dik is. Ze probeert zo min mogelijk te eten om af te vallen (terwijl ze niet dik is), maar dat loopt nogal uit de hand. Ze eet op 1 dag alleen maar 1 stuk fruit (een peer ofzo) en dan eet ze bij het avondeten minder dan een bord. Haar benen en schouders beginnen in te zakken, Mijn ouders maken zich ook erg zorgen en we denken dat ze nu een BMI van 16 heeft. Als wij het met haar erover beginnen, wordt ze heel boos. Ze heeft een nogal sterk karakter, waardoor wij haar niet naar een deskundige kunnen brengen. Wat kunnen wij doen?

Toegevoegd na 1 uur:
Ze is 17 jaar oud (bijna 18) en volgend jaar zit ze in haar examenjaar. Ze gelooft zelf niet dat ze verkeerd bezig is en loopt eerder van huis weg dan dat ze naar een deskundige gaat. Mijn moeder is huisarts en weet ook dat ze verkeerd bezig is. Ze geeft niet over en sport niet abnormaal veel, omdat ze laatst een operatie aan haar knie moest ondergaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Bedenk eerst dat anorexia een verslavingsziekte is en vervolgens hoe moeilijk het is om verslaafden ervan te overtuigen dat ze ongezond bezig zijn. Iemand met anorexia is verslaafd aan de honger, omdat die precies dezelfde stofjes genereert als bij drugsverslavingen en hardlopen. Natuurlijk speelt er meer mee, zoals weerzin tegen bepaalde voedingsstoffen zoals eiwitten maar het is belangrijk in te zien waardoor de anorexia in stand wordt gehouden.

Verdringingsmechanismen, zoals ontkenning, spelen een grote rol bij verslavingen. Als iemand met een drank-, drugs- of nicotineverslaving zelf niet enigszins gemotiveerd is dan kun je het schudden. Daarom heeft confronteren met de feiten, aandringen, drammen etc. eerder een averechts effect. Natuurlijk moet de omgeving ingrijpen als er direct gevaar dreigt. Daar zijn bepaalde criteria voor, zoals de grens leggen bij een bepaalde BMI.

Anorexia is geen flauwekul maar een ernstige ziekte, die veel te vaak fataal afloopt. Maar het is beter degene die eraan lijdt te respecteren en ervoor te zorgen dat je de relatie niet kwijtraakt. Dat is de beste basis om ook over gezondheidsaspecten en de anorexia in gesprek te komen, liefst op initiatief van die ander, in dit geval jouw zus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je ouders moeten natuurlijk gewoon wél met haar naar een deskundige gaan, om te beginnen bij de huisarts. Ik weet niet hoe oud jouw zus is, maar haar ouders zijn de eerst aangewezen personen om haar de hulp te bieden die ze nodig heeft. Dat zij daar niet voor open staat, is een van de kenmerken van (beginnende) anorexia. Het is dus zaak om die onwil te doorbreken en haar desnoods mee te sleuren naar de huisarts. Die kan met haar gaan praten en haar doorverwijzen naar de hulpverlening die ze nodig heeft.

In het uiterste geval - ze wil echt niet en werkt totaal niet mee - kun je haar bij wijze van shocktherapie de volgende video laten zien van een jong meisje dat onlangs is doodgegaan aan anorexia:

http://www.youtube.com/watch?v=2SvX3Ij-02M.

Kijken of ze dan nog steeds op een dieet van een stuk fruit per dag blijft zitten. Waarschijnlijk schrikt ze er zo van dat ze het wel uit haar hoofd laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij gaat dit filmpje alleen maar averechts werken!!!
ik raad je aan haar NIET naar dit filmpje te laten kijken!
(ze zal alleen maar bevestigd worden in haar denken) "zie je wel, zo erg is het bij mij niet!" "zover laat ik het echt niet komen!" "ik heb het in de hand!" "zij niet!" dit is zoals iemand met een eetstoornis denkt!!!
(helaas weet ik dit uit eigen ervaring en kan ik dit allemaal navertellen, bij mij is het uiteindelijk goed afgelopen en kan ik met recht zeggen dat ik GENEZEN ben van deze ziekte)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap ook wel dat het gecompliceerd is en dat een eng filmpje op internet misschien niet het beoogde effect heeft, maar ik ben wel een voorstander van een harde aanpak. n met hard bedoel ik niet dat je zo iemand moet gaan treiteren en tergen, maar dat je er in het beginstadium al korte metten mee moet maken. Een softe benadering is mijns inziens niet de juiste weg. Praten, praten, praten, zou ik in eerste instantie doen. Maar als dat niet werkt, omdat zo'n meisje zo'n enorm bord voor haar kop heeft, dan moet je gewoon ingrijpen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft geen zachte heelmeester te zijn maar liefst wel een heelmeester met kennis van zaken. Eindeloos praten heeft weinig zin als je niet weet waarover. Dan zit je zo'n meisje alleen maar suf te lullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik citeer Keesvi: "Eindeloos praten heeft weinig zin als je niet weet waarover. Dan zit je zo’n meisje alleen maar suf te lullen." Alsof ik degene ben die met haar moet praten! Haar ouders (haar moeder is notabene huisarts) moeten met haar praten! Suf lullen, wat een respectloze opmerking. Weet je wat Cees, laten we gewoon NIET met elkaar praten, dát is de weg die jij kennelijk bewandelt als je zusje / dochter in nood zit. En krol vindt het bespottelijk, zo'n filmpje. Prima, maar dan heb je echt niet verder gelezen en gekeken dan je neus lang is. Steek je kop maar in het zand, prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou niet weten wat er respectloos is aan mijn commentaar. Kennelijk ben je in je wiek geschoten door de ongezouten kritiek op je antwoord en je reacties. Je interpretatie, dan maar niet praten, slaat kant noch wal. Ik ben er, zoals ik aangaf, een voorstander van om contact te houden maar dat raak je juist kwijt door alsmaar op dat meisje in te praten. Zeker als je daarbij niet gehinderd wordt door kennis over anorexia moet je dat niet doen. Anorexia is geen bord voor de kop. Dát vind ik, met alle respect, een respectloze opmerking waardoor je blijk geeft niet gehinderd te worden door professioneel inzicht. Anorexia is een bijzonder ernstige ziekte, waarin het slachtoffer volledig gevangen zit. Daar is deskundige hulp voor nodig en geen goedbedoelende familieleden die het varkentje wel even zullen wassen omdat ze denken dat die deskundigen alleen maar slap zitten te lullen. Sorry, soft zitten te lullen. Als familielid doe je er, nogmaals, het beste aan die familierelatie in stand te houden, waarbij je je eigen beperkingen respecteert en daardoor ook die ander. Lees nu gewoon eens even terug als je boosheid gezakt is. Dan zie dat ik verre van ongenuanceerd ben in mijn uitspraken, zoals jij wel suggereert. Goed, ik ben me er heus wel van bewust dat ik direct taalgebruik niet schuw, en misschien val je daar vooral over, maar dat is iets anders. Ik geloof heus wel dat je het allemaal goed bedoelt maar m.i. sla je de plank mis met je remedies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
RAAKT kant noch wal...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog iets, waarbij het geenszins mijn bedoeling is om je te bestoken met tekst. Maar je gaf aan dat haar ouders met haar dochter zouden moeten praten met de nadruk op haar moeder, die huisarts is. Juist een professional in de gezondheidszorg zou zich heel erg bewust moeten zijn van zijn mogelijkheden en onmogelijkheden. Een huisarts is niet speciaal ter zake deskundig op het gebied van anorexia. Daar komt bij dat juist bij problematiek op het psychiatrische vlak je met de combinatie professional/familielid heel snel onnodige risico's loopt als je zelf gaat dokteren. Ik weet dat maar al te goed uit eigen ervaring maar ik ken ook tientallen huisartsen waaronder een aantal heel goed. Zelfs bij simpele aandoeningen 'verwijzen' ze al gauw naar een onafhankelijke collega als ze het gevoel hebben die twee petten op te hebben. M.a.w. kan een huisarts net zo goed een leek zijn als jij en ik in dergelijke gevallen.
uit eigen ervaring weet ik dat ontkennen geen zin heeft.
ik bedoel, ga haar niet vertellen dat ze helemáál niet dik is en dat het allemaal best meevalt etc ...
(hoe weet je overigens dat ze niet overgeeft?!)
heb haar gewoon lief!
Zeg tegen haar dat je van haar houdt. Praat NIET over haar 'lijn' zowel positief als negatief heeft een verkeerde uitwerking. (hierdoor wordt ze alleen maar bevestigd dat het belangrijk is hoe ze eruit ziet)
Laat haar niet steeds verder van je afdwalen door haar steeds te vertellen dat ze verkeerd bezig is en dat ze niet dik is etc ...
Geef haar gewoon veel bevestiging in WIE ZE IS als persoon en raak haar veel aan en knuffel haar zoveel mogelijk !!! dát is wat ze nodig heeft. (nogmaals, eigen ervaring)
Hopelijk kun je wat met dit antwoord.
helaas kan ik je geen pasklaar antwoord geven, daarvoor is de problematiek te complex.
Maar dit is een begin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anorexia is een even gecompliceerd als serieus probleem. Qua benadering zit je volgens mij heel goed in de richting vanuit het perspectief van een familielid. +1